Vi som strikker

Molly_mor

Flørter med forumet
Snøfnuggene 2025 ❄️
Tenkte det kunne være artig å starte en sånn tråd. Er det flere enn meg som er glad i å strikke og allerede har lagt til sides flere små plagg til mini? :angelic:

Kan jo være kjekt å dele ideer eller tipse om gode oppskrifter.

Jeg har allerede strikket bjørnedress fra Havrebarna, hentesett fra Yndestrikk, babyteppe fra Knitting for Sif, og to bukse- og genser sett.:)

Veldig gøy å strikke til babyen! Jeg har en liiten pause akkurat nå da jeg ble litt lei etter jeg har strikket både selebukse og dress (lagt ut på skjult-forumet i håndarbeidstråden der), men tenkte jeg skulle sette igang med "merle" lue nå.06e1117a-3e97-4429-86f7-48b39d192bcf.jpg
Etter det skal jeg strikke omslagsjakke i samme mønster, men jeg gruer meg litt til det fordi jeg strikket den i strl 3 mnd til tantebarn og det tok en hel evighet :laughing002 Nå skal jeg strikke den i strl nyfødt, og så arver barnet vårt omslagsjakken fra tantebarnet mitt.

Sniker fra annen gruppe: (følger for inspirasjon :angelic:)

synes det er så vanskelig å finne ut hva jeg skal strikke til spiren. Til første mann strikket jeg så sykt mye, men nærmest ingenting ble tatt i bruk, siden sommeren ble så lang. Han kom i slutten av aug. Å det var varmt heeelt ut til desember :banghead: denne gang blir det i januar, som et den kaldeste mnd. Men jeg vil jo gjærne strikke i farger etter kjønn, så jeg fullfører de mange prosjektene jeg har gående til guttungen så får vi se.

Men det som skal strikkes er: lillebjørnlue, høstlua (en favoritt til bgh), forskjellige gensere fra petitknit (elsker oppskriftene hennes!) :Heartpink

Mest brukt hos oss;

Babytiden:
- Selmas sovedrakt (petiteknit)
- «Haraldsdrakt» (ankersdrakt + haraldstrøje) (petiteknit)
- Sundaysuit (Petiteknit)
- Blondehue (kfo)
- Snuppsibabyjakke - brukt hver dag i ett år omtrent (klompelompe)
- Olives strømpebukse (kfo)
- Olives slåom (kfo)
- Seasideset (Petiteknit)
- Lillemorbukse (klompelompe)
- Puttykjole/genser/bleiebukse/lue som både juleantrekk, 17.-maiantrekk, hverdag mm. (SG)
- På skrå romper (knit we do)
- Høstlua (jordclothing)
- Alle balaklavaene til Petiteknit
- Hollyromper og kjole (kfo)
- Lille Dahliajakke (Lene holme Samsøe)
- Når noget vokser tæppe (knit we do)
- Livets tre tæppe (Lene holme Samsøe)
- Kløverdrakt (kfo)

Barnehage:
- Gustavgenser (SG)
- Nevnte luer og balaklavaer
- Everyday og Sunday socks (Petiteknit)
- Haraldsweter og trøje (Petiteknit)
- Ribbukse (jordclothing) tynn og tykk
- Sundaysuit i alle str.

Strikket i jordtoner så gutten og jenta mi har brukt alle de samme klærne, minus klverdrakt, kjoler, Snuppsibabyjakke og den slags.

Jenta på tre etterspør plagg, så det er stas. Hu vil ha likt som meg, så Sunday tee (Petiteknit) også har hu fått to havrebluser (little and loop) og en kløver tee (Petiteknit).

Vet ikke kjønn på bønna ennå, men det blir uansett bregnebukser (dyp petruliumsblå om gutt). Aron bloomer om gutt, Louise hentesett om jente. Mobysweater for å matche egen hadde vært gøy om de tre andre fikk også.

Kfo merino syns jeg er fin til noen plagg, men den mister elastikken i bruk, så plagg utvider seg veldig. Olives strømpebukse strikker jeg derfor i SG tynn merino, for den er så elastisk og passformen blir så bra. SG tynn og vanlig merino er veldig holdbart. Jakker i kfo merino utvider seg veldig i halsåpningen og faller nesten av skuldrene med tiden. Har ikke strikka i Peer Gynt til ungene ennå, for redd de skal syns det klør og slutte å ville gå med strikka tøy. Men jeg elsker min moby i peer Gynt og opplever ikke at den klør, selv om jeg lett klør av annet norskt garn. Så vurderer å bruke peer Gynt til ungene på grunn av holdbarheten. Har god erfaring med SG alpakka silke. Utrolig myke plagg til de minste og slitesterke til de større. Sommerplagg har blitt strikka i lille lerke eller lerke fra DaleGarn.

Mest brukt hos oss;

Babytiden:
- Selmas sovedrakt (petiteknit)
- «Haraldsdrakt» (ankersdrakt + haraldstrøje) (petiteknit)
- Sundaysuit (Petiteknit)
- Blondehue (kfo)
- Snuppsibabyjakke - brukt hver dag i ett år omtrent (klompelompe)
- Olives strømpebukse (kfo)
- Olives slåom (kfo)
- Lillemorbukse (klompelompe)
- Puttykjole/genser/bleiebukse/lue som både juleantrekk, 17.-maiantrekk, hverdag mm. (SG)
- På skrå romper (knit we do)
- Høstlua (jordclothing)
- Alle balaklavaene til Petiteknit
- Hollyromper og kjole (kfo)
- Lille Dahliajakke (Lene holme Samsøe)
- Når noget vokser tæppe (knit we do)
- Livets tre tæppe (Lene holme Samsøe)
- Kløverdrakt (kfo)

Barnehage:
- Gustavgenser (SG)
- Nevnte luer og balaklavaer
- Everyday og Sunday socks (Petiteknit)
- Haraldsweter og trøje (Petiteknit)
- Ribbukse (jordclothing) tynn og tykk
- Sundaysuit i alle str.

