Vi er uenige om dattern vår, synspunkter takk! :)

Cathrine_86

Gift med forumet
Vår datter er 19 mnd har begynt å bli veldig egen når det gjelder å spise!

Hun vil helst spise selv, så jeg lar henne gjøre det, ellers blir det et spetakkel uten like, og hun nekter å spise, dette her gjelder som oftest middag, da dette er litt mer klinete. Så det sier seg selv hun ser ikke ut, og heller ikke området rundt henne. Men jeg mener hun lærer jo ikke å være selvstendig om hun ikke får prøve.

Hun er helt annerledes når sambo har henne, og de skal spise, da lar hun han gi henne, men ender som oftest at hun blir egen hos han også, men da får hun ikke lov til å holde på selv.. Får da ser det jo så ut, og hele ungen må skiftes på og vaskes..

Jeg sier da at det må han jo bare tåle, og det er jo faktisk bare å vaske ungen og hive klærne på vask..

Eller syns dere det er litt tidlig at jeg lar henne få holde på med maten selv?

Jeg personlig syns det er bedre med en delvis mett grisete unge som kan vaskes, enn en ikke mett unge som blir grinete jeg da..

Enig med deg.

Tidlig?! Min har spist yoghurt og middag selv siden han var 14 mnd.. Så nei, det er overhode ikke for tidlig:) Skjønner godt at hun vil være selvstendig, når hun vet at hun får det til!

Jenten min har spist sjølv siden hun var rundt 10-11 mnd ca. Og da alle måltider. Så her bør gubben din innsjå fakta og la hun spise sjølv.

Barna mine har spist selv, så lenge de har klart dette. Og ja, mye gris blir det, men det hører med læringen. Jeg synes det er forskjell på når de søler og griser ved å  prøve å spise, enn å grise med maten for moro skyld. Så fort de har lekt med maten her, har jeg tatt over, om de ville eller ikke.

Vet ikke om dette var noe råd akkurat, men det er hvertfall sånn vi har gjort det:)

MariSafari skrev:
Tidlig?! Min har spist yoghurt og middag selv siden han var 14 mnd.. Så nei, det er overhode ikke for tidlig:) Skjønner godt at hun vil være selvstendig, når hun vet at hun får det til!

Hun får det jo til ja, men skjeia blir jo som oftest opp ned, og hun tar også ofte hendene ned i maten på tallerkenen, prøver å avvenne henne det da, men ikke gjort på et blunk det eller :)

Bra dere er enige!
Hun får jo være selvstendig i barnehagen også! :) Men begge ungene blir helt EGNE og lukker igjenn ørene når jeg er alene med dem, lurer på hva jeg har gjort for at de er så annerledes mot meg jeg, huuhm.. *Tenke, tenke*

jeg er enig med begge to.  en middelvei.

mine får ikke sitte å grise.   ikke da de var liten som din heller.  (yngste min er snart 2,5 år, eldste er 5)

griser de, slik at det blir skittent, (grise for å grise liksom) blir det nei, og  konsekvenser.

jeg mener at man lærer hvordan man spiser fint hjemme.

tøyser hun og ikke spiser, jo da finner jeg heller fram maten til kvelds.  de spiser når de blir sulten nok.

Man kan ikke nekte ungen å gjøre ting de må lære seg før eller siden bare fordi det kan bli litt gris. Enig med deg. Yngste sønnen vår er 18 mnd og han har spist det meste selv i nesten ett år..

ehm, nathaniel har spist alene siden han var litt over året! 

husker når jeg jobbet i bhg at det var så irriterende og tidkrevende med barn (type 2+) som IKKE kunne spise selv for foreldrene matet de 

på skikkelig grisemat bruker vi "male"smikker, slike som dekker det meste. 

jeg har lat mine få spise selv når de har villet det selv... hvordan skal de ellers lære??

Noominah skrev:
Barna mine har spist selv, så lenge de har klart dette. Og ja, mye gris blir det, men det hører med læringen. Jeg synes det er forskjell på når de søler og griser ved å  prøve å spise, enn å grise med maten for moro skyld. Så fort de har lekt med maten her, har jeg tatt over, om de ville eller ikke.

