Vi som har mer og ta i

Mrs.JaxTeller

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Og nå er gravide .. Gjør dere noen ekstra tiltak for å passe vekten ?

Jeg prøver ikke å legge an til ett slanke seg og baby under svangerskap, så vær så snill, ikke bli provosert eller noe noen nå..

Jeg har etter to tidligere svangerskap kjempet meg ned 50 kg på egenhånd , og har vel enda noen som skulle vært bort nå. Jeg har lagt på meg 25-35 kg i de svangerskapene og ønsker virkelig ikke å gjøre det igjen, så leter vel kanskje etter motivasjon eller noe til å klare det... Jeg gikk ned 9 kg i starten av svangerskapet Pga Hyperemesis , men de kg har kommet snikende på igjen(som forventet) og jeg er nå på vekta jeg var på før svangerskapet .

Jeg ønsker å holde meg under 100 kg dette svangerskapet , men tenker ikke å slå meg ned hvis det ikke går . MEN-jeg vil virkelig sette meg inn i å klare det :)

Først vil jeg bare si WOW! Så flink du har vært :D Jeg syns jeg var flink som gikk ned 20 kg etter nr 2, men 59 kg!!! Fy flate for en bragd :D

Hadde ca 5-6 kg for mye nå (alt på magen for det meste), prøver bare å spise sunt og variert. Går turer hver dag og tenker ikke mer over det. Koser meg også, spesielt nå i ferien. Veide mye mer i de andre svangerskapene og gikk da bare opp 7 og 8 kg uten å gjøre noe for det (spiste både usunt og ikke noe trening). Tror nok det blir mer opp denne gangen og det er greit siden startvekta var mye mindre.

Får ikke vært så aktiv Pga blødningene og at jeg generelt er sliten og uvel etter å vært liggende i ganske mange uker , men prøver sakte men sikkert å trene meg opp igjen uten å overdrive .

Ja, det er en bragd, MYE hardt arbeid og mye derfor jeg ikke vil gå opp så mye igjen, for det var ikke enkelt :)

Får ikke vært så aktiv Pga blødningene og at jeg generelt er sliten og uvel etter å vært liggende i ganske mange uker , men prøver sakte men sikkert å trene meg opp igjen uten å overdrive .

Ja, det er en bragd, MYE hardt arbeid og mye derfor jeg ikke vil gå opp så mye igjen, for det var ikke enkelt :)
Jeg har fått joggeforbud pga bekkenet, og de første 10 ukene orket jeg nesten ikke noenting annet enn jobb og ungene hjemme. Heldigvis er formen blitt bedre nå så jeg klarer å gå turer. Håper formen din bedres snart og at du får lov til å bevege deg mer etterhvert :)

Kjempeflott jobba, e imponert øve den jobben du har klart på egenhånd :)

Har du gjort nåke spesielt si du har gått opp så mykje i svangerskapene?

Sjøl har eg att GBP(slankeoperasjon), og gjekk ned frå 114kg til 74kg, men la på meg 8kg når eg begynte i jobb igjen pga medisinbruk(kortison) :(

Håpe og på å holda meg under tresiffra :)
Gjekk opp 10 kg forrige svangerskap, og endte på 92kg. Va heldig med at desse kiloane rant fin av tå seg sjøl iløpet av nåken veke, meeeeen, nesten 6kg kom snikande på igjen i løpet av vinteren :(
Gjekk på vekto når eg fekk posistiv test, å den viste 87,7kg og fauk opp 2,5 kg på nåken få veke :( Va på vekto igjen i dag, å då viste den 89,2kg, så den eine kiloen har forsvunne igjen(enn så lenge) :P

Har vært håplaus med kosten siste 6 mnd, men veit at eg må ta tak i da + prøva å v såpass aktiv så bekkenet tillete meg å v.
Så no må da kuttast snop og drit i vekene, og heller kosa meg i helgo(har vært litt flinkare siste 2 vekene) + bli litt meir aktiv.

Her blir da ingen slanking, men sunn fornuft. Må tenka meg godt om før eg putte nåke i munnen, å da kan v hard nok jobb i seg sjøl. (E operert i magen, ikkje å håve dessverre). Må passa på å ha frukt og grønt ihus, og velga sunne alternativ :)

Kjempeflott jobba, e imponert øve den jobben du har klart på egenhånd :)

Har du gjort nåke spesielt si du har gått opp så mykje i svangerskapene?

