Noen som er med? Vi tar oss sammen. Husarbeid. Flylady inspirert (lang tråd, hopp gjerne til slutten

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg og Sylvanas inngikk en avtale rundt nyttår om at i 2018 er året da vi tar oss sammen. Med husarbeidet. Få ting litt på stell, RUTINER i stedet for skippertak

Vi driver litt sånn tilnærmet flylady 31 babysteps (for det har jeg prøvd så mange ganger før at dette kan jeg egentig, jeg bare trenger å forplikte meg og pushes til å gjennomføre så lenge at det blir VANER, for det er DA det blir bra.

Dette er tråden med dagens oppgaver, oppmunting og rapportering. (oppmunting og rapportering skjer trolig vel så mye i skravletråden kanskje, time will tell)

Fritt frem å slenge seg med for alle som trenger litt bedre rutiner for å få ting gjort sånn automatisk som hos dem som er født med støv på hjerna og bre gjør det uten å tenke. Vi vil gjerne smittes men siden det visst ikke er så smittsomt, så må vi bre lære det. Dag for dag, gjøre det igjen og igjen til det er en vane.
 
Her er morgendagens plan:

Det blir dag 4, flylady sier da

So far we are:

  • Getting Dressed to lace-up shoes
  • Keeping our sink shining
  • Read your FlyLady message on our website

Your next thing is to write these items down on a sticky note and post them on your bathroom mirror and above your kitchen sink.
This is the beginning of your Control Journal.
The little notes help us to remember the habits we are trying to establish.

Vi er ikke helt der

Vi
Setter oss ikke rett ned når ungen er i seng
Vi tømmer/fyller oppvaskmaskinen og tar oppvasken
Vi shiner oppvakskummen,
Og koketoppen/komfyren
Vi vurderer selv vår løsning ang sko har vi bestemt
Og Sylvanas gikk seg vill på Flylady sin hjemmeside, så jeg tilbød meg som jo har printet, skrevet, prøvd, og gjort det meste av dette, å heller presentere det for henne Og deg. Og andre. I en tilpasset utgave som vi selv blir enige om.

For all del, jeg HAR en post it lapp jeg. På innsiden av kjøkkenskapet, for jeg tok den ut av øyesyn til 17. mai når vi hadde gjester.

Skal vi si det såpass enkelt, men likevel greit for i morgen, alt vi henger en lapp over vasken med listen over hva vi skal gjøre hver dag? Synlig påminnelse om det vi driver med?

Ja, også GJØR vi det, og de av oss som evt har sånne benker med tusen ting på, rydder/vasker seg "en cm eller to" lenger bort fra vasken hver dag?

Det vesentlige er nemlig at dette skal bli en VANE. At vi GJØR det. Slik disse støv-på-hjerna-folkene bare gjør det hele tiden uten å tenke over det, sånn må vi lære oss vaner så vi også gjør det. Bare gjør det. Ellers så fortsetter vi med skippertak når noen varsler sin ankomst, og det er igrunnen stress

(Lov å hoppe av om jeg "tar av" etterhvert og lov å be meg bremse eller gire opp, jeg følger sånn løselig Flylady sine 31 babysteps enn så lenge i alle fall, men dette er ikke egentlig mitt prosjekt, det er vårt. Vi skal ta oss sammen, sammen!)
 
Det ser veldig bra ut :)
Jeg må kjøpe post-its! Og lage en tracker i min Bullet journal.
 
Jeg kunne med fordel tatt i bruk min BJ-bok. Tracker er ikke dumt.
 
BJ-boka ligger uørt. I en hylle på badet av alle ting, jeg skal se hva jeg får gjort med den saken, men jeg bruker den ikke, og "sette opp en tracker" vet jeg ikke helt hvordan engang Men vi år se.

Dagens oppgave utført her

Og da er det klart for morgendagen
Fllylady sier:

What we’re doing so far:

  • Getting Dressed to lace-up shoes
  • Keeping our sink shining
  • Read your FlyLady message on our website
  • Looking at our posted reminders in the kitchen and bathroom


Are you hearing any nagging, negative voices in your head? Things like you’ll never be able to do this or that you don’t deserve a clean, happy, inviting home.

Take a piece of paper and write down what you hear. Then, turn those ugly words around and say something nice to yourself to negate the ugly words that they said. You deserve happiness!

Tja.

