Vi har så mye oljepenger..

FancyPants

Forumet er livet
dette hører man stadig i diskusjoner om hvor dårlig stilt det er her i landet vårt. 
Så; Hvor mye tror du at oljepengene utgjør av vårt lans BNP? (bruttonasjonalprodukt)

Ikke bruk google, bare si hvor mye du tror det er.

Løsa skrev:
Svært lite... tror jeg.
Kanskje promille.

Riktig så ille er det ikke. Jeg har bare inntrykk av at folk flest tror olje er hovedinntektskilden til staten. Det stemmer ikke litt engang.

Jeg er jo superfan av den nordiske fordelingsmodellen (også kalt arbeidsmodellen) vi har her i landet da, så jeg brenner litt for å folk til å skjønne hvordan og hvorfor den fungerer så godt. De nordiske landene er i særstilling i verden.

Anvendt samfunnsøkonomi burde vært obligatorisk fag på videregående. Jeg tok det som valgfag på høgskolen i vår, og det er det faget jeg har hatt mest utbytte av så langt, føler jeg! Det er ikke vanskelig, men veldig viktig.

Vi hadde faget hver fredag ettermiddag, og de gangene foreleseren sa at vi måtte kutte ned forelesningen med en time så ble det opprør i klassen, hehe! Endte med at foreleseren måtte love oss en ekstra time uka etter for at vi skulle bli fornøyde :p

Løsa skrev:
Må bare legge til at jeg ikke har peeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeiling :P

Med tanke på antall svar i tråden så er du ikke den eneste.. 
Det er veldig mange som har en mening når det kommer til å bruke disse oljepengene vi har så masse av da.

Gjenganger: "Vi som er verdens rikeste land, vi burde jo kunne..."

"Kan vel bruke av  oljepenga vel? Vi betaler så mye skatt!"..

Tror ikke folk tenker over hvor mye vi får igjen for skattepengene våre.. Skole, helsetjeneste, veier (joda, kunne vært bedre, spesielt i utkantnorge), sosialstønad, barnehager, sykehus, eldreomsorg..

Vi betaler skatt, slik at vi kan delta i "fellespotten", som blir brukt til alles gode. Det blir som et spleiseparty om man skal se det veldig enkelt.. Alle må bidra for at alle skal ha det bra!

Jeg har selv vært av typen "mine skattepenger ditt, mine skattepenger datt".. Uten skattepengene hadde ikke jeg kunnet gått på skole. Jeg hadde ikke fått støtte til det. Jeg hadde ikke hatt råd. Det er ikke sikkert barnehagen hadde vært av den kvalitet den er, og det er garantert at prisen hadde vært fordoblet, om ikke tredoblet.. 

Jeg ANER helt ærlig ikke hvor mye oljepengene utgjør. Jeg har ikke PEILING på politikk, men også jeg ser at oljefondet ikke er evig, og for at vi skal kunne ha det så bra som vi faktisk HAR det så må vi alle bidra på vår måte..

Jeg vet det ikke er det du spurte om, men likevel..

Jo, det var et veldig fint svar buttpluggen!'

Dette hanler egentlig ikke om politikk, de fleste politiske partier i vårt land (bortsett fra de til høyre for Høyre) er klare på at den nordiske modellen skal bestå. 

Jeg er bare lei meg for at folk flest (som frp ville ha sagt) ikke setter seg inn i hvordan den økonomiske politikken fungerer i dette landet. Hvor heldige er vi ikke? Problemet er at vi tar alt for gitt. 

Ang oljefondet så burde flere tenke på at de pengene skal hjelpe oss videre dersom olje/gass-eventyret en gang tar slutt, så det er viktig og spare pengene og ikke bare kaste de ut..

En ting er at vi bør ta vare på "sparepengene", men noe mange også ikke tenker på er ringvirkningene det hadde fått hadde vi pøset på med oljepenger.

Ved å tilføre mye mer penger enn det som er allerede er i omløp er å leke med ilden, og du vil garantert bli brent!
Du vil få en økt inflasjon, en svekket norsk krone, og som til slutt vil bunne ut i en skyhøy lånerente. Så selv om man kunne gjort kortsiktige løsninger i velferdstaten vår, vil det ha ator negativ effekt for det daglige livet til "Ola Norman" og også den norske industrien.

