Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vet ikke hvorfor, men har hele tiden tatt dette som en selvfølge. Men så fikk jeg i dag beskjed om at det fikk vi nok ikke... Har man ingen rettigheter? Jobber i barnehage.
Men etter 16 dager dekker jo nav?I bhg vår så har de ofte ikke råd til å ta inn vikarer, kommunen dekker det ikke
Fordi det er IA-bedrift?Ikke hos oss![]()
Vet ikkeFordi det er IA-bedrift?
Jo? Arbeidsgiverperioden er på maks 16 dager. Fra dag 17 betaler nav enten direkte til arbeidstaker, eller til arbeidsgiver om det er de som betaler arbeidstakeren lønn.Ikke hos oss![]()
Jeg vet ikke hvordan de gjør det. Ene avdelinga var stengt før jul pga sykdom hos de ansatteJo? Arbeidsgiverperioden er på maks 16 dager. Fra dag 17 betaler nav enten direkte til arbeidstaker, eller til arbeidsgiver om det er de som betaler arbeidstakeren lønn.
Ved sykemelding dekker alltid NAV lønnsutgifter etter 16 dager. Noen arbeidsgivere utbetaler likevel lønn direkte til den ansatte, men får da utgiftene sine tilbakebetalt fra NAV. Egenmelding er noe annet.Ikke hos oss![]()
Ikke råd er grunnen herNav betaler sykepengene. Men det betyr ikke det samme som at styrer nødvendigvis setter inn vikarer. Det betyr ikke at de driver med for høy bemanning til vanlig men at de driver med for lav ved sykdom. Det skjer mange steder det. Sparer penger. Enten ikke råd, får ikke tak i, eller velger å spare.
Høyst reelt noen steder.Ikke råd er grunnen her
Høyst reelt noen steder.
Jeg jobber ikke i bhg, men jeg fører regnskap for over 30 barnehager rundtomkring og det varierer hvorvidt det å få mer i sykepenger enn merutgifter på lønn har sammenheng med underskudd og krevende økonomi.
Barnehagen minstemor går i har aktiv bruk av vikarer. Når jeg skulle ha foreldresamtale i går (tredje forsøk, utsatt to ganger fordi jeg har vært hjemme med omgangssyke-jente) var det fordi "det åpnet seg en mulighet for vikar fra 8.30, kan vi ta det når du leverer?" ped.leder vet at vi kommer oftest rundt 8.30 etter å ha levert på skolen først.Ikke jeg hellermen irriterer meg stadig over at det ikke er vikarer
Så braBarnehagen minstemor går i har aktiv bruk av vikarer. Når jeg skulle ha foreldresamtale i går (tredje forsøk, utsatt to ganger fordi jeg har vært hjemme med omgangssyke-jente) var det fordi "det åpnet seg en mulighet for vikar fra 8.30, kan vi ta det når du leverer?" ped.leder vet at vi kommer oftest rundt 8.30 etter å ha levert på skolen først.
Det er en relativt liten bhg, og de ansatte kjenner ungene på tvers av avdelinger, og de har noen faste ringevikarer som avdelingene deler på. Mye av tiden i år har de også hatt en lærling i barne og ungdomsarbeid som har inngått i bemanningen
OjJeg vet ikke hvordan de gjør det. Ene avdelinga var stengt før jul pga sykdom hos de ansatte
Yes !
Ja det er det, men de sier de ikke får satt inn vikar, for de kan ikke tilkalle en, kommunen må gjøre detDette er jo rovdrift på de ansatte og vil på sikt skape mer fravær, jeg forstår ikke eiere som holder på slikt.
I barnehagen til mitt barn, prøvde de seg på dette en stund, etter at foreldrene meldte dette til kommunen så ble det tilsyn og slutt på dette med å spare penger på de syke. Det koster å ha folk på jobb, men det koster virkelig når det ikke er barn i barnehagen og ingen søker også![]()