Noen som er med? Vi tar oss sammen. Husarbeid. Flylady inspirert (lang tråd, hopp gjerne til slutten

Hvordan ligger du ann Sara?

Her har vi nå endelig klart å normalisere, TROR JEG, rutinen med at kjøkkenbenken skal være ryddig før vi legger oss :D

Jeg sliter dog veldig med klesvask! Og vi er enn så lenge bare to voksne -.-‘

Har du noen smarte rutiner på klesvask? Jeg sliter veldig med at jeg er sent hjemme fra jobb, så jeg rekker ikke å kjøre en full syklus :hilarious:
Og da blir klesvasken alltid glemt i maskinen, og jeg ender med å vaske samme klærne 3-4 ganger :angelic:
 
Klesvask er virkelig ikke noe jeg klarer å få til.

Teoretisk fyller jeg helst maskinen lå kvelden sånn at førstemann hjem kan bare starte den. Reelt er det jeg som fyller og starter den, gjerne etter middag når jeg kommer på det.

Rutinene har havnet litt i bakevja her. Jeg vet ejg burde prioriter dem men jeg har satt meg fore å tømme det endt innholdsrike rommet vi har, sånn at mellomste kan få nytt rom og yngste få hennes så vi får henne ut

Men det er rommet som inneholder tusen kasser og poser og klær og sko og alt mulig...
 
Dette går ikke lenger... Start i dag... Jeg får ikke lov å sette meg ned etter ungene er i seng før følgende liste er utført.

Tatt av bordet.
Tømt oppvaskkummen (altså satt i maskina eller vasket)
Tørket av koketoppen

Det får starte der. Lista vokser utover oktober
 
Mandag begynner flylady juleforberedelsene sine.

På tide å begynne å gjøre alt som gjøres skal så en slipper stresse i desember.

Derfor siterer jeg dette innlegget fra i fjor

Noen som er med? Tror vi hadde en tråd på høytider jeg skal lete opp.

Jeg tenkte ta en litt innlegging til julemissions i dag

Poenget sånn opplegget hos flylady er, er at man latet som man skal reise bort fra 1-24 desember (de feiret jo jul 25)og derfor må alt være klart før man drar så det bare er å feire jul når man kommer hjem. Selvsagt er poenget med det at vi skal ha tid til å kose oss i desember fordi ting er gjort på forhånd.
Ogaå har hun supermissions i desember for dem av oss som likevel ikke var klare

Det baserer seg på å ta planlegging og forberrding inn i vår daglige rytme.

Mandag er 1 hour homeblessing i hennes rutine. Da tar man ti min max på hver av disse 7 oppgavene
  1. Vacuum
  2. Dust
  3. Mop
  4. Polish mirrors and doors
  5. Purge magazines
  6. Change Sheets
  7. Empty all trash
Altså, støvsuge. Bare det du når. Ikke flytte møbler og mellom sofaputene og sånn (det er detail cleaning og tas andre ganger Dette er bare sånn "holde det brukbart "

Tørke støv. Igjen, lett. Hun elsker sin fjær-dings som er helt fantastisk. Jeg har ikke planer om å skaffe en sånn. Men altså. Max 10 min, så bare sånn lett tilgjengelig.

Mop. Altså, igjen. Dra over gulvet, som min mor ville sagt (*)

Vaske speil og glassdører og andre flater det er fingermerker på

Blader. Ohh, den er jeg dårlig på. Vi samler på leste blader...

Skifte på sengene (hvilken verden lever hun i? Det tar mer enn ti min å bytte på alle sengene i vårt hus i alle fall)

Og gå ut med søpla.

Gjør man dette hver mandag så holder huset seg relativt greit, så lenge man har sine rutiner og rydder etter seg hele uka.

Julemissions mandager er "clean and fling" vask og kast. Under den teori at de fleste av oss trenger å kaste ting ford vi har rusk og rask og rot som skulle vært kastet liggende.


Tirsdag er plan and play.
Planlegging er viktig her og hun vil snakke om holliday controll journal. En bok med alle listene. Gavelister, bakelister, handleliste, menyer, datoer og frister etc. Hun har laget en til å laste ned og fylle inn, eller ta noen ark og lag selv. Men hold listene dine samlet og tilgjengelig og bruk dem

Onsdag er anti-procastinating. Ikke utsette ting. Ta tak i to-do listen og gjør noe med det.