Katala skrev:
En ting er at vi bør ta vare på "sparepengene", men noe mange også ikke tenker på er ringvirkningene det hadde fått hadde vi pøset på med oljepenger.

Ved å tilføre mye mer penger enn det som er allerede er i omløp er å leke med ilden, og du vil garantert bli brent!
Du vil få en økt inflasjon, en svekket norsk krone, og som til slutt vil bunne ut i en skyhøy lånerente. Så selv om man kunne gjort kortsiktige løsninger i velferdstaten vår, vil det ha ator negativ effekt for det daglige livet til "Ola Norman" og også den norske industrien.

Mhm. Problemet er jo det at vi har blitt en gjeng sutrere. Vi sutrer og gneldrer. Og så lenge JEG har det bra gir jeg en lang faen i fellespotten. JEG har nemlig rettigheter, jeg driter i plikter. 

Jeg har heller ikke peiling på hvor mye det er snakk om.....

MEN jeg skal ærlig innrømme at JEG uten å være økonom skulle klart å fordelt pengepotten annerledes enn det som det blir gjort nå ihvertfall.. Og at det da ville blitt et mye bedre land å bo i... 

(men da måtte jeg ha fått fullmakt til å gjøre om på veldig mye. Alt fra store pengesluker, til mindre pengesluker, og den fullmakten får jeg desverre ikke....) 

blingbling skrev:

MEN jeg skal ærlig innrømme at JEG uten å være økonom skulle klart å fordelt pengepotten annerledes enn det som det blir gjort nå ihvertfall.. Og at det da ville blitt et mye bedre land å bo i... 

(men da måtte jeg ha fått fullmakt til å gjøre om på veldig mye. Alt fra store pengesluker, til mindre pengesluker, og den fullmakten får jeg desverre ikke....) 

haha !! Når du ikke engang har peiling på hvor mye det er snakk så har jeg liten tro på at du klarer å fordele det bedre altså. Dette var dagens.. Gratulerer.. 

blingbling skrev:

Det er jo dette som er problemet, folk tror at det er så enkelt å fordele disse pengene. Alle kunne klart det bedre enn politikerne i dag. Det jeg ikke skjønner er hvorfor dere ikke gjør noe med det? Gå inn i politikken, få din stemme hørt og forandre på det du mener er feil.

Hvis det er så sabla enkelt er det rart at ingen har gjort noe med det tidligere..

Jeg kjenner jeg blir litt flau av å være norsk jeg. Spesielt når jeg leser vg og Dagbladets sine kommentarfelt. Der de pøser ut hvor koruppte Norges politikere er og kampsakene er strengere asylpolitikk, billigere sprit og øl, forbud mot burka osv. Der de forteller at Norge bare pøser ut penger til offentliganstatte som bare sitter på ræva og ikke minst hvor mange mennesker som er på trygd. Jeg lurer på hvordan Norge blir jeg, den dagen de offentlige ansatte gar gått ut i private stillinger, sykehus, barnehager, skoler osv er private og ikke minst dyre. Aner de egentlig hva de får av skattepengene sine? Ja, de er sunt å invistere i infrastruktur, kollektivt, sykhuset osv. Men jeg mener dette blir også gjort. Vi har en flott E6 gjennom Østfold, den er på vei til å bli like flott oppover mot Lillehammer. Jernbanen blir det nå byttet bit for bit og punktligheten har bedret seg noe enormt, det er fokus på sykehusene våre og jeg må si at det er trygt og godt å bli syk i landet vårt. (dette var bare noen eksempler)Men klart mange som ikke burde jobbe der som alle andre steder. Vi har mye å ta tak i, men vi kan ikke bare pøse ut penger. Jeg vill gjerne at mine barnebarn skal ha det like godt som meg i landet vårt, dumt å bruke opp alt da på en egoistisk genrasjon! Og nei jeg vet ikke hvor mye oljepengene utgjør. Men jeg vet en ting og det er at nordmenn kunn fokuserer på det som ikke blir gjort, enn det som blir gjort. Vi klager når de driver med vegarbeid, men vi klager når de ikke gjør noe også, vi klager når oslos blir stengt pga arbeid, men vi klager fordi dem ikke jobber også. Osv. Går det an å gjøre en Normann fornøyd?? Og dummeste jeg leser er at jeg kunne gjort det mye bedre selv!

Back
Topp