Vi skal lage baby!

mmmi

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Junibollene 2023
Hei! ☺️

Tenkte å lage meg en dagbok her. Kjekt å skrive ned litt, og forhåpentligvis bli kjent med andre i samme situasjon.

Intro:
Jeg er 27 år, min samboer er 28 og vi er klare for å begynne prøvingen. Han har et barn fra før som jeg er så heldig å få være bonusmamma til, og han er verdens beste pappa for henne. Jeg vet med andre ord litt hva jeg går i møte, etter hverdagen med dem. Og jeg syns det er veldig betryggende at han har vært gjennom dette før.

Helse og forutsetninger:
Jeg har som mål å gå ned 10-15kg før jeg blir gravid, og er nå ca halvveis med det målet! Ønsker ikke risikosvangerskap og vil under en viss BMI-grense.
Metformin og lav/smartkarbo funker veldig bra for meg. Har fått Metformin da jeg nylig har fått påvist det som trolig er en veldig mild form for PCOS, eller en forbigående hormonforstyrrelse. Skal ta nye blodprøver snart. Har vært til GU og alle mine reproduktive organer virker slik de skal, har ingen innvendige cyster eller andre typiske tegn for PCOS. Med unntak av overvekt, så blir spennende å se hva den neste blodprøven viser. Velger å begynne prøvingen nå allikevel, da jeg vet det kan ta tid.

Utstyr:
- Eggløsningstester fra Babyplan.
- Eggløsningstest fra Clearblue.

Jeg har aldri sett eggløsningsslim hos meg, og lurer derfor på å teste grapefruktkjerneekstrakt. Har noen av dere forsøkt det? Er det dumt å begynne så tidlig? Har det hatt noen effekt? Jeg har også Solvipect og har lest at det kan ha samme effekt.

Håper å høre fra noen her på forumet! Klem fra meg ♥️
 
Last edited:
Hei! ☺️

Tenkte å lage meg en dagbok her. Kjekt å skrive ned litt, og forhåpentligvis bli kjent med andre i samme situasjon.

Intro:
Jeg er 27 år, min samboer er 28 og vi er klare for å begynne prøvingen. Han har et barn fra før som jeg er så heldig å få være bonusmamma til, og han er verdens beste pappa for henne. Jeg vet med andre ord litt hva jeg går i møte, etter hverdagen med dem. Og jeg syns det er veldig betryggende at han har vært gjennom dette før.

Helse og forutsetninger:
Jeg har som mål å gå ned 15-20kg før jeg blir gravid, og er nå ca halvveis med det målet! Ønsker ikke risikosvangerskap og vil under en viss BMI-grense.
Metformin og lav/smartkarbo funker veldig bra for meg. Har fått Metformin da jeg nylig har fått påvist det som trolig er en veldig mild form for PCOS, eller en forbigående hormonforstyrrelse. Skal ta nye blodprøver snart. Har vært til GU og alle mine reproduktive organer virker slik de skal, har ingen innvendige cyster eller andre typiske tegn for PCOS. Med unntak av overvekt, så blir spennende å se hva den neste blodprøven viser. Velger å begynne prøvingen nå allikevel, da jeg vet det kan ta tid.

Utstyr:
- Eggløsningstester fra Babyplan.
- Eggløsningstest fra Clearblue.

Jeg har aldri sett eggløsningsslim hos meg, og lurer derfor på å teste grapefruktkjerneekstrakt. Har noen av dere forsøkt det? Er det dumt å begynne så tidlig? Har det hatt noen effekt? Jeg har også Solvipect og har lest at det kan ha samme effekt.