Vi
Setter oss ikke rett ned når ungen er i seng
Vi ser post-it lappen som minner oss på hva vi skal
Vi tømmer/fyller oppvaskmaskinen og tar oppvasken
Vi shiner oppvakskummen,
Og koketoppen/komfyren
Vi vurderer selv vår løsning ang sko har vi bestemt.Og hvorvidt vi velger å lese på flylady eller helt andre ting :)

Noen av oss jobber seg en liten cm eller to bortover benken også. Visste dere f.eks at man da kan finne... hold pusten... en brukt ispose på kjøkkenbenken? Altså, sånn ispose som er brukt på en fotbllskadet fot. Det blir "vann" inni der når den er brukt. Hva gjør man med det? Åpenbart legger det på kjøkkenbenken, som er så full at den liksom forsvinner...

Herved klippet åpning og helt i komposten (det kan brukes som gjødsel, bland bare en halv pose med 50 liter vann. Ja, altså, jeg bruker ca en liter vann når jeg vanner, så.... det blir litt heftig å blande ut 100 liter. Men slo den i komposten jeg, der blander deg seg med mye rart.

Hva skal vi si for dag fem da? Faktisk jobbe med de der negative tankene om at vi ikke er flinke, at vi er late, at dette er ikke noe vi får til, at vi sikket snart kommer til å droppe ut og at det nok ikke går denne gangen heller og huset snart er kaos uansett? Snu dem til at vi ER flinke som tar tak, vi GJØR noe, vi FÅR TIL noe, og at dette gjør vi sammen og målet er ikke det perfekte, men fremgang. rutiner og vaner, som kommer over tid, så glir det ut en dag så bare begynner vi igjen, for v vil og vi kan, ikke sant?
 
BJ-boka ligger uørt. I en hylle på badet av alle ting, jeg skal se hva jeg får gjort med den saken, men jeg bruker den ikke, og "sette opp en tracker" vet jeg ikke helt hvordan engang Men vi år se.

Dagens oppgave utført her

Og da er det klart for morgendagen
Fllylady sier:

What we’re doing so far:

  • Getting Dressed to lace-up shoes
  • Keeping our sink shining
  • Read your FlyLady message on our website
  • Looking at our posted reminders in the kitchen and bathroom


Are you hearing any nagging, negative voices in your head? Things like you’ll never be able to do this or that you don’t deserve a clean, happy, inviting home.

Take a piece of paper and write down what you hear. Then, turn those ugly words around and say something nice to yourself to negate the ugly words that they said. You deserve happiness!

Tja.

Vi
Setter oss ikke rett ned når ungen er i seng
Vi ser post-it lappen som minner oss på hva vi skal
Vi tømmer/fyller oppvaskmaskinen og tar oppvasken
Vi shiner oppvakskummen,
Og koketoppen/komfyren
Vi vurderer selv vår løsning ang sko har vi bestemt.Og hvorvidt vi velger å lese på flylady eller helt andre ting :)

Noen av oss jobber seg en liten cm eller to bortover benken også. Visste dere f.eks at man da kan finne... hold pusten... en brukt ispose på kjøkkenbenken? Altså, sånn ispose som er brukt på en fotbllskadet fot. Det blir "vann" inni der når den er brukt. Hva gjør man med det? Åpenbart legger det på kjøkkenbenken, som er så full at den liksom forsvinner...

Herved klippet åpning og helt i komposten (det kan brukes som gjødsel, bland bare en halv pose med 50 liter vann. Ja, altså, jeg bruker ca en liter vann når jeg vanner, så.... det blir litt heftig å blande ut 100 liter. Men slo den i komposten jeg, der blander deg seg med mye rart.

Hva skal vi si for dag fem da? Faktisk jobbe med de der negative tankene om at vi ikke er flinke, at vi er late, at dette er ikke noe vi får til, at vi sikket snart kommer til å droppe ut og at det nok ikke går denne gangen heller og huset snart er kaos uansett? Snu dem til at vi ER flinke som tar tak, vi GJØR noe, vi FÅR TIL noe, og at dette gjør vi sammen og målet er ikke det perfekte, men fremgang. rutiner og vaner, som kommer over tid, så glir det ut en dag så bare begynner vi igjen, for v vil og vi kan, ikke sant?

Det finnes mange typer tracker.

http://www.google.com/search?q=bull...ved=0ahUKEwjohqCMoprbAhWjIJoKHWT5CPkQ_AUIBigB

En ispose faktisk ^^ Men så bra at vi har startet denne reisen, og snart vil kjøkkenbenken din være en kjedelig plass der ingenting spennende dukker opp, for den vil være ren hele tiden :D

Vi kan godt prøve å snu negative tanker ja. Jeg har egentlig mange ting jeg kunne ha tenkt meg, men det er for omfattende. Da gir jeg bare opp.
Du gjør en god jobb :)
 
Det finnes mange typer tracker.

http://www.google.com/search?q=bullet journal tracker ideas&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjohqCMoprbAhWjIJoKHWT5CPkQ_AUIBigB

En ispose faktisk ^^ Men så bra at vi har startet denne reisen, og snart vil kjøkkenbenken din være en kjedelig plass der ingenting spennende dukker opp, for den vil være ren hele tiden :D

Vi kan godt prøve å snu negative tanker ja. Jeg har egentlig mange ting jeg kunne ha tenkt meg, men det er for omfattende. Da gir jeg bare opp.
Du gjør en god jobb :)

Men fortell litt om hva du kunne tenkt deg da, så kan vi se hvor langt vi kommer? For dette skulle være noe vi gjør sammen. Det var mer snakk rundt det i skravletråden. Her bare dikterer jeg, og da føler jeg meg litt vel sjefete...

