Vi som har katt...

Flub85

Forelsket i forumet
Aprilbarna`15
Jeg har to herlige kattunger, som er et halvt år gamle. Jeg lurer veldig på dette med toxoplasma-bakterien. Kan jeg være smittet allerede før graviditeten ble et faktum? Er det i såfall grunn til bekymring? Mannen tømmer kattedoen nå, men bakterien smitter vel fortsatt fra selve kattene eller?? Dette vet jeg altfor lite om!!! Håper noen har erfaringer/kunnskaper om dette....?

Jeg hadde katter det jeg gikk gravid første gang, og samboeren min tok da ansvar for å tømme og vaske kattedoen. Det er jo ikke alle katter som bærer smitten i seg, så jeg ville nok ikke vært så bekymret-men heller vært litt bevist håndhygeien etter kontakt med kattene.  Toksoplasmose kan være på dårlig vaskede grønnsaker, i kjøtt og i jord, så jeg tenker at det er bare viktig med ekstra god hygiene nå som man er gravid, og huske på å steke kjøtt godt og vaske all frukt og grønt grundig før man spiser det :)

Jeg mener legen kan teste om man har antistoffer mot toksoplasmose i blodet, men dette testes ikke uten at man spør om det.  :)

Lykke. skrev:
 Jeg hadde katter det jeg gikk gravid første gang, og samboeren min tok da ansvar for å tømme og vaske kattedoen. Det er jo ikke alle katter som bærer smitten i seg, så jeg ville nok ikke vært så bekymret-men heller vært litt bevist håndhygeien etter kontakt med kattene.  Toksoplasmose kan være på dårlig vaskede grønnsaker, i kjøtt og i jord, så jeg tenker at det er bare viktig med ekstra god hygiene nå som man er gravid, og huske på å steke kjøtt godt og vaske all frukt og grønt grundig før man spiser det :)

Jeg mener legen kan teste om man har antistoffer mot toksoplasmose i blodet, men dette testes ikke uten at man spør om det.  :)

Takk for svar!
Synes jo det er trist hvis jeg ikke kan være i kontakt med kattene. Håndhygiene etter hver gang blir jo litt mye. Men jeg er jo mye på do for tiden, så jeg vasker jo hendene ofte. :) Jeg får be legen ta en test på første kontrollen!
Kattene har nesten ikke vært ute enda heller. Kan det redusere sjansen for at de er smittebærere? 

Det er mye man skal bekymre seg for gitt!  

Ville nok ikke vasket hendene etter hver gang jeg tok i kattene, jeg gjorde ikke det. Formulerte meg sikkert litt rart i forrige svar ;-)
Vet ikke om det har noe å si om de ikke har vært ute enda- en drar jo med seg skitt inn med sko og om de går i gangen så kan de jo fort få i seg ett eller annet.

Om jeg var deg ville jeg ikke bekymret meg så mye. Så lenge du unngå å tømme/vaske kattedoen skal du se det går helt fint :-)

Vi har også en kattunge på ca 7 mnd, men bare overlater kasse tømminga til gubben, de neste 9 mnd og er like flink med hygienen som ellers så tror jeg det skal gå bra :-)

Man har jo de tilfellene hvor folk faktisk gir bort kattene pga graviditet, men såååå hysterisk er det nok ingen grunn til å bli :-)

Ingen grunn til panikk :) Normal håndhygiene løser det. Jeg byttet t.o.m kattedoen noen ganger mens jeg gikk gravid med nr 1. Brukte hansker og vasket hendene etterpå.

Det er forresten veldig liten sjanse for å bli smittet om man har innekatter. 

Selv har jeg 2 stk. Kattene er litt ute, men bare på terassen.

Ellers regner jeg vel med om at man blir fort smittet så fort man får en katt egentlig. Ikke noe jeg bekymrer meg for ihvertfall, men jeg har nå tenkt til å ta toxoplasmose-blodprøven når jeg skal til kontroll.

Vi har to katter... gubben har skiftet på sandkassen i det siste, men jeg har også gjort det etter jeg ble gravid.. 

jeg tror ikke vi skal være så alt for redd for smitten.. men være forsiktig og være flink med riktig hygiene :D

Hvis du har hatt katter lenge er det stor sannsynlighet for at du allerede har vært smittet og er immun.  Jeg ville gått til legen og tatt en blodprøve, så vet du det. Da kan du slappe av.   Det kommer jeg til å gjøre - jeg har ikke katt selv, men har små barn som er mye i sandkasse, og der er det ofte katter som også ...ja...er.  

Sist gang tok jeg ikke testen, og da sa legen bare at jeg skulle la være å tømme kattedo, ellers var ikke katter farlige.

Jeg gikk til legen og tok blodprøve som viste at jeg ikke har vært smittet. Jeg har hatt katt i 4 år, og vært borti mange katter. Har lest litt om det nå, og det er veldig liten sjanse for å få toxoplasma i norge, bare 10% ca. I sydligere land er det derimot mer vanlig. 
Her kommer jeg til å ta kassa selv om jeg er gravid, er bare nøye med renholdet (men er da nøye med det uansett). 
Skal til syden i sommer, kommer til å be om en ekstra blodprøve da, for å være på den sikre siden. Det kan visst behandles om det oppdages at man er smittet. 

Back
Topp