Håper å høre fra noen her på forumet! Klem fra meg ♥️
Jeg har kun brukt solvipect og ble gravid den PPen jeg prøvde. Hadde mye ELslim sammenlignet med tidligere. Dette er 1 PP på andremann og prøver solvipect nå også :)

ELslim er ikke avgjørende for å bli gravid. Watery er også ansett som et veldig fruktbart sekret. Prøving kan fort bli pes hvis man hopper på alt av kjerringråd. Jeg klarer ikke å gjøre noe annet enn å gå all in :hilarious:
 
Jeg har kun brukt solvipect og ble gravid den PPen jeg prøvde. Hadde mye ELslim sammenlignet med tidligere. Dette er 1 PP på andremann og prøver solvipect nå også :)

ELslim er ikke avgjørende for å bli gravid. Watery er også ansett som et veldig fruktbart sekret. Prøving kan fort bli pes hvis man hopper på alt av kjerringråd. Jeg klarer ikke å gjøre noe annet enn å gå all in :hilarious:

Tusen takk for svar! ☺️ Har ikke lest så mange kjerringråd, og ser nok for meg at jeg kan bli litt sprø hvis jeg leser for mange, hehe. Jeg trodde at man måtte ha ELslim, godt å høre at det ikke er avgjørende. Da tenker jeg at jeg tester Solvipect fra neste pp, har det stående.
 
9 DPO.

Mensen skal ankomme om tre dager, blir spennende å se. I følge Flo er jeg 9dpo, mens premom sier 7dpo. Premom regnet ut syklus litt annerledes. Vet ikke hva som er mest riktig, men velger å stole på Flo da det er der jeg har logget tidligere menstruasjoner.

Fikk ikke EL-testet denne mnd, men kjente at eggløsningen kom. Tror vi sikret oss, men blir spennende å se hva som skjer de neste dagene. Jeg vet at dette kan ta tid, og ønsker ikke å stresse. Skal derfor ikke få forhåpninger.

Ellers hadde jeg veiedag i går, minus 1,2kg. Veldig fornøyd med det. Liker å veie meg på fredagen, for da spiser jeg automatisk sunnere i helgene! Hehe. Har alltid en kosedag, og det fungerer greit.
 
Last edited:
10 DPO ☺️
Tok en tidligtest på morgenurin i dag. Den var helt hvit. Regner med at den mest sannsynlig skulle blitt positiv dersom jeg var gravid. Føler meg litt oppblåst, og har hatt en annen utflod enn jeg tidligere har hatt, ellers har jeg ingen tegn på noe. Regner med mensen kommer som planlagt om tre dager.

Ser frem til en ny mnd, og skal få testet skikkelig denne mnd. I følge Premom er jeg 8DPO i dag, så den og Flo korrelerer ikke helt.

Ellers ser jeg frem til en ny uke. Har fri nesten hele uken, og skal kose meg masse med min kjære. Ellers holder jeg fokuset på sunn mat denne uken, og er motivert for ny veiedag til helgen.

Har ellers bestemt meg for å ikke teste noen kjerringråd enda, kjenner på at jeg syns det er litt for tidlig for det. Kjenner jeg trenger å ta det med ro, og ikke legge for mye innsats i det, for tidlig. Tror det er lurt å avvente litt. I dag følte jeg meg ikke skuffet ved negativ test, fordi jeg ikke hadde forventet at den skulle være positiv. Er derfor redd for at fallhøyden blir mye større hvis man virkelig prøver mye forskjellig så tidlig etter man har begynt prøvingen.

Vi skal kose oss i denne tiden, ikke stresse og støte på en haug med skuffelser som kan tære på. Godt å få ut litt tanker kjenner jeg ☺️
 
Last edited:
12 DPO.

Helt hvit test, og forventet mensen i dag. Jeg forbereder meg på en smertefull uke. Etter pilleslutt har mensensmertene tatt helt av. Husker tilbake til hvorfor jeg begynte på p-piller in the first place...

Når jeg var hos gyn på undersøkelse nylig etter pilleslutt mistenkte han PCOS pga en fortid med uforutsigbare sykluser. Dette var dog når jeg var ganske så ung, har gått på p-piller en god stund. Han trodde at jeg hadde eggløsning noen måneder, mens andre ikke. Menstruasjonen min har dog vært presis hver måned, og jeg har kjent fysiske tegn til EL og fått positive tester. Syklusene pleier å variere fra 27-28 dager, og lutealfasen har vært 12 dager.

