Vi med høyt blodtrykk og sv.forgiftning eller mulighet for det.

Trollemor

Betatt av forumet
Junibollene 2023
Ser det er flere her inne som ligger i grenseland for sv.forgiftning. Og noen har fått det påvist.
Jeg blir selv fulgt tett opp pga høyt blodtrykk og spor av protein i urin. Jeg ble lagt inn til observasjon fra onsdag til torsdag denne uke da blodtrykket var 165/106, det sank til 140/94 i løpet av natten og jeg kunne få reise hjem på torsdag. Men måtte ta kontakt om jeg fikk mer vondt i hode eller kjente smerter i øvre del av mage. Jeg har en del vondt i hode, men tror det er pga tette bihuler.
Ellers har jeg hvilepuls på mellom 109-120, så føler meg veldig sliten og andpusten så fort jeg reiser meg… skulle så gjerne gjort litt i huset, men det stopper seg fort selv..
Jeg er 35+4 i dag, og skal på kontroll igjen til tirsdag, om ikke blodtrykket blir lavere vil de muligens sette meg på medisiner sier de, og da sette meg i gang i uke 37. Kjenner at det bekymrer meg litt da jeg har hatt 3 drømmefødsler tidligere som har startet av seg selv og gått fort og smertefritt. Men med alle ubehag jeg har nå så hadde det jo vært godt å blitt ferdig med denne rugingen også.
Kjenner at alt dette stresser meg litt. Hvordan har dere andre det i forhold til dette?

Jeg hadde bt hos fastlege på 177/110, men gikk ned til 155/105 eller noe sånt etter å ha ligget nede i 30 min. Ennå ikke fått noe medisiner. Da jeg ikke hadde proteiner i urin på torsdag (hadde hos jm på mandag), så var de ikke bekymret over høyt blodtrykk. Syntes det var veldig merkelig.. Snakket med to andre jordmødre som sa de hadde henvist øyeblikkelig til gyn. Skal ha vekstkontroll på fredag, men syntes det er litt lenge til. Jeg er bare 32+5 idag. Jo tidligere det er, desto mer alvorlig er det jo, så tenker jo jeg burde vært henvist på torsdag, men men. Får bare se. Jeg kan jo alltids ringe selv. Har også avflatende SF mål, men legen og jm mente det kunne være feks stillingsavhengig og ikke så farlig. Ødemer i bøttevis, så det er jo også et varseltegn.

Jeg hadde bt hos fastlege på 177/110, men gikk ned til 155/105 eller noe sånt etter å ha ligget nede i 30 min. Ennå ikke fått noe medisiner. Da jeg ikke hadde proteiner i urin på torsdag (hadde hos jm på mandag), så var de ikke bekymret over høyt blodtrykk. Syntes det var veldig merkelig.. Snakket med to andre jordmødre som sa de hadde henvist øyeblikkelig til gyn. Skal ha vekstkontroll på fredag, men syntes det er litt lenge til. Jeg er bare 32+5 idag. Jo tidligere det er, desto mer alvorlig er det jo, så tenker jo jeg burde vært henvist på torsdag, men men. Får bare se. Jeg kan jo alltids ringe selv. Har også avflatende SF mål, men legen og jm mente det kunne være feks stillingsavhengig og ikke så farlig. Ødemer i bøttevis, så det er jo også et varseltegn.
Oi, du det syns jeg var rart. Du har jo høyere blodtrykk enn hva jeg har/hadde også. Og jeg ble sendt rett på føden, og de ville ikke sende meg hjem før de så at blodtrykket nærmet seg 140/90, var det høyere enn det ville de ha meg der lengre.
Du kan ringe føden selv da og si at du er litt bekymret, for som du sier det er noen dager til fredag. Hvilke sykehus hører du til? Jeg var i Skien og de var helt supre der nede, tok ul, ctg og blodprøver flere ganger mens jeg var der nede. Følte meg virkelig godt ivaretatt.

Smyger fra Mai her. Hørtes rart ut at de ikke reagerte på 155/105. Det er behandligskrevende blodtrykk. Overtrykk over 150 og/eller undertrykk over 100 bør behandles og følges nøye opp. Jeg ble innlagt til observasjon og oppstart av medisiner så snart blodtrykket mitt bikket over behandlingsgrensa. Heldigvis responderte jeg godt og ble skrevet ut samme dagen. Men blir nå fulgt opp annenhver dag på føden da de er redd jeg skal utvikle seg en svangerskapsforgiftning. Du bør egentlig kontakte føden asap for dette hørtes merkelig ut.

Jeg hadde det med første så blir tett fulgt opp denne gang. Jeg synes også det hørtes merkelig ut, for en skal reagere på blodtrykk som ligger over 140/90 har jeg fått beskjed om. Og det er ikke alltid det viser proteiner i urinen. Vær obs på smerter i øvre del av mage (under ribbein på høyre side).

Back
Topp