Sjøl har eg att GBP(slankeoperasjon), og gjekk ned frå 114kg til 74kg, men la på meg 8kg når eg begynte i jobb igjen pga medisinbruk(kortison) :(

Håpe og på å holda meg under tresiffra :)
Gjekk opp 10 kg forrige svangerskap, og endte på 92kg. Va heldig med at desse kiloane rant fin av tå seg sjøl iløpet av nåken veke, meeeeen, nesten 6kg kom snikande på igjen i løpet av vinteren :(
Gjekk på vekto når eg fekk posistiv test, å den viste 87,7kg og fauk opp 2,5 kg på nåken få veke :( Va på vekto igjen i dag, å då viste den 89,2kg, så den eine kiloen har forsvunne igjen(enn så lenge) :P

Har vært håplaus med kosten siste 6 mnd, men veit at eg må ta tak i da + prøva å v såpass aktiv så bekkenet tillete meg å v.
Så no må da kuttast snop og drit i vekene, og heller kosa meg i helgo(har vært litt flinkare siste 2 vekene) + bli litt meir aktiv.

Her blir da ingen slanking, men sunn fornuft. Må tenka meg godt om før eg putte nåke i munnen, å da kan v hard nok jobb i seg sjøl. (E operert i magen, ikkje å håve dessverre). Må passa på å ha frukt og grønt ihus, og velga sunne alternativ :)

Har nok vært for ukritisk til inntak her , så vil nok legge sammen to og to å se godt at svaret er fire der ...
Jeg syns det er kjempevanskeli ..

Liker det du sier om at man ikke har operert hodet i prosessen. Jeg tenker ofte at det må være vanskelig å henge meg i hodet når man går ned mye fort som man ofte gjør etter GBP. Oppi hodet mitt så er jeg enda 130 kg, 5 år etter liksom .

Jeg er en person som bare ikke klarer å holde meg til trening, så min vektkontroll handler om inntaket! Egentlig er det jo ikke veldig hokus pokus... Oppskriften er å spise ofte og små måltider og selvfølgelig prøve å passe på hva det er man pakker i seg.
Grunnen for at jeg er såpass overvektig som jeg er fordi jeg selvfølgelig spiser for mye usunt, men i alle hovedsak fordi jeg er fæl til å overspise!
Veier nå 78kg og er allerede opp 2-3kg som jeg ikke er komfortabel med. Skal forsøke å passe mengden fremover. Jeg orker ikke å begrense alt i hele svangerskapet så om jeg virkelig har lyst på en sjokoladebit så skal jeg absolutt unne meg det, men vil prøve å ikke spise så voldsomme mengder av alt...
Så får vi se hvordan det går da :-) Hehe...

Jeg er en person som bare ikke klarer å holde meg til trening, så min vektkontroll handler om inntaket! Egentlig er det jo ikke veldig hokus pokus... Oppskriften er å spise ofte og små måltider og selvfølgelig prøve å passe på hva det er man pakker i seg.
Grunnen for at jeg er såpass overvektig som jeg er fordi jeg selvfølgelig spiser for mye usunt, men i alle hovedsak fordi jeg er fæl til å overspise!
Veier nå 78kg og er allerede opp 2-3kg som jeg ikke er komfortabel med. Skal forsøke å passe mengden fremover. Jeg orker ikke å begrense alt i hele svangerskapet så om jeg virkelig har lyst på en sjokoladebit så skal jeg absolutt unne meg det, men vil prøve å ikke spise så voldsomme mengder av alt...
Så får vi se hvordan det går da :-) Hehe...

Er nok der det ligger til meg og, å ikke klare å stoppe . Jeg har alle verktøyene og vet hva som fungere for meg matmessig, men å klare å stoppe er noe helt annet .

