Vi er uenige om dattern vår, synspunkter takk! :)

MICAmor skrev:
Tror den "lære å spise selv" tiden var den beste perioden i min (nå avdøde) hund sitt liv...
Han lå pal under høystolen til minsten og "ryddet unna" alt som kom mot gulvet..
Han fikk jo ikke lov til å grise,men grising blir det uansett når man er 12-14 mnt og lærer å spise selv. Hendene i maten var NEI,da satte jeg maten lenger unna,vasket hendene med en klut ,og tok mat på skjeen hans. La skjeen på en tom skål forran ham.. Brukte ørten skjeer,slik at det alltid lå en skje klar når han hadde fått den første i munnen -øret - bikkja ,eller hvor den nå havnet.. Etter et par skjeer slik fikk han tallerkenen forran seg igjen,og skje. Klar for å prøve selv igjen. Hendene i maten? - samme runde ,fjerne tallerken osv osv.
Så vær konsekvent motstander av grising,så skjønner unger fort at det ikke er greit. Investere i en langermet plastsmekke med matlomme er også smart..
Så jeg er vel litt enig med dere begge to - men mest med deg. Ungen må jo lære å spise selv - men man trenger ikke tillate hender i maten osv....

Hehe. Vi har tre hunder som sitter klar utafor dørstokken og vil hive seg over alt som havner på gulvet. Det har blitt knuffing ut av det en gang, så de får ikke lov før vi har fått berga unna ungen ;)

Speedsjarken skrev:
Mine har spist selv fra ca 9 mnd, så jeg syns dere er skikkelig treige ;P Det blir selvfølgelig masse gris den første tiden, men sånn er det jo bare :)

Hehe, hun har spist selv fra hun var 10 mnd hun her også altså, men ikke så mye middagsmat før nå de siste mnd :)

Helt klart at hun skal få spise selv, men det er jo deres oppgave å lære henne å spise uten å grise så mye, og da må det masse oppmuntring til...det skal jo ikke være greit å kaste mat og kline det rundt...så hvis maten blir til lek så må man veilede henne en annen vei.... 

La oss si det enkelt og greit:

Får hun ikke øvd seg, blir hun heller ikke flink. 
Det tar tid, prøving og feiling for å tilegne seg mestringsteknikken i det å spise selv. 

enig med deg angående dette
her har ungene fått lov å spise fra de var 6mnd selv, alt fra brødkivebitter og etc, de har altid fått lov å hålde skje eller gafel selv når de har fått mat og fått lov å drive slev

Fra unga var rundt 1.5år så spiste de alt selv, fra de var rundt 2.5år klarte de også å bruke kniven til maten også

Cathrine_86 skrev:

Speedsjarken skrev:
Mine har spist selv fra ca 9 mnd, så jeg syns dere er skikkelig treige ;P Det blir selvfølgelig masse gris den første tiden, men sånn er det jo bare :)

Hehe, hun har spist selv fra hun var 10 mnd hun her også altså, men ikke så mye middagsmat før nå de siste mnd :)

Åja, sånn, ja. Jeg trodde dere nettopp hadde begynt :)

Storesøster her i huset er ikke 100% grisfri, men hun spiser med både skje og gaffel selv uten problem, til og med suppe. Av og til havner det jo noe på gulvet, men det er stort sett fordi hun er mett og vil terge meg ;)

Lillesøster har akkurat begynt, gir henne en skje og bittelitt grøt i en kopp eller noe, så får hun sitte å holde på det, ev. sutte på skjeen de gangene hun faktisk klarer å få noe på den :P fingermat er jo også supert, men hun er såpass lita at det er mye artigere å skvise alt sammen til en ball i stedet for å putte det i munnen. Barn lærer ufattelig mye om tekstur osv. ved å ta på mat, så jeg er ikke motstander av litt leking med maten sånn helt i begynnelsen. Viser at det ikke er kjempegreit, men lar henne som regel holde på litt før jeg stopper henne (later som jeg ikke ser, osv ;))

jealie28 skrev:
Helt klart at hun skal få spise selv, men det er jo deres oppgave å lære henne å spise uten å grise så mye, og da må det masse oppmuntring til...det skal jo ikke være greit å kaste mat og kline det rundt...så hvis maten blir til lek så må man veilede henne en annen vei.... 

Hun hverken kaster den eller leker seg med den, men den faller ned når hun vender skjeia, derfor en del mat på gulvet. Og noen ganger bruker hun hendene istedenfor gaffel/skjei, så sier jo selvfølgelig ifra at hun må bruke de! :)

så lenge hun griser mens hun prøver å få maten inn i munnen er det greit. å sitte å leke med maten er ikke greit.

Gullet her er 11,5 mnd og spiser selv bortsett fra yoghurt, grøt og middagsglass, men all annen mat også middag om han får av vår middag og det er litt i biter og slikt spiser han selv:)
blir mye gris ja, men både gutten, klærne, bordet og gulvet er da vaskbart;)

Når mener han at ungen skal kunne spise alene da?
Jeg personlig hadde reagert om jeg hadde sett en unge 1,5 + år som ble mata hele tiden og ikke hadde fått spist selv.
Her fikk Ronja spise selv ifra hun viste tegn til at hun ville, og brødskive spiste hun alene fra hun var 8-9 mnd.

Back
Topp