Vi er fattige!

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linn
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Linn

Guest
"Fattigdommen kan ingen skjule". Det brukte bestemoren min alltid å si til meg når jeg var liten. Gjerne når jeg hadde fått hull i en sokk eller hele kneet plutselig kom ut av strømpebuksa. Men det er ikke sant. Problemet er vel heller at fattigdommen er alt for enkel å skjule, og nesten umulig å snakke om.

Les blogginnlegget her http://www.babyverden.no/blogg/Gjesteblogger/Vi-er-fattige/

Kjenner du deg igjen?
Skal det være slik at man ikke skal få se sin datter på turnoppvisningen fordi inngangsbilletten koster svimlende 250 kroner!!??

Denne artikkelen vekket mange følelser i meg.

Verden er bra urettferdig og jeg fikk dårlig samvittighet fordi jeg er heldig som aldri har behøvd å legge meg sulten en eneste gang uten at det var av fri vilje.

Men så begynte jeg å tenke etter...

Med alle velferdsordninger vi har i Norge, hvordan er det da mulig å ikke ha råd til å kjøpe dopapir på slutten av måneden?
Det finnes sosialstønad for de som har lite eller ingen ting, man kan få husbanklån eller bostøtte. Det finnes mange frivillige organisasjoner som deler ut mat og klær til både voksne og barn.

Det er in å kjøpe brukt, lappe hullete strømpebukser fordi det er bra for miljøet og hvis man ikke alltid velger det dyreste produktet i dagligvaren så kan man godt komme unna med et matbudsjett til to voksne og et barn på ca 4000 kroner i mnd. Dette inkludert husholdningsprodukter alt i fra bind, shampo såpe, vaskemidler you name it.

Selv bare med en inntekt av en fulltidsjobb skal man klare å få måneden til å gå rundt for en familie på tre om man lever etter evne. Det er det det handler om. Å vite sin begrensning, leve sparsommelig og planlegge framover.

Så selv om man skulle befinne seg i Norges dyreste by med tanke på husleie så er det fult mulig å spise seg mett hver dag og få dopapiret til å vare til neste lønning. Hullete klær kan repareres.
Det er noe jeg gjør for å bevare miljøet ikke fordi jeg ikke har råd til en ny strømpebukse.

Når vi som lever på en inntekt klarer å betjene både billån, regninger og månedlige utgifter på totalt 25.000 og likevel har råd til en sydenferie i året uten at vi benytter oss av sosiale stønader så tror jeg andre kan klare det og.

Back
Topp