Vet ikke om dette var noe råd akkurat, men det er hvertfall sånn vi har gjort det:)

Enig her.
Vesla fikk begynne å prøve seg da hun var 13-14 mnd (nå nylig).  Det blir fryktelig mye gris og søl, men hu må jo lære hun også.
Men nå som i stad når hu bare tømte tallerkenen oppned og kastet mat rundt så blir hun fratatt maten. Da blir hun vanligvis så sint at hun ikke vil ha mere (når vi prøver å mate henne), men hun får jo mere mat litt senere.

Mine har spist selv fra ca 9 mnd, så jeg syns dere er skikkelig treige ;P Det blir selvfølgelig masse gris den første tiden, men sånn er det jo bare :)

Tror den "lære å spise selv" tiden var den beste perioden i min (nå avdøde) hund sitt liv...
Han lå pal under høystolen til minsten og "ryddet unna" alt som kom mot gulvet..
Han fikk jo ikke lov til å grise,men grising blir det uansett når man er 12-14 mnt og lærer å spise selv. Hendene i maten var NEI,da satte jeg maten lenger unna,vasket hendene med en klut ,og tok mat på skjeen hans. La skjeen på en tom skål forran ham.. Brukte ørten skjeer,slik at det alltid lå en skje klar når han hadde fått den første i munnen -øret - bikkja ,eller hvor den nå havnet.. Etter et par skjeer slik fikk han tallerkenen forran seg igjen,og skje. Klar for å prøve selv igjen. Hendene i maten? - samme runde ,fjerne tallerken osv osv.
Så vær konsekvent motstander av grising,så skjønner unger fort at det ikke er greit. Investere i en langermet plastsmekke med matlomme er også smart..
Så jeg er vel litt enig med dere begge to - men mest med deg. Ungen må jo lære å spise selv - men man trenger ikke tillate hender i maten osv....

Jeg lar henne spise alt selv jeg også, og har latt henne gjøre det en stund.. Men det er middagen han sliter med å la henne spise selv også, men det får han bare tåle, tar jo uansett opp igjenn etter henne. Så får bare prøve å gni det inn at det er sånn det er! :) Og skal være!

Når rampen var liten, bodde vi hjemme hos mine foreldre. Min mor liker ikke gris og graps, og matet han med skje til han ble ganske stor, for hun ville ikke vaske gulv hver dag (jeg vasket somregel alltid etter han selv, da, bare så det er nevnt). Har en gutt som enda til tider ikke gidder og spise selv. Og når mormor er på besøk, så mater hun han.
Når tullemor var 8 mnd begynte hun å spise selv. Jeg har latt henne spise selv, og har en selvstendig jente som spiser alt selv. Jeg er ikke redd for litt gris og graps, gulver og klær, og unge kan vaskes. Hun har også begynt å smøre skiver selv, er straks 2 og et halvt år. Veldig selvstendig, og blir så stolt når hun greier det selv.
Så, jeg er enig med deg.

Burde absolutt få spise selv! Her heller ser ikke ut fordi jenta på 15 mnd bare skal spise selv...men dem blir ikke akkurat flinkere av å vente med å lære dem det!

Enig med deg. Hvordan skal barna lære å spise selv hvis de ikke får prøve?

Hva er det han tror? At hun plutselig en dag spiser pent?

Nei, hun må få øve!

Da mi var 19 mnd så spiste hun allerede med gaffel, skje har hun brukt siden hun var 15-16 mnd og spise selv har hun gjort siden hun var 11-12 mnd.
Fast inventar er gode kluter og våtservietter, kost og brett til gulvet + gulvklut og gjerne en heldekkende smikke med armer. Funker som gull!

Nå er det så vidt det er mat på gulvet lenger, hun er 21 mnd.

Så jeg er ikke bare enig med deg, jeg synes at det har vært på tide å starte for lenge siden!

Back
Topp