Vi gir ikke hunden vår nok mat

Liidsi

Elsker forumet
ja det fikk vi høre i dag av en eldre dame. Hun syntes hunden vår var for tynn og det var synd i henne. Vi måtte gi henne mer mat.

Mira er en gordon setter valp på 5,5 måneder og veier 16,5 kg. Akkurat passe...og ikke så tynn at man kan se ribbena på henne men kjenne de litt når man tar på de.

På et normalvektig dyr skal man jo kunne kjenne ribbeina, de skal riktig nok ikke være knoklete, men man skal ikkje grave dypt for å finne de...

Nå vet jeg ikke hvor mye en gordon setter skal veie, men sånn som du beskriver, så synes jeg det høres ut som hun er helt passelig!

Blir litt lei meg når jeg ser folk med en pelsdott du kan aaaane såvidt noen bein stikke ut.. Folk som gir de sjokolade hver dag, for da blir dotten så glad. Det er helt utrolig hvor forskjellig synet på en sunn hund kan være? 

Jeg hadde en hund som veide som han skulle, dette sa vetrinæren også. Jeg brukte mye penger på gi han riktig for, vetrinærsjekk osv. Likevel kom det mange sånne kommentarer om at han var aaaltfor tynn og ga jeg ikke han mat? Kan han ikke få pølser han stakar? Hvor hunden etterpå holder på å bli kvalt fordi de gav han en hel pølse selv om jeg sa han ikke skulle ha det. (Tannfeil på den rasen, så kunne ikke spise annet enn tørrfor..ellers korta man ned på forventet levetid) 

Folk legger seg opp i det meste, helt vanvittig. Jeg er sikker på at du tar godt vare på hunden din og gjør det som er riktig for den :)

Hunden din er nok helt perfekt den :)
Men gordon setter kan jo se veldig tynn ut selv om de veier det de skal, er jo bare rasen det :)

Gordon settere er jo slanke hunder som skal være slanke. kan hende ho dama ikke visste det. Pappa har en gordon setter som er i tynneste laget, men han får fôr med ekstra fett og næring i og får også kuvom blanda i maten i perioder. Men han legger ikke på seg uansett.. og alle kommenterer det hele tiden, at han ikke får nok mat og at han er for tynn osv. er ikke noe gøy det!

Så lenge du kjenner ribbena når du klapper over der og buken ikke er for trukket opp er dyret i helt riktig vektklasse.

Dessverre har eldre damer et syn på at hunden skal få absolutt alt av kake og mat. Derav noen som har så tykke hunder at mage og buk dasser nedi bakken....emoticon  Dette er på ingen måte sunt for hunden. Men det er sånn dem tror det skal være...emoticon

5,5 mnd gammel gordon setter som veier 16 kg vil jeg nå si at er helt perfekt. Ikke tenk på hva hun sa.

Vi får ofte høre at den eldste huskyen vår er radmager, og spesiellt etter det kom en liten lubben huskyvalp i hus med et kraftig skjelett. (ser ut som om ho får all maten)
Og ja..etter en lang og kald vinter, med så godt som daglige kjøreturer og minimum 14 mil i uka, så e' ho tynn.
Men fores med vom og høyenergi for året gjennom...i tillegg får de ister i de kaldeste mnd. Tipper ho får litt kjøtt på beina iløpet av sommeren nå som ho ikke bruker energi på å holde seg varm.
Men til sammenligning med valpen så kommer ho alltid til å være radmager.

En flott hund som blir brukt til det ho skal og som bare får skryt fra vetrinæren.

Mitt beste råd er å ikke bry deg om kommentarer fra uvitende mennesker.
De hundene jeg synes synd på er de som er tykk og knapt får en vandretur rundt "blokka"

Jeg har fått høre motsatt jeg :p
Jeg har en stor golden retriever hanne, haner som regel både høyere og lengre enn de fleste andre golden vi treffer på. Jeg måtte innom en ukjent dyrelege før vi skulle til Sverige sist og få ormetabletter, han spurte hvilken hund det var og hvor mye han veide.
Golden, 37kg sa jeg da, og dyrelegen bare kikker på meg.. "37kg?! sa han tilsutt, jeg tror du må ta hunden med til en sjekk, og vurdere kostholdet nøye!"
Virket som han trodde at jeg hadde den smellfeite hunden jo :o

Men dette syns jo jeg bare var tull, så tok han med ut i bilen så han fikk se på hunden, "Oj, han var stor (altså høy og lang), men faktisk veldig slank" Han hørtes jo helt overrasket ut. Og da viste det seg at han hadde hatt en bitteliten golden hoe på 25kg :p

så din hund er også sikkert helt som den skal :)

Back
Topp