Vikar etter 16 dager

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Vet ikke hvorfor, men har hele tiden tatt dette som en selvfølge. Men så fikk jeg i dag beskjed om at det fikk vi nok ikke... Har man ingen rettigheter? Jobber i barnehage.

Vet ikke hvorfor, men har hele tiden tatt dette som en selvfølge. Men så fikk jeg i dag beskjed om at det fikk vi nok ikke... Har man ingen rettigheter? Jobber i barnehage.

I bhg vår så har de ofte ikke råd til å ta inn vikarer, kommunen dekker det ikke

Etter arbeidsgiverperioden (16 dager) dekker NAV sykemeldingsutgifter. Og arbeidsgiver utbetaler ikke lønn til den sykemeldte. Det er da lønnsutgifter de sparer om man ikke tar inn vikar.
Vanligvis tar man vel inn vikar fra dag 1. Ellers vil det vel si at man driver med for høy bemanning, som da ikke er lønnsomt.

Jo? Arbeidsgiverperioden er på maks 16 dager. Fra dag 17 betaler nav enten direkte til arbeidstaker, eller til arbeidsgiver om det er de som betaler arbeidstakeren lønn.

Jo? Arbeidsgiverperioden er på maks 16 dager. Fra dag 17 betaler nav enten direkte til arbeidstaker, eller til arbeidsgiver om det er de som betaler arbeidstakeren lønn.
Jeg vet ikke hvordan de gjør det. Ene avdelinga var stengt før jul pga sykdom hos de ansatte

Nav betaler sykepengene. Direkte eller til arbeidsgiver alt ettersom. Men det betyr ikke det samme som at styrer nødvendigvis setter inn vikarer. Det betyr ikke at de driver med for høy bemanning til vanlig men at de driver med for lav ved sykdom. Det skjer mange steder det. Sparer penger. Enten ikke råd, får ikke tak i, eller velger å spare.

Nav betaler sykepengene. Men det betyr ikke det samme som at styrer nødvendigvis setter inn vikarer. Det betyr ikke at de driver med for høy bemanning til vanlig men at de driver med for lav ved sykdom. Det skjer mange steder det. Sparer penger. Enten ikke råd, får ikke tak i, eller velger å spare.
Ikke råd er grunnen her

Ikke råd er grunnen her
Høyst reelt noen steder.

Jeg jobber ikke i bhg, men jeg fører regnskap for over 30 barnehager rundtomkring og det varierer hvorvidt det å få mer i sykepenger enn merutgifter på lønn har sammenheng med underskudd og krevende økonomi.

Høyst reelt noen steder.

Jeg jobber ikke i bhg, men jeg fører regnskap for over 30 barnehager rundtomkring og det varierer hvorvidt det å få mer i sykepenger enn merutgifter på lønn har sammenheng med underskudd og krevende økonomi.

Ikke jeg heller :p men irriterer meg stadig over at det ikke er vikarer

Ikke jeg heller :p men irriterer meg stadig over at det ikke er vikarer
Barnehagen minstemor går i har aktiv bruk av vikarer. Når jeg skulle ha foreldresamtale i går (tredje forsøk, utsatt to ganger fordi jeg har vært hjemme med omgangssyke-jente) var det fordi "det åpnet seg en mulighet for vikar fra 8.30, kan vi ta det når du leverer?" ped.leder vet at vi kommer oftest rundt 8.30 etter å ha levert på skolen først.

Det er en relativt liten bhg, og de ansatte kjenner ungene på tvers av avdelinger, og de har noen faste ringevikarer som avdelingene deler på. Mye av tiden i år har de også hatt en lærling i barne og ungdomsarbeid som har inngått i bemanningen

Barnehagen minstemor går i har aktiv bruk av vikarer. Når jeg skulle ha foreldresamtale i går (tredje forsøk, utsatt to ganger fordi jeg har vært hjemme med omgangssyke-jente) var det fordi "det åpnet seg en mulighet for vikar fra 8.30, kan vi ta det når du leverer?" ped.leder vet at vi kommer oftest rundt 8.30 etter å ha levert på skolen først.

Det er en relativt liten bhg, og de ansatte kjenner ungene på tvers av avdelinger, og de har noen faste ringevikarer som avdelingene deler på. Mye av tiden i år har de også hatt en lærling i barne og ungdomsarbeid som har inngått i bemanningen
Så bra :) det er jo sånn det burde være

Dette er jo rovdrift på de ansatte og vil på sikt skape mer fravær, jeg forstår ikke eiere som holder på slikt.
I barnehagen til mitt barn, prøvde de seg på dette en stund, etter at foreldrene meldte dette til kommunen så ble det tilsyn og slutt på dette med å spare penger på de syke. Det koster å ha folk på jobb, men det koster virkelig når det ikke er barn i barnehagen og ingen søker også :)

Dette er jo rovdrift på de ansatte og vil på sikt skape mer fravær, jeg forstår ikke eiere som holder på slikt.
I barnehagen til mitt barn, prøvde de seg på dette en stund, etter at foreldrene meldte dette til kommunen så ble det tilsyn og slutt på dette med å spare penger på de syke. Det koster å ha folk på jobb, men det koster virkelig når det ikke er barn i barnehagen og ingen søker også :)
Ja det er det, men de sier de ikke får satt inn vikar, for de kan ikke tilkalle en, kommunen må gjøre det

Back
Topp