Er nok der det ligger til meg og, å ikke klare å stoppe . Jeg har alle verktøyene og vet hva som fungere for meg matmessig, men å klare å stoppe er noe helt annet .
Er det ikke rart hvor enkelt det egentlig er? Og så SYKT vanskelig det skal være!!??!!
Har skremt meg selv litt... Har en mann som jobber skift og når han er på jobb og jeg sitter alene på kveldene er det lett å tenke at jeg kan kose meg med noe fordi jeg sitter der alene. Og så når mannen er hjemme så er det jo hyggelig å kose seg sammen! Skjønner du eller? :-P
Vi var flinke sammen for noen mnd siden, for å klare å bli gravide, han gikk ned 10kg og jeg ned 5kg! Men jammen har vi ikke fått tilbake alt sammen ja...! Livsstil, livsstil, livsstil...

Har nok vært for ukritisk til inntak her , så vil nok legge sammen to og to å se godt at svaret er fire der ...
Jeg syns det er kjempevanskeli ..

Liker det du sier om at man ikke har operert hodet i prosessen. Jeg tenker ofte at det må være vanskelig å henge meg i hodet når man går ned mye fort som man ofte gjør etter GBP. Oppi hodet mitt så er jeg enda 130 kg, 5 år etter liksom .
Samma her, e fryktelig vanskelig å henga med, gjekk ned dei 40kg på 5 mnd!!!!! E jo heilt sinnsjukt...
Problem e jo at me ikkje e operert i håve, og da e nåke så må jobbast med resten av livet(4år si GBP). Da vise jo tydeligpå vekto mi :( men men, SKAL klara å gå ned igjen, eg vil eg vil eg vil!

Vekt og kosthold e veldig vanskelig, spesielt når ein har hatt problem med da før.
Ein rusavhengi kan holda seg vekke frå rusmiddel, men da e ingen så kan la væra å eta...

Før jeg ble gravid veide jeg 105 kg. Nå er jeg 10+6 og veier 97 kg. Og er ganske så stolt. Skal prøve å holde meg under 100. Men kommer nok til å bli vanskelig. Jeg sliter med å spise og da blir fordøyelsen dårlig. Spesielt etter flere uker med hyperemesis sliter jeg nå veldig med mat og velger heller å gå sulten enn å spise :/ må skjerpe meg så skal kjøpe brød på butikken etter på så jeg får kommet i gang med å være sunn igjen :)

Jeg har også hatt så alt for mye på kroppen før graviditeten. Jeg startet et ganske strengt regime med kosthold og trening i januar, men har vært plaget av hyperemisis fra uke 7. Fra januar har har jeg gått ned 19 kg, og 9 av dem gikk jeg ned etter hyperemisisen slo inn. Jeg er i mye bedre form, men kaster fortsatt opp en gang for dagen. På grunn av kvalmen spiser jeg nå flere og mindre måltider enn før, og jeg takler ikke hverken smaken eller lukten av sjokolade - tidligere min største fiende. Jeg har planer om å fortsette disse spisevanene når kvalmen gir seg, og ønsker også å bli mer aktiv igjen :-)

Dere er gode som i det hele tatt følger med på vekta. Jeg orker ikke det. Har enda ikke vært hos legen, bare en gang på tidlig ul uke 8. Er nå 12+3. At vi må veie oss hos legen/ jordmor er noe herk, gruer meg alltid til kontroll pga det. Dette er 4 svangerskap, og har gått opp mellom 20-30 kg hver gang. Grusomt. Vet det er min egen feil, men klarer liksom ikke gjør noe med det. Har gått ned igjen det meste mellom graviditetene, men kjenner veiingen ødelegger kontrollene. Forstår ikke at det er så viktig å følge med på..........

Jeg var før graviditeten stabil på 78 kg, gikk ned fra str 44/46 i bukser til str 38 for snart to år siden (endelig!!). Er 12+0 i morra, og vekta viser nå 83,4 (var 83,6 på kontroll hos legen i uke 9+4, så har gått ned 200gram, haha):p Håper å holde meg under 100 kg jeg og, men vi får nå se om matinntaket plutselig gjør et innhugg på vekta;)

Veldig bra du klarte gå ned så mye på egenhånd. Det står det respekt av :)
Jeg gikk opp 5 kg i forrige svangerskap. Bare ved å kutte ut brus å unødvendig søtsaker :p
Nå veier jeg allerede for mye så det var godt å se jeg ikke gikk opp mange mange kg. Syntes 110kg er nok. Jeg trente ikke, men bare forsøkte spise sunt. Noe som gikk rett vest etter at Mathilde ble født :p Så veier det samme. Ikke vært så flink ennå, men må snart skjerpe meg så jeg ikke går opp masse :/