Skal sjekke ut det tracker-greiene
 
Tracker er litt stilig. Jeg ønsker meg en ekte bj-bok .sånn dotted. Jeg har en vanlig bok mes linjer. Som jeg ikke har brukt siden jeg laget oversikt for januar tror jeg. :-(
 
Men fortell litt om hva du kunne tenkt deg da, så kan vi se hvor langt vi kommer? For dette skulle være noe vi gjør sammen. Det var mer snakk rundt det i skravletråden. Her bare dikterer jeg, og da føler jeg meg litt vel sjefete...

Skal sjekke ut det tracker-greiene

Vel jeg vet at jeg trenger å skjerpe meg når det kommer til gangen. Det står sko over alt og rot over alt. Og å rydde leker må jo til.

Du er absolutt ikke sjefete, du har bare mye bedre peiling enn meg på Flylady. Men jeg skal bli flinkere til å bli med, så slipper du alt ansvar.
 
Tracker er litt stilig. Jeg ønsker meg en ekte bj-bok .sånn dotted. Jeg har en vanlig bok mes linjer. Som jeg ikke har brukt siden jeg laget oversikt for januar tror jeg. :-(

Ja jeg og har linjer. En fin bok fra Harry Potter :p
Fant fine bøker på Panduro da. De er dotted. Så gode ut. Og den ene boka var av et merke som er veldig anbefalt av folk som driver mye med BuJo og lignende.
 
Vel jeg vet at jeg trenger å skjerpe meg når det kommer til gangen. Det står sko over alt og rot over alt. Og å rydde leker må jo til.

Du er absolutt ikke sjefete, du har bare mye bedre peiling enn meg på Flylady. Men jeg skal bli flinkere til å bli med, så slipper du alt ansvar.

Gangen ja. Der har jeg og en del å gå på. Og leker.

Jeg tar det med i bakhodet.

Så lenge vi går etter flylady så er det ikke noe problem. Det kan jeg .og det ligger på nett og jeg har på papir og på postit og i regneark og ja....

Ny bj bok kan meget mulig stå på listen over ting jeg skal unne meg. Flylady-listen på regnearket mitt inneholder nemlig også "på tide å tenke på en belønning for meg selv om jeg kommer så langt" fra tid til annen...
 
Hvor stor bj bok har du? A5?
 
Og du. Jeg tror vi nærmer oss å ta sånne ting som er utenfor kjøkkenet.

Morgendagens er two minutes hotspot fire drill!

Jeg lette litt etter en kort forklaring. Ikke så lett.

Hotspot, det er en sånn plass der ting samler seg, og får det ligge der så kommer mer. Og mer
Og mer

Jeg har vel ca en i hvert rom.

Den enden av spisebordet vi ikke faktisk spiser på. Gror igjen på et blunk.
Kjøkkenbordet. For det spiser vi aldri ved.
På badet er det gulvet , desverre. Ligger der en bukse havner der en genser så havner der mer og mer og... Ja. I gangen. Legger en fra seg noe på benken så er den overgrodd pp et blunk (også faller det ned på gulvet)
Burde dessuten ta bort noe vintertøy og sko så det blir bedre plass.

Hot spot fire drill et altså å bruke to minutter, gjerne to ganger om dagen, på å rydde det. Du kommer gjerne ikke til bunns på to minutter. Men det er fremgang. Og når det er tatt, så vil det å vedlikeholde det være mer sånn to min. Altså, vi kommer dit på sikt.

Men det er i morgen. I dag, i dag er det å implementere vanen med å tenke positivt om seg selv.

Vi er, vi er flinke som tar tak og vi skal klare dette!
 
Min totalt ikke-perfekte habit tracker i en linjert bok langd uten linjal mens jeg holder en irritert lekse-gutt med selskap (ikke så gøy å øve til prøve mens søstra leker vannkrig)

_20180523_182216.JPG
 
Flott opplegg det her altså :D men hva er greia med det "getting dressed to lace-up shoes"?
 
Flott opplegg det her altså :D men hva er greia med det "getting dressed to lace-up shoes"?