Strikket i jordtoner så gutten og jenta mi har brukt alle de samme klærne, minus klverdrakt, kjoler, Snuppsibabyjakke og den slags.

Jenta på tre etterspør plagg, så det er stas. Hu vil ha likt som meg, så Sunday tee (Petiteknit) også har hu fått to havrebluser (little and loop) og en kløver tee (Petiteknit).

Vet ikke kjønn på bønna ennå, men det blir uansett bregnebukser (dyp petruliumsblå om gutt). Aron bloomer om gutt, Louise hentesett om jente. Mobysweater for å matche egen hadde vært gøy om de tre andre fikk også.

Kfo merino syns jeg er fin til noen plagg, men den mister elastikken i bruk, så plagg utvider seg veldig. Olives strømpebukse strikker jeg derfor i SG tynn merino, for den er så elastisk og passformen blir så bra. SG tynn og vanlig merino er veldig holdbart. Jakker i kfo merino utvider seg veldig i halsåpningen og faller nesten av skuldrene med tiden. Har ikke strikka i Peer Gynt til ungene ennå, for redd de skal syns det klør og slutte å ville gå med strikka tøy. Men jeg elsker min moby i peer Gynt og opplever ikke at den klør, selv om jeg lett klør av annet norskt garn. Så vurderer å bruke peer Gynt til ungene på grunn av holdbarheten. Har god erfaring med SG alpakka silke. Utrolig myke plagg til de minste og slitesterke til de større. Sommerplagg har blitt strikka i lille lerke eller lerke fra DaleGarn.
Wow det var ei solid liste! Noterer meg flere av de. Jeg også strikker i nøytrale farger, slik at strikket kan gå i arv til fremtidig lillebror/søster eller tantebarn :Heartred

synes det er så vanskelig å finne ut hva jeg skal strikke til spiren. Til første mann strikket jeg så sykt mye, men nærmest ingenting ble tatt i bruk, siden sommeren ble så lang. Han kom i slutten av aug. Å det var varmt heeelt ut til desember :banghead: denne gang blir det i januar, som et den kaldeste mnd. Men jeg vil jo gjærne strikke i farger etter kjønn, så jeg fullfører de mange prosjektene jeg har gående til guttungen så får vi se.

Men det som skal strikkes er: lillebjørnlue, høstlua (en favoritt til bgh), forskjellige gensere fra petitknit (elsker oppskriftene hennes!) :Heartpink
Ja det skjønner jeg. Jeg prøver å strikke litt i forskjellige størrelser, og at jeg planlegger litt etter årstidene utifra alder. Men det blir fort litt som ikke blir brukt likevel, kanskje :oops::)

Har strikka olives babyteppe og selmas sovedrakt. Tenker å strikke garntopias hentesett som neste prosjekt :love017

Jeg har strikket:
  • Knitting for Sif Erantis teppe
  • Yndestrikk Lille Spire hentesett str.0mnd
  • Petiteknit Lillebrors Romper 0-1mnd og 3/4 mnd
  • Havrebarna bjørnedress 0-3 mnd
  • Petiteknit Monday suit 2-4 mnd
  • Lykkeliten babysett 9mnd
  • House of Yarn Konrad babysett 3 mnd
Og tenker å strikke disse:
  • Jord Lillebjørn lue
  • Petiteknit Monday balaclava 1-3 mnd og 3-6 mnd
  • Jord mini Bjørn tøfler 0-6mnd
  • Petiteknit Sunday set bukse og genser: 2-4mnd
  • Petiteknit Begynderjakka 3-6mnd
  • Petiteknit Selma sovedrakt 3-6 mnd
  • Petiteknit Willums selebukser 2-4/4-6mnd
  • Petiteknit Teddy pants 0-1mnd
  • Havrebarna Tynn Amalie genser 6-9

Har noen en anbefaling på babyteppe? Jeg har strikket Erantis teppe. Men ønsker et i tynnere garn. :happy118

Jeg har strikket:
  • Knitting for Sif Erantis teppe
  • Yndestrikk Lille Spire hentesett str.0mnd
  • Petiteknit Lillebrors Romper 0-1mnd og 3/4 mnd
  • Havrebarna bjørnedress 0-3 mnd
  • Petiteknit Monday suit 2-4 mnd
  • Lykkeliten babysett 9mnd
  • House of Yarn Konrad babysett 3 mnd
Og tenker å strikke disse:
  • Jord Lillebjørn lue
  • Petiteknit Monday balaclava 1-3 mnd og 3-6 mnd
  • Jord mini Bjørn tøfler 0-6mnd
  • Petiteknit Sunday set bukse og genser: 2-4mnd
  • Petiteknit Begynderjakka 3-6mnd
  • Petiteknit Selma sovedrakt 3-6 mnd
  • Petiteknit Willums selebukser 2-4/4-6mnd
  • Petiteknit Teddy pants 0-1mnd
  • Havrebarna Tynn Amalie genser 6-9

Har noen en anbefaling på babyteppe? Jeg har strikket Erantis teppe. Men ønsker et i tynnere garn. :happy118
Teppet i garntopias hentesett strikkes i kfo merino, pinne 3 mener jeg å huske

Back
Topp