Jeg gikk opp 30 kg ved forrige svangerskap og de seks første månedene etter. Gikk på vekten nå og veide 80 kg. Veier egentlig 62 når jeg er fornøyd ned vekten. Er livredd for å gå opp i vekt. Problemet har vært ar chips er det eneste jeg har fått i meg når jeg har vært kvalm. Så målet mitt er nå som kvalmen gir seg og prøve å spise auntt og kun det jeg trenger av mat, samt gå flere turer hver uke.

Last edited:
Jeg også veier for mye dessverre, tenker endel på hvordan jeg kan legge på meg minst mulig, men det er ikke så lett å bare spise riktig når man blir kvalm av nesten alt. Jeg er egentlig veldig glad i all slags fisk, men det klarer jeg ikke spise nå. Prøvde meg på både ørret og torsk forrige uke, torsken ble jeg kvalm av og ørreten brakk jeg meg av. Huff..
Før jeg ble gravid trente jeg 3-4 ganger i uken og hadde gått ned 15kg, så håper å komme i gang med treningen igjen hvis kvalmen gir seg. Hadde en bra dag i går så håper det er et godt tegn :)

Til vanlig elsker jeg kaffe, drikker 1-2 l. til dagen. Men når jeg er gravid klarer jeg somregel ikke kaffe. Men denne gangen har jeg funnet ut at drikker jeg 1-2 kopper til dagen, mister jeg søtbehovet og mye av matlysten. Er litt kvalmen hele dagen da, men ikke så mye at jeg ikke fungerer. Håper dette virker hele svangerskapet, så går jeg kanskje ikke opp så mye......

Dere er gode som i det hele tatt følger med på vekta. Jeg orker ikke det. Har enda ikke vært hos legen, bare en gang på tidlig ul uke 8. Er nå 12+3. At vi må veie oss hos legen/ jordmor er noe herk, gruer meg alltid til kontroll pga det. Dette er 4 svangerskap, og har gått opp mellom 20-30 kg hver gang. Grusomt. Vet det er min egen feil, men klarer liksom ikke gjør noe med det. Har gått ned igjen det meste mellom graviditetene, men kjenner veiingen ødelegger kontrollene. Forstår ikke at det er så viktig å følge med på..........
Jeg snakket med legen min om det og hun ville helst at jeg veide meg om morgenen hjemme, slik at d ble veiing på samme vekt og til samme tidspunkt hver gang. Så skulle jeg bare oppi vekta på kontrollen.

Det syns jeg er mye bedre. Stresset veldig med det sist og hvis jeg hadde kontroll sent på dagen så spiste jeg nesten ingenting den dagen :( det er jo ikke bra.

Jeg har denne gangen kun gått opp 700g til nå (14+5 i dag). Har begrenset snop, chips og brus + matporsjonene mine har automatisk blitt mindre med kvalmen. Så nå håper jeg at jeg ikke plutselig legger på meg kjempemye.
La på meg totalt 15kg sist svangerskap. Håper på maks 10kg denne gang. Startvekten var 77kg :(

Jeg snakket med legen min om det og hun ville helst at jeg veide meg om morgenen hjemme, slik at d ble veiing på samme vekt og til samme tidspunkt hver gang. Så skulle jeg bare oppi vekta på kontrollen.

Det syns jeg er mye bedre. Stresset veldig med det sist og hvis jeg hadde kontroll sent på dagen så spiste jeg nesten ingenting den dagen :( det er jo ikke bra.

Jeg har denne gangen kun gått opp 700g til nå (14+5 i dag). Har begrenset snop, chips og brus + matporsjonene mine har automatisk blitt mindre med kvalmen. Så nå håper jeg at jeg ikke plutselig legger på meg kjempemye.
La på meg totalt 15kg sist svangerskap. Håper på maks 10kg denne gang. Startvekten var 77kg :(
Ja jeg får også bli enig med lege/ jordmor om noe slik. Skal på den første kontrollen den 22.7. Håper at jeg klarer kontrollere det bedre denne gangen......

Back
Topp