Vi har ingen barn å miste! *lang*

Mosaikk

Elsker forumet
KA FAEN!

Saksen fra VG i dag :

"Jente (3 måneder) fra Bergen ble mishandlet så kraftig over flere uker i mars og april i 1999 at hun tilslutt døde. Hun hadde hodeskader, et dusin benbrudd i ribben, armer og ben. Dommen slo fast at jenta hadde gått gjennom et inferno i ukene før hun døde. Begge foreldrene hadde rusproblemer da mishandlingen skjedde. De ble dømt til 4 års fengsel hver i 2002."

Sitter her og leser om de ulike barnesjebnene blant alle dem som ble drept av mor/far de siste 10 årene.
Jeg leste artikkelen i går, men droppet å lese om hvert enkelt barn. Det er så lett å velge bort de kjipeste nyhetene for å slippe å la de gå inn på deg. Spesielt lett når man selv er hormonell og helst vil slippe å tenke på alt det tragiske som skjer. Samtidig syns jeg de fortjener å bli fortalt. Fortjener å bli sett. Kanskje dersom nok mennesker setter søkelyset på historiene så kan man få prioritert opp hjelp til alle de tragiske barnehistoriene som er der ute.

Mens vi sitter her og nyter permisjonstid, bruker allverdens tid på barna våre er det andre klissvåte bleiebarn som kravler mellom tomflasker og åpne pilleglass.

Jeg vet det er mange der ute som er frustrert fordi de mener barnevernet blander seg for tidlig (og for mye). Personlig har jeg sittet som meddommer i barnevernssaker hvor de samme menneskene blir anklaget for å blande seg alt for sent.
Jeg foretrekker at de blander seg for tidlig. Heller en gang for mye enn en gang for lite[:)] Vi har ingen barn å miste

Veldig godt skrevet![:)] Du klarte å formulere det jeg har tenkt på!

Er utfattelig trist at enkelte barn har det slik![:(][:(]

Er så enig som det går ann å få blitt. Skremmende å tenke på at folk er redde for å melde fra pga eget rykte. Jeg blir helt KVALMEN. Tenk på de barna som trenger at vi sier i fra.

Absolutt bedre å si i fra en gang for mye en en gang for lite.

Ja, du har så rett!! Eg kommer til å blande meg om eg får mistanke om at feks. nabobarna ikkje har det bra!

Eg får ilt inni meg av det du skriver; "Mens vi sitter her og nyter permisjonstid, bruker allverdens tid på barna våre er det andre klissvåte bleiebarn som kravler mellom tomflasker og åpne pilleglass."
Sånt burde ikkje kunne skje [:(]

ORIGINAL: matvrak

Så sant, så sant. Veldig bra skrevet. Jeg føler d på samme måten.

Er fryktelig enig med deg, det ER faktisk bedre å blande seg en gang for mye. Og hadde ikke kvidd meg et sekund for å melde fra hvis jeg opplevde noe![:@]

Men, man må jo lure litt da - når man hører historier om barnevernet - på prioriteringene?
For sånn jeg har inntrykk av det så er det mange situasjoner der jeg ikke kan forstå hvorfor foreldrene blir fratatt barna sine? (Ikke at det er bra for barna å vokse opp i ustabile hjem, men krangling må da være bedre enn rus?)
Samtidig som man kan undre over hvilke triks andre bruker for å få beholde barna? (Jeg tenker da på rusmisbrukere, psykisk ustabile o.l)

Det er sant. Veldig godt skrevet. Trist at ikke alle barn har det like godt.

ORIGINAL: Goldy

Så enig, så enig!

Fyy faan jeg blir kvalm... [&:][&:][&:] Er så mye grusomt som skjer.. [:(][:(]
Helt enig med deg, en gang for mye er bedre enn en for lite!

ORIGINAL: kasandre
Eg får ilt inni meg av det du skriver; "Mens vi sitter her og nyter permisjonstid, bruker allverdens tid på barna våre er det andre klissvåte bleiebarn som kravler mellom tomflasker og åpne pilleglass."
Sånt burde ikkje kunne skje [:(]

Jeg skal love deg at det ikke er satt på spissen heller. Desverre er det nesten hverdagskost for mange barnevernsansatte i dag[&o]

ORIGINAL: Goldy

Sign.

Lest selv den artikkelen i VG, og klarte nesten å lese om alle barna. Den jeg ikke får ut av hue nå er den 4 uker gamle babyen som ble mishandlet av faren sin så h*n døde. Magen min vrengte seg når jeg så at ungen bare var 4 uker gammel [:(]

ORIGINAL: anonaBella

Er fryktelig enig med deg, det ER faktisk bedre å blande seg en gang for mye. Og hadde ikke kvidd meg et sekund for å melde fra hvis jeg opplevde noe![:@]

Men, man må jo lure litt da - når man hører historier om barnevernet - på prioriteringene?
For sånn jeg har inntrykk av det så er det mange situasjoner der jeg ikke kan forstå hvorfor foreldrene blir fratatt barna sine? (Ikke at det er bra for barna å vokse opp i ustabile hjem, men krangling må da være bedre enn rus?)
Samtidig som man kan undre over hvilke triks andre bruker for å få beholde barna? (Jeg tenker da på rusmisbrukere, psykisk ustabile o.l)

Jeg tenker også sånn mange ganger og i noen tilfeller er det helt sikkert feil av barnevernet å gå inn også. Problemet er jo at barnevernet har taushetsplikt og motparten har det ikke. Dermed blir det en veldig ensidig sak som kommer ut i media og media elsker jo å fråtse i urettferdighet.
For meg gikk det opp en skikkelig ahaopplevelse etter å ha deltatt i en sak som jeg hadde lest masse om i media. Storyen ble HELT annerledes når man hørte politi og barneverns side.

Det jeg tror er viktig er å få ufarliggjort barnevernet. I dag er det litt sånn at "dersom barnevernet kommer inn så har vi feilet som familie". Isteden burde vi få det til slik at det ikke er et sosialt nederlag å be barnevernet om hjelp dersom man ikke klarer å håndtere ulike situasjoner med barna sine.
Det kan være så enkelt som at man er alenemor med et kolikkbarn og rett og slett behøver bittelitt avlasting. De skal være der for å hjelpe oss foreldre slik at vi kan være best mulig foreldre for barna våre samtidig som de også må kunne bryte inn dersom de ikke ser noen mulighet for tilrettelegging.

Back
Topp