Torsdag er errend Day. I hennes ukentlige rutine året rundt er torsdag errend Day. I mitt liv som ikke hjemmeværende og ikke hjemmejobbende har det lett for å bli lørdag som er errend day. Men mye kan gjøres i løpet av uken om man tenker og planlegger. For å frigjøre helga .

Fredag er i denne sammenheng desk Day. Det er også date night, men julemissions vil nok ikke fokusere direkte på det. Fredagsmissions er desk Day stort sett.

Helgene er family fun day
Og renew your spirit Day.

Flylady handler om å få alt gjort i uka så helga ikke brukes på å vaske huset men på tid med familien (og i Amerika er svært mange aktivt religiøse, men selv om hun åpenbart skriver velsog kristent er rutinene sånn at en tilpasse dem til sin egen religion)

Jeg er nå fortsatt der at lørdagen handler vi og søndagen vasker vi, desverre.

Men vi prøver

Og med det i bakhodet kommer mandagens oppgave nemlig til å være "mens du gjør homeblessing". Jeg tviler litt på at det blir noen time med homeblessing på meg i morgen, men kalenderen er faktisk tom etter jobb så ikke utenkelig at jeg forsøker å legge inn en innsats i alle fall. For jeg vil, vil, vil faktisk få orden på rothuset vårt. Jeg vil virkelig det.

(*) som liten jente sto jeg en gang og så på mormor. Hun ba meg gå inn i stua for hun skulle vaske kjøkkengulvet. Men jeg ble stående, jeg ville se hva hun gjorde. Du har da vel sett mamma vaske gulvet mange ganger, sa mormor. Nei, sa jeg. Mamma bare drar over gulvet hun.
 
Jeg vil gjerne være med rundt ett mål om å få kontroll på huset.. men vet ikke om flylady er helt for meg.. skulle vi prøvd noe annet i år? Jeg har f.eks lyst til å kaste/gi bort/resirkulere like mange ting som datoen tilsier i hele november! Det trengs..
 
Jeg vil gjerne være med rundt ett mål om å få kontroll på huset.. men vet ikke om flylady er helt for meg.. skulle vi prøvd noe annet i år? Jeg har f.eks lyst til å kaste/gi bort/resirkulere like mange ting som datoen tilsier i hele november! Det trengs..
Det var heller ingen dum ide.

Den passer ikke for meg da, jeg kastet tre poser i en Uff container i dag og skal trolig fylle 3 eller 4 til i løpet av helga, så jeg gir bort mye mer enn datoen tilsier. Og kaster nok en pose med annet pr 5 poser med klær samt at det blir en boks eller to med papirinnsamling på like lang tid

Det jeg liker med flylady er at det er konkret og rundt i huset på ulike steder, men der fungerer helt klart ikke for alle.

Vi har Listen med stor L også, men om jeg finner igjen den tråden....

Vi kan jo uansett ha forskjellige mål men rapportere til hverandre?
 
Det var heller ingen dum ide.

Den passer ikke for meg da, jeg kastet tre poser i en Uff container i dag og skal trolig fylle 3 eller 4 til i løpet av helga, så jeg gir bort mye mer enn datoen tilsier. Og kaster nok en pose med annet pr 5 poser med klær samt at det blir en boks eller to med papirinnsamling på like lang tid

Det jeg liker med flylady er at det er konkret og rundt i huset på ulike steder, men der fungerer helt klart ikke for alle.

Vi har Listen med stor L også, men om jeg finner igjen den tråden....

Vi kan jo uansett ha forskjellige mål men rapportere til hverandre?

Så god du er! Skjønner at ikke det passer for deg da. Vi skal feire jul hjemme for første gang i år, så planen er at hele huset er ryddet, organisert og skinnende rent før julaften! Nytter ikke å være ferdig før 1.desember :p
 
Så god du er! Skjønner at ikke det passer for deg da. Vi skal feire jul hjemme for første gang i år, så planen er at hele huset er ryddet, organisert og skinnende rent før julaften! Nytter ikke å være ferdig før 1.desember :p
Vi feirer jul hjemme for.... 5. gang, eller er det 6? Tidvis med gjester, tidvis bare oss.

Helt klart holder ikke at huset er rent til 1. 12 men er det det så er det mindre vedlikehold og ikke selve grovryddingen i desember som med tre barn er full av avslutninger og konserter.

