Vi betaler for plassen å derfor skal den brukes

Får fri når det passer [emoji6]

Men om jeg for eksempel har fri en torsdag, sender jeg ungen i barnehagen og bruker dagen på husarbeid og