Jeg leser ikke om prøving og PCOS, orker ikke å bli fylt med negativitet og skrekk, før det eventuelt er en realitet for oss. Vi har nettopp begynt å prøve, og jeg forsøker å holde motet oppe. Skal be om en kontrolltime hos gyn om noen måneder tenker jeg. Var hos en offentlig gynekolog for noen år siden, og fikk da beskjed på at ting så greit ut. Er veldig glad jeg gikk igjen da vi bestemte oss for at vi ville begynne å prøve.

Ellers føler jeg meg flink med kostholdet om dagen. Jeg og min kjære har laget en matplan for denne uken og neste, da er det mye lettere å holde seg innenfor og ikke ryke på en smell. Er spent på veiedag, og veldig motivert for å gå ned mer. Har gjort meg en del tanker om dette med risikosvangerskap, og ønsker virkelig ikke det. Har hørt historier om kvinner som blir så nedtrykt av helsevesenet pga vekten sin, og det hadde jeg aldri funnet meg i. Min eksplosive side kunne nok fått bein å gå på i en slik situasjon, hehe. Har mye motivasjon til å klare å kvitte meg med de resterende kiloene.

Vi har begge tatt ut ferie i mai, så det er godt med noe å se frem til. Selv om vi ikke får reist særlig langt. Planen var opprinnelig Cannes, kjenner jeg er glad vi ikke bestilte før pandemien ble et faktum.

Ønsker alle en strålende uke ♥️ Klem fra meg
 
Det tok oss 6 mnd på helt normal kropp uten PCOS og "normal vekt" å bli gravide, helt uten kjerringråd eller EL tester :) Så ikke fortvil eller avskriv alt på de første forsøkene <3
 
12 DPO.
Helt hvit test, og forventet mensen i dag. Jeg forbereder meg på en smertefull uke. Etter pilleslutt har mensensmertene tatt helt av. Husker tilbake til hvorfor jeg begynte på p-piller in the first place...

Når jeg var hos gyn på undersøkelse nylig etter pilleslutt mistenkte han PCOS pga en fortid med uforutsigbare sykluser. Dette var dog når jeg var ganske så ung, har gått på p-piller en god stund. Han trodde at jeg hadde eggløsning noen måneder, mens andre ikke. Menstruasjonen min har dog vært presis hver måned, og jeg har kjent fysiske tegn til EL og fått positive tester. Syklusene pleier å variere fra 27-28 dager, og lutealfasen har vært 12 dager.

Jeg leser ikke om prøving og PCOS, orker ikke å bli fylt med negativitet og skrekk, før det eventuelt er en realitet for oss. Vi har nettopp begynt å prøve, og jeg forsøker å holde motet oppe. Skal be om en kontrolltime hos gyn om noen måneder tenker jeg. Var hos en offentlig gynekolog for noen år siden, og fikk da beskjed på at ting så greit ut. Er veldig glad jeg gikk igjen da vi bestemte oss for at vi ville begynne å prøve.

Ellers føler jeg meg flink med kostholdet om dagen. Jeg og min kjære har laget en matplan for denne uken og neste, da er det mye lettere å holde seg innenfor og ikke ryke på en smell. Er spent på veiedag, og veldig motivert for å gå ned mer. Har gjort meg en del tanker om dette med risikosvangerskap, og ønsker virkelig ikke det. Har hørt historier om kvinner som blir så nedtrykt av helsevesenet pga vekten sin, og det hadde jeg aldri funnet meg i. Min eksplosive side kunne nok fått bein å gå på i en slik situasjon, hehe. Har mye motivasjon til å klare å kvitte meg med de resterende kiloene.

Vi har begge tatt ut ferie i mai, så det er godt med noe å se frem til. Selv om vi ikke får reist særlig langt. Planen var opprinnelig Cannes, kjenner jeg er glad vi ikke bestilte før pandemien ble et faktum.

