Vi skal få katt

Turnusmammaen

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Som overskriften sier så skal vi få 2 kattunger ila de neste dagene. Jeg har aldri hatt katt før. Hva burde jeg tenke på som gravid med katt? Jeg vet jo ikke om jeg har hatt toksoplasmose. Kan jeg ta rengjøring av kattesanden hvis jeg bare er flink med håndhygiene? Hvordan er det med kos?

Sniker

Jeg har hatt katt i over 30 år og ikke hatt toxoplasmose. Kattunger skal uansett ikke ut, så ville ikke vært bekymret for at de skal få det. Vær uansett nøye med hygienen ifm kattekassen. Mine går ute og jeg koser dem som normalt. Svært få katter får toxoplasmose.

Som kattunger så er de jo bare inne de første månedene. Og toksoplasmose (eller hvordan det skrives) befinner seg i jorden. Så noen katter får det ved at de spiser mus, fugler osv. Sjelden innekatter drar med seg smitten inn, så fremt de ikke har levd i et fjøs eller nor før dere får de. Men vær litt ekstra obs på rengjøring av kattesanden, eks bruke hansker, og vaske deg godt etterpå. Er avføringen som eventuelt har smitten i seg.

Vær også obs på grønnsaker osv som har vært i jorden, den kan også inneholde den smitten. Så vask også det godt

Takk for ett par betryggende svar. Ble så skremt av ei venninne etter jeg delte at vi skulle få katt at jeg nesten fikk kalde føtter. De har vært inne siden de var 2 dager gamle. De blir 4 mnd ganske snart. Jeg vet ikke om evt mor til kattungene har vært ute, men jeg tror ikke det da de adopteres fra dyrebeskyttelsen.

Som overskriften sier så skal vi få 2 kattunger ila de neste dagene. Jeg har aldri hatt katt før. Hva burde jeg tenke på som gravid med katt? Jeg vet jo ikke om jeg har hatt toksoplasmose. Kan jeg ta rengjøring av kattesanden hvis jeg bare er flink med håndhygiene? Hvordan er det med kos?
Du bør absolutt passe på, det er mange som sier de ikke har hatt toxoplasmose , men de fleste tester ikke seg for det.
Så lenge man ikke tar blodprøve for å sjekke om man har hatt det eller har det vet man ikke.
Største faren er unge katter, og toxoplasmose lever i tarmen til katter så innekatter kan også ha det.
Jeg har innekatter selv og et supert sterilt hjem. Men har vært gjennom tung periode nå, pga nettopp dette.
Så anbefaler å vente til etter graviditet.

Jeg har to katter og den eneste forhåndsreglen jeg tar er at jeg overlater kattadoen til samboern. Hadde jeg måtte tatt den selv ville jeg brukt hansker :)
Jeg ble testet for toxoplasmose i dette svangerskapet og de fant ingenting i blodet mitt.

Jeg har to katter og den eneste forhåndsreglen jeg tar er at jeg overlater kattadoen til samboern. Hadde jeg måtte tatt den selv ville jeg brukt hansker :)
Jeg ble testet for toxoplasmose i dette svangerskapet og de fant ingenting i blodet mitt.
Samme her :)
Og etter jeg har kost med katten så er jeg nøye med å vaske hendene.

Tror det er større sjanse for å få toksoplasmose av grønnsaker/mat enn katt.

Samme som de over her. Har to katter, hatt med begge tidligere svangerskap også. Både som voksen og kattunge. De har vært både inne og ute. Har unngått å rense kattedo under graviditet, og vært nøye med hygiene hvis de har slikket på meg. Aldri fått toksoplasmose. Bare du tenker litt ekstra over hygiene så kan du kose deg med kattungene med god samvittighet:Heartred Er jo så innmari koselig!

Back
Topp