Greia med det er at man når man står opp, kler på seg. Steller og ordner seg, hår, sminke og klær og ja, knyttesko. Det har vi valgt å gjøre til en frivillig greie her, og det er likevl et TVINGENDE ABSOLUTT ifølge flylady. Med sko tolker hodet at du er på jobb. Og skikelige klær, så du er klar når det ringer på.
Dette er litt sånn at en ikke skal gå i "daffeklær" hele dagen bare fordi man er hjemme (svært mange amerikanske husmødre er jo hjemmeværende) og litt altså knyttesko så du ikke bare sparker dem av deg, så holder du fokus.
For meg er det noe jeg aldri helt har fått til, og delvis det som gjør at jeg ikke kommer videre, jeg stopper litt på det. Så her dropper vi /gjør vi den frivillig, selv om den er et absolutt must for flylady, så er den ikke det for oss. Har vi bestemt. Men for all del, ta gjeren til seg så mye av den som man orker :)
 
Og her er da tankene for morgendagen

Fra flylady.com:
BabyStep: Day 6

So far we are:

  • Getting dressed to lace-up shoes
  • Keeping our sink shining
  • Read your FlyLady emails
  • Looking at our posted reminders
  • Recognizing the negative voices
Today we are going to learn about Hot Spots. We all have them. Not sure what a Hot Spot is? Read the definition in our FLY FAQs!



Now, set your timer for two minutes and practice putting out your Hot Spot. You don’t have to work until you have finished; just do what you can in two minutes. Put your bills in one place. This will keep you from having to search for them.


Dag seks. Dag SEKS! Vi er bra flinke altså.

Vi
Setter oss ikke rett ned når ungen er i seng
Vi ser post-it lappen som minner oss på hva vi skal
Vi tømmer/fyller oppvaskmaskinen og tar oppvasken
Vi shiner oppvakskummen,
Og koketoppen/komfyren
Vi vurderer selv vår løsning ang sko har vi bestemt.Og hvorvidt vi velger å lese på flylady eller helt andre ting :)
Og vi snur de dumme tankene og tenker at VI ER FLINKE og VI KAN KLARE DETTE!

Også legger vi da i morgen til hotspot fre drill, for det er lurt.

To minutter p å bare drive litt brannslukking på et sted som tiltrekker seg rot. Som jeg skrev om før i dag, jeg har et slikt i de fleste rom. For nå begynner jeg med spisebordet i morgen tenker jeg, men på sikt skal jeg også angripe flere av dem

Og for BJ-fans, det er bare å skjerpe pennene, for snart nærmer det jeg controll journal-tid!

Men en dag av gangen, små skritt, og små fremskritt :)
 
Hvor stor bj bok har du? A5?

Jeg er litt usikker på hvor stor den jeg har nå er, men jeg kjøpte en A5 i dag, den fra Panduro. Jeg klør i fingrene etter å få tatt den i bruk! Jeg må skrive ut den jeg har først da. Jeg lager tracker i morgen, for boka ligger hjemme.

Hot spots Ja. Det er virkelig baby steps, og jeg kjenner at jeg er mye mer positiv til det nå enn tidligere, for det virker så uoverkommelig!
Men positive tanker! Dette klarer vi, vi kommer oss igang og vi gir ikke opp ved første anledning!
 
Og du. Jeg tror vi nærmer oss å ta sånne ting som er utenfor kjøkkenet.

Morgendagens er two minutes hotspot fire drill!

Jeg lette litt etter en kort forklaring. Ikke så lett.

Hotspot, det er en sånn plass der ting samler seg, og får det ligge der så kommer mer. Og mer
Og mer

Jeg har vel ca en i hvert rom.

Den enden av spisebordet vi ikke faktisk spiser på. Gror igjen på et blunk.
Kjøkkenbordet. For det spiser vi aldri ved.
På badet er det gulvet , desverre. Ligger der en bukse havner der en genser så havner der mer og mer og... Ja. I gangen. Legger en fra seg noe på benken så er den overgrodd pp et blunk (også faller det ned på gulvet)
Burde dessuten ta bort noe vintertøy og sko så det blir bedre plass.

Hot spot fire drill et altså å bruke to minutter, gjerne to ganger om dagen, på å rydde det. Du kommer gjerne ikke til bunns på to minutter. Men det er fremgang. Og når det er tatt, så vil det å vedlikeholde det være mer sånn to min. Altså, vi kommer dit på sikt.

Men det er i morgen. I dag, i dag er det å implementere vanen med å tenke positivt om seg selv.

Vi er, vi er flinke som tar tak og vi skal klare dette!
Høres ut som at vi bor i samme hus :oops:
 
Back
Topp