Ønsker alle en strålende uke ♥️ Klem fra meg

Tror det er lettere å si at man ikke skal ha forventninger og få håpet opp enn det er å faktisk gjøre det. Man har jo lyst at ting skal skje med en gang og det er like kjipt når det ikkje skjer. Det beste tror jeg er å ikke teste for tidlig. Bare vent til et par dager etter forventet mens, så slipper du skuffelsen av en negativ test som kan bli positiv i hvert fall!

Nå prøvde ikke vi akkurat, men jeg hadde en mistanke om at jeg var gravid. Tok en test på det som i følge flow skulle vært 8dpo, den var negativ. Ventet en uke og hadde fremdeles ikke fått mensen så jeg tok en ny test. Den ble veldig svakt positiv. Da var jeg i følge appen 15dpo. Det er veldig viktig at man tester med morgenurinen og jeg syntes det funket best å tisse i en beholder og så dyppe stripsen/testen oppi, da var man sikker på at man fikk godt nok med urin på.

Husk at det kan ikke komme strek uten spor av gravidhormoner i kroppen, så svak test er positiv test.

Jeg hadde selv planer om å gå ned en del i vekt før jeg ble gravid, men sånn ble det ikke denne ganger, så jeg har et risikosvangerskap og jeg kan si det at jeg har blitt møtt med respekt av absolutt alle jeg har møtt i helsevesenet! De har bare vært hyggelige alle sammen! Nå er jeg veldig åpen og ærlig om vekta mi da så det er ikke noe problem for meg å ta det opp selv med legen/jordmor så jeg tror det har hjulpet. Jeg tok selv opp bekymringer i forhold til vekt, så det gjør nok forholdet bedre. Er man stor og ikke er komfortabel å snakke om det så kan man nok få et ganske annet inntrykk. Jeg forstår likevel utrolig godt at du ønsker å være under grensa. Er du på midten og vipper så ville jeg uansett tatt den ekstra oppfølgingen om den ble tilbudt. Man får kun et par ekstra ultralyder. For meg er det veldig betryggende.

Masse lykke til uansett! Plutselig så går det <3
 
Det tok oss 6 mnd på helt normal kropp uten PCOS og "normal vekt" å bli gravide, helt uten kjerringråd eller EL tester :) Så ikke fortvil eller avskriv alt på de første forsøkene <3

Tusen takk for svar :) Er forberedt på at det kan ta tid uansett. Er enig med deg og skal ikke gjøre det ♥️
 
Tror det er lettere å si at man ikke skal ha forventninger og få håpet opp enn det er å faktisk gjøre det. Man har jo lyst at ting skal skje med en gang og det er like kjipt når det ikkje skjer. Det beste tror jeg er å ikke teste for tidlig. Bare vent til et par dager etter forventet mens, så slipper du skuffelsen av en negativ test som kan bli positiv i hvert fall!

Nå prøvde ikke vi akkurat, men jeg hadde en mistanke om at jeg var gravid. Tok en test på det som i følge flow skulle vært 8dpo, den var negativ. Ventet en uke og hadde fremdeles ikke fått mensen så jeg tok en ny test. Den ble veldig svakt positiv. Da var jeg i følge appen 15dpo. Det er veldig viktig at man tester med morgenurinen og jeg syntes det funket best å tisse i en beholder og så dyppe stripsen/testen oppi, da var man sikker på at man fikk godt nok med urin på.

Husk at det kan ikke komme strek uten spor av gravidhormoner i kroppen, så svak test er positiv test.

Jeg hadde selv planer om å gå ned en del i vekt før jeg ble gravid, men sånn ble det ikke denne ganger, så jeg har et risikosvangerskap og jeg kan si det at jeg har blitt møtt med respekt av absolutt alle jeg har møtt i helsevesenet! De har bare vært hyggelige alle sammen! Nå er jeg veldig åpen og ærlig om vekta mi da så det er ikke noe problem for meg å ta det opp selv med legen/jordmor så jeg tror det har hjulpet. Jeg tok selv opp bekymringer i forhold til vekt, så det gjør nok forholdet bedre. Er man stor og ikke er komfortabel å snakke om det så kan man nok få et ganske annet inntrykk. Jeg forstår likevel utrolig godt at du ønsker å være under grensa. Er du på midten og vipper så ville jeg uansett tatt den ekstra oppfølgingen om den ble tilbudt. Man får kun et par ekstra ultralyder. For meg er det veldig betryggende.

