Det er det som virkelig rører meg i denne saken; at terskelen er blitt så lav for å være fattig i Norge. Når man er fattig fordi man ikke kan gå på turnoppvisning. Problemet er jo helt reelt, for selvfølgelig gjør det vondt både for foreldre og barn, og mange barn blir desverre ertet fordi de ikke har råd til det nyeste, men jeg skulle så inderlig ønske at flere nordmenn fikk øynene opp for hvordan vi faktisk har det, og sine medmennesker.
Jeg fikk en åpenbaring da jeg besøkte slummen i Kenya i 2011. Jeg hadde forberedt meg på at det kom til å bli trist og vanskelig, at folk kom til å være triste, klage og tigge. Men neida, folk var så glade, de hilste hverandre med klemmer, og vinket til oss. Barna lekte med pinner og gamle sykkeldekk. Og siden det var søndag hadde alle pyntet seg. For en liten jente betød det en fillete, engang hvit kjole og en blå topplue. Det var nok hennes fineste antrekk. Og jeg spurte meg selv: "hvordan kan de være lykkelige, de som har så lite?!?!" og i sekundet etter følte jeg at livet ga meg et slag i bakhodet med stekepanna. Fordi det er mennesker, ikke ting, som betyr noe her i verden.
I Norge har vi ny telefon hvert år, og om den blir ødelagt kan vi jo bare kjøpe ny. Barnerommene regelrett renner over av leker og klær, for ikke å snakke om skoskapet til mor. Vi har flatskjerm på stua og soverommet, hvert vårt nettbrett og ny bil i garasjen. Det er gjennomsnittlig levestandard. Vi er priviligerte nok til å slanke oss, bare det er en tankevekker for meg. Og likevel topper vi statistikkene for depresjon, og bladene er fulle av enkle løsninger for å bli lykkelige, fordi det er det folk vil ha. Jeg kan knapt navnet på naboene, og om noe hadde skjedd, hadde det vært uaktuelt å ringe på hos dem.
Etter denne åpenbaringen ble jeg enda mer sur hver gang mine venner som studerer kaller seg "stakkars fattig student". Men så er det nå engang det samfunnet vi lever i, og da er det sannelig ikke lett å være den som ikke kan gå på oppvisning, der barna gruer seg til bursdagsfeiring fordi de ikke har råd til Lego Friends, og der hver krone må snus og vendes for å se om den skal gå til middag eller vaskepulver. Det er utrolig trist.
Her mener jeg også det handler om holdninger, og ikke minst åpenhet. Det bør ikke være flaut å ha dårlig råd. Om alle barna visste hvordan Ola faktisk hadde det, og vi levde i en verden med gode holdninger, hadde ingen ledd fordi klærne var slitte og han ikke var nyvaska hver dag (Egentlig dusjer vi altfor mye). Og han kunne kommet i bursdag uten gave, det er ikke som om Kari trenger flere leker uansett. Og kanskje når han dro kunne Karis mor sende med ham en pose med avlagte vinterklær. Ikke at Ola trenger det, for mamman hans har allerede spurt på foreldremøte om noen har noe til overs og har i år både ski og klær og er klar for utedagene.
Ja, hadde bare verden vært litt mer perfekt.