Alle posene jeg gir bort skyldes at jeg tømmer rommet som inneholder bl.a de fleste kassene og posene med barnetøy. Noe skal spares til yngste men mye er ikke aktuelt å bruke/fravokst. Rommet skal bli mellomste sitt helst før jul. Så vi får yngste ut av vårt, i teorien. I praksis havner hun stadig i vår seng i løpet av natten så vi får se.
 
Idag har jeg begynt.. og jeg har kastet flere ting enn alle datoene i november :p Jeg begynte på badet. Sortert ut slitte håndklær, og håndklær jeg ikke liker lenger, sortert ut sminke, kremer og diverse som er gammelt, ryddet i hårpynten til jenta som plutselig ikke er så liten lenger osv osv. Noe ble rett i kast, men mye skal sendes til Ukraina så det blir brukt videre(håndklær, kluter, hårpynt osv) :)
 
En runde å kaste ting på badet som ikke blir brukt bør jeg også ha meg. Definitivt. Det smetter jeg inn på jule-lista mi.

Så kan jeg heller unne meg litt nytt når det er plass til det for jeg har kvittet meg med det som ikke brukes
 
En runde å kaste ting på badet som ikke blir brukt bør jeg også ha meg. Definitivt. Det smetter jeg inn på jule-lista mi.

Så kan jeg heller unne meg litt nytt når det er plass til det for jeg har kvittet meg med det som ikke brukes

Utrolig deilig når det er gjort. Helt flaut hvor gammel noen av kremene er når jeg begynte å tenke tilbake.

Fint å unne seg noe nytt ja, når man har fått oversikt over hva man har :D

Jeg får (forhåpentligvis) rituals julekalender i år også, og da får jeg jo litt påfyll i den avdelingen :)
 
Føler kanskje jeg burde organisert meg annerledes, og tatt rom for rom... men nå er jeg gått igang på soverommet, selv om badet og tilhørende vaskerom ikke egentlig er ferdig.

Jeg har organisert klesskapet og 2 søppelsekker med klær er ryddet bort :)
Nå gjenstår skapet til mannen, og delen med sengetøy. I kveld kanskje :)
 
Jeg rota meg til å bli sjuk så her skjer ingenting akkurat nå. Jobb er hakket mer enn hva ejg har energi til så huset utgår.

Men jeg skulle jo starte den jule-mission-trpden..
 
Åå så kjedelig.. Huset er ofte det første som utgår ja... jeg jobber 14 dager på og 14 dager av.. trenger kanskje ikke si at jeg har fri fortiden :p

Når jeg jobber har jeg lite overskudd til organisering og vasking av hus, så jeg forstår deg godt..
 
Her er helt kaos i ting, så jeg må ta rom for rom og sortere og komme i rutiner derifra :p
Har lest synnøves system bøkene (igjen) og håper jeg lærer å sette ting tilbake på plass denne gangen. Jeg er håpløs.
Eller, jeg er for lettpåvirkelig :p
Når andre ikke setter det tilbake på plass stagnerer jeg til slutt og bare gir opp :hilarious:
 
Her er helt kaos i ting, så jeg må ta rom for rom og sortere og komme i rutiner derifra :p
Har lest synnøves system bøkene (igjen) og håper jeg lærer å sette ting tilbake på plass denne gangen. Jeg er håpløs.
Eller, jeg er for lettpåvirkelig :p
Når andre ikke setter det tilbake på plass stagnerer jeg til slutt og bare gir opp :hilarious:

Jeg er som deg.. hadde sinnsykt bra system før jeg fikk samboer og ett barn til.. nå flyter det inni alle skap.. vil virkelig ikke ha det sånn, men å være den eneste som holder systemet er tøft..
 
Omaha. Med mini som får tenner flyter det virkelig.
Rene klær som skal brettes på spisestuebordet, og nede på gjesterommet. Og et tonn som skal vaskes. Kjøkkenet ser noenlunde ut.. samme med stua, rekker jo ikke bruke den :p

klær....:nailbiting: gaaahh. Får helt fnatt av det:hungover:
 
Hva er disse juleforberedelsene?

Jeg skal se om jeg ikke klarer å legge ut de to første dagene

Poenget er å bli "ferdig til jul" innen 1.12 sånn at vi kan kose oss i desember. (selvsagt må vi ha de vanlige rutinene i tillegg likevel ellers gror det jo igjen)

Tråden fra i fjor ligger på høytider. Jeg smetter ut en for i år.
 
Tråd opprettet
 
Back
Topp