Masse lykke til uansett! Plutselig så går det <3

Hei! Takk for langt svar :)
Jeg har ingen problemer med å vite at jeg har en del kg for mye, og har ingen problemer med å snakke om det. Tror som deg at det vil hjelpe på situasjonen. Vil såklart takke ja til ekstra oppfølging dersom det blir tilbudt. Det er fantastisk å høre at du har blitt møtt med respekt av alle!

Angående skuffelse så vil nok de fleste bli det etterhvert, og det skjønner jeg godt. Kommer sikkert til å kjenne på det selv etterhvert. Denne måneden har jeg testet før bare på gøy, men tenker å slutte med det, og heller teste etter IKM. Det er dyrt, og kan nok bidra til unødvendig stress og skuffelser ♥️ Takk for gode tilbakemeldinger. Klem fra meg <3
 
Ønsker dere masse lykke til! Virker som om du er positivt innstilt og det liker jeg :love017

Stor klem :Heartred


Takk for så hyggelig melding ♥️ Ja, starter ved godt mot. Om det endrer seg etterhvert får vi se på etterhvert, hehe. Tenker da hvertfall at det er veldig fint å få lese andres dagbøker og treffe andre i samme situasjon.
God klem fra meg ♥️
 
13 DPO.
Forventet menstruasjon 28/4..
(Hvordan skrives det i forum-terms forresten? IKM eller noe?) hehe. Er litt noob jeg.

Snart to dager siden mensen skulle vært her. Kjenner ingen tegn på verken mensen eller noe annet, regner med at den kommer snart. Syklusen har vært stabil de siste månedene, så regner med den kommer snart. Håper det ikke kommer en veldig lang syklus plutselig. Blir spennende å se.

Har ikke tatt noen tester, tenker å avvente. Kanskje jeg tar en i morgen tidlig, hvis mensen ikke har kommet før det.

Når i syklusen starter dere å teste?
 
Klarte å sitere meg selv, og deretter poste alt på nytt. Forstår det slik at det ikke går an å slette innlegg, så dette her får vel bare stå :wacky:
 
CD 2

Mensen kom omsider. Heldigvis ingen smerter denne gangen, og det kjennes ikke ut som kroppen holder så mye på vannet som den pleier.
I dag var nok en veiedag overstått og jeg er fornøyd :gen014

Forbereder meg til en ny pp og ser frem til det. Blir spennende å teste etter eggløsning. Jeg syns denne prosessen er litt skummel. Har belaget meg veldig på at dette nok vil ta litt tid, og er nervøs for å ikke føle meg klar hvis jeg blir gravid tidlig. Samtidig ønsker jeg ikke å utsette prøvingen, i tilfelle det tar lang tid, lengre tid enn jeg ønsker og håper på. Har allerede vært tre mnd med «ikke direkte prøving, men har heller ikke prøvd å unngå» - uten at noe har skjedd. Så jeg vet at jeg kommer til å angre bittert hvis jeg har ventet, og ser at det tar mye tid.

Misforstå meg ikke, jeg kommer til å bli utrolig glad når jeg blir gravid, blir nok gjerne en skrekkblandet fryd. Regner dog med at det er vanlig hos noen. Mange valg kan man jo snu på. Biler og hus kan selges, impulsive pannelugger kan vokses ut igjen. Det er litt rart å tenke på at jeg er i ferd med å ta et valg som ikke er slik. Jeg tror dog det vil være det beste og viktigste valget jeg vil ta i mitt liv.

Jeg føler meg klar, min samboer er veldig klar, og vi har alt på stell både praktisk og økonomisk. Vi har også et veldig godt forhold, og jeg gleder meg til vi skal legge ut på denne reisen og ta forholdet videre til å bli foreldre sammen ♥️ Det blir uten tvil en spennende tid fremover, og vi koser oss i denne tiden. Det kjennes godt at vi gjør dette i hemmelighet, at det er vår greie. Har bare fortalt det til to venninner, som har små barn. Ellers holder vi det helt for oss selv.

Deler ikke disse tankene med andre enn min samboer, så kjenner det er godt å skrive litt ♥️
 
CD6

Da var mensen snart over for denne gang og en my prøveperiode nærmer seg ☺️ Det blir spennende.

Plan for denne pp:
- Eggløsningsteste med strimler fra Babyplan. Bruke Clearblue eggløsningstest ved positiv BP-test.

- Se etter eggløsningsslim. Tror ikke jeg har hatt det før.

Sånn egentlig er det kanskje ikke nødvendig å teste etter eggløsning da vi har sex hver dag, men jeg ønsker å vite at den faktisk er der. Jeg kan som regel kjenne det på kroppen når det skjer.

Ellers tenker jeg at vi skal kose oss masse i tiden fremover. Jeg har cravet sjokoladecookies sånn skikkelig i flere dager nå, og tenker jeg må bake en dag. Hvis jeg er fornøyd med resultatet på neste veiedag, hehe. Veldig fornøyd med kosten om dagen, lurer på å teste om jeg er i ketose. Bare for moro skyld. Gleder meg til både ny veiedag og bakst :p

Håper å kvitte meg med noen kilo til før jeg blir gravid. Har fått klarsignal av gyn til å opprettholde samme kost når jeg blir gravid, som jeg spiser nå. Så da kan jeg vel håpe på at jeg klarer å fortsette å gå ned litt til i første del av graviditeten. Mange ting jeg er nysgjerrig på, merker jeg.

Hvis noen her erfaring med overvekt i forbindelse med svangerskap ønsker jeg gjerne å høre om det ♥️
 
2 DPO
Da var eggløsningen forbi. På mandag dukket det opp et stillestående smilefjes på Clearblue-testen. Det var gøy! Hadde tatt strimler fra Babyplan først som var positive. Gøy å se at kroppen virker som den skal!
Har ikke hatt noe EL-slim. Jeg har sjeldent utflod til vanlig, men vet ikke om det har noe å si?

Ellers skal jeg ikke teste denne mnd, eller kjenne etter mulige «tegn». Skal ikke lage stor greie av noe har jeg funnet ut. Det er spennende å teste, men det koster både tid og penger. Og det er ikke noe poeng i å begynne å teste for tidlig. IKM er 25/5.

Kroppen fortsetter å gå ned 1kg i uken, noe jeg er strålende fornøyd med. Bare 7kg unna vektmålet. Det skal dog bli skikkelig digg å spise masse godt på 17 mai! Ingen kaloritelling eller lavkarbo den dagen nei :p
 

Vedlegg

  • F4CDB19B-05C4-4879-8A4E-40A83E86493D.jpeg
    F4CDB19B-05C4-4879-8A4E-40A83E86493D.jpeg
    25,5 KB · Visninger: 75
Last edited:
2 DPO
Da var eggløsningen forbi. På mandag dukket det opp et stillestående smilefjes på Clearblue-testen. Det var gøy! Hadde tatt strimler fra Babyplan først som var positive. Gøy å se at kroppen virker som den skal!
Har ikke hatt noe EL-slim. Jeg har sjeldent utflod til vanlig, men vet ikke om det har noe å si?

Ellers skal jeg ikke teste denne mnd, eller kjenne etter mulige «tegn». Skal ikke lage stor greie av noe har jeg funnet ut. Det er spennende å teste, men det koster både tid og penger. Og det er ikke noe poeng i å begynne å teste for tidlig. IKM er 25/5.

Kroppen fortsetter å gå ned 1kg i uken, noe jeg er strålende fornøyd med. Bare 7kg unna vektmålet. Det skal dog bli skikkelig digg å spise masse godt på 17 mai! Ingen kaloritelling eller lavkarbo den dagen nei :p

Så spennende! Og velkommen i dpo-land :nailbiting: håper det klamrer seg fast ei spire :cat:
 
Back
Topp