Vi med lavt stoffskifte

Kanskje! Stoffskiftet mitt har gått litt opp og ned det siste året, og nå har jeg symptomer på lavt igjen (sykt trøtt og fryser, noe som jo kan være pga graviditeten)
Har tatt blodprøver hos legen og venter på svar. Vet ikke så mye om konsekvenser av å gå ubehandlet, men kan visstnok føre til aborter og undervekt?
Hvordan er formen din nå kontra før graviditet med lavt stoffskifte?
 
Kanskje! Stoffskiftet mitt har gått litt opp og ned det siste året, og nå har jeg symptomer på lavt igjen (sykt trøtt og fryser, noe som jo kan være pga graviditeten)
Har tatt blodprøver hos legen og venter på svar. Vet ikke så mye om konsekvenser av å gå ubehandlet, men kan visstnok føre til aborter og undervekt?
Hvordan er formen din nå kontra før graviditet med lavt stoffskifte?

Jeg trodde ikke det gikk an å bli mer zombie, men der tok jeg feil :hilarious:
For å være ærlig så har jeg ikke satt meg inn så fryktelig i å være gravid med ls, men vet at man må tilpasse medisindosen. Har henvisning til stoffskiftespes. nå i februar, fastlegen turte ikke endre noe.
 
Jeg har også lavt stoffskifte. Har hatt endel ufrivillige aborter så har vært hos endel leger og gynekologer og tatt opp dette.
Alle bare Neida du trenger ikke endre dosen, kroppen regulerer seg selv.
Så dro jeg til en privat gyn. Han sa: dosen SKAL økes med 30%!!!

Akkurat det som jeg har lest så mange steder!! Har hashimoto. Vært stabil i 16 år.

Nå har jeg spurt fastlegen om oppfølging på stoffskiftet. Han sier nei:bored:
 
Det er ikke pga lavt stoffskifte jeg har mistet!
 
Jeg har også lavt stoffskifte. Har hatt endel ufrivillige aborter så har vært hos endel leger og gynekologer og tatt opp dette.
Alle bare Neida du trenger ikke endre dosen, kroppen regulerer seg selv.
Så dro jeg til en privat gyn. Han sa: dosen SKAL økes med 30%!!!

Akkurat det som jeg har lest så mange steder!! Har hashimoto. Vært stabil i 16 år.

Nå har jeg spurt fastlegen om oppfølging på stoffskiftet. Han sier nei:bored:

Har den oppfatningen at fastleger ikke kan en ting om stoffskifte. Har slutta å krangla med legen om at jeg føler meg dårlig regulert, for de holder seg steinhard på at så lenge prøveresultatene ligger innenfor referanseområdet, så har det ikke noe å si hvordan pasienten føler seg. så jeg fikk helt bakoversveis når han tok intiativ til å henvise meg før jeg rakk å spørre om doseendring.

Har du hørt med legen etter du ble gravid?
 
Har den oppfatningen at fastleger ikke kan en ting om stoffskifte. Har slutta å krangla med legen om at jeg føler meg dårlig regulert, for de holder seg steinhard på at så lenge prøveresultatene ligger innenfor referanseområdet, så har det ikke noe å si hvordan pasienten føler seg. så jeg fikk helt bakoversveis når han tok intiativ til å henvise meg før jeg rakk å spørre om doseendring.

Har du hørt med legen etter du ble gravid?
Det er niende gangen jeg er gravid nå. Har tatt det opp ved tidligere graviditeter. Alltid nei. Men jeg vet et annet sted jeg kan gå for å få bedre hjelp
 
Jeg trodde ikke det gikk an å bli mer zombie, men der tok jeg feil :hilarious:
For å være ærlig så har jeg ikke satt meg inn så fryktelig i å være gravid med ls, men vet at man må tilpasse medisindosen. Har henvisning til stoffskiftespes. nå i februar, fastlegen turte ikke endre noe.

Såpass:hilarious: Da får vi håpe han vil at du skal øke dosen og at det hjelper å trøttheten:happy:
Jeg er helt elendig på å huske å ta medisiner og sånt, så jeg håper stoffskiftet er normalt og at det kun er symptomer på graviditet som gjør meg trøtt. Det går hvertfall over etter en stund:p
 
Min kusine fikk feil medisin. For lav dose. Da hun fant det ut ble hun dritredd. Det har noe med utvikling av hjernen. Men det gikk bra da
 
Sniker litt jeg. Men da jeg var gravid fikk jeg igså beskjed om at jeg skulle øke med 30% og at jeg MÅTTE ta nye prøver vær mnd hele graviditeten. Og jeg måtte bytte dose 3 eller 4 ganger mens jeg var gravid.
Fikk også beskjed om at ble jeg gravid flere ganger måtte jeg ta kontakt med en gang jeg hadde positiv test slik at vi kunne endre dosen med levaxin side det er veldig viktig for utviklingen av fostrert at mor er rett dosert gjennom hele svangerskapet.

Så mitt råd er : bytt fastlege eller krev å komme til spesialist.
 
Snikende prøver her med ls
Det er veldig viktig å øke dose med EN GANG du blir gravid.

Du må også følges opp med blodprøver hver måned. Prøv å ikke ha tsh over 1

Ls kan være veldig skadelig for baby, sant øke risiko for SA.

Man kan også få oppfølging hos spesialist under svangerskapet dersom fastlege ikke har kompetanse.

Selv måtte jeg øke dosen opp til 50% over normaldose i svangerskapet. Økt helt til halvveis ca før dosen holdt seg stabil.

Etter fødsel går du rett tilbake til normal dose, så husk hva du hadde før graviditeten :)
 
Såpass:hilarious: Da får vi håpe han vil at du skal øke dosen og at det hjelper å trøttheten:happy:
Jeg er helt elendig på å huske å ta medisiner og sånt, så jeg håper stoffskiftet er normalt og at det kun er symptomer på graviditet som gjør meg trøtt. Det går hvertfall over etter en stund:p

Vanskelig å vite om det er ls som gjør det eller selve svangerskapet da men...

Sant! Har du tatt blodprøver da?
 
Snikende prøver her med ls
Det er veldig viktig å øke dose med EN GANG du blir gravid.

Du må også følges opp med blodprøver hver måned. Prøv å ikke ha tsh over 1

Ls kan være veldig skadelig for baby, sant øke risiko for SA.

Man kan også få oppfølging hos spesialist under svangerskapet dersom fastlege ikke har kompetanse.

Selv måtte jeg øke dosen opp til 50% over normaldose i svangerskapet. Økt helt til halvveis ca før dosen holdt seg stabil.

Etter fødsel går du rett tilbake til normal dose, så husk hva du hadde før graviditeten :)

Tusen takk for god info!:D
 
Vanskelig å vite om det er ls som gjør det eller selve svangerskapet da men...

Sant! Har du tatt blodprøver da?

Jepp! Venter på svar, så får vi bare se hva som skjer videre.
 
Fertilitetsklinikken kan mer enn sykehuset i Vestfold! Ble oppringt fra fertilitetsklinikken som var veldig tydelige på at jeg skulle øke levaxin med en gang! Fra å ta 50mg 5 dager i uka og 100mg 2 dager i uka så har det blitt økt til 100mg annenhver dag.

Det er farlig hvor lite de kan på gyn avdeling på sykehuset:banghead:

Skal kontrollere stoffskiftet om et par uker
 
Back
Topp