Det er ikke sånn på skolene rundt her jeg bor, men det er heller ikke et så stort antall innvandrere at det ville vært mulig. Vet om en skole hvor det er stor andel, men ikke i flertall.
Jeg skjønner bekymringene hun beskriver og synes samtidig at fritt skolevalg til en viss grad er tull. Her bør det komme noen kritiske røster inn som stiller spørsmål ved hvorfor man ikke ønsker å gå på nærskolen, og at man også får avslag (vet mange får avslag på fritt skolevalg her jeg bor) på søknader der dette ligger til grunn. Særlig når antall etniske norske barn i utgangspunkt er stort.
Hvis vi skal integrere innvandrere her til lands som det blir snakka så stort og flott om, så må hver og en av oss bidra til det, er det rene innvandrerskoler bidrar man ikke til det. Men, er etnisk norske en minoritet så krever det mer jobbing fra foreldrene i og med at det ikke alltid vil være det faglige som er i fokus. Og kanskje det er der det skorter? Vi som foreldre orker ikke den jobben, og gjør det som er enklest for oss og ikke nødvendigvis det som er best for barna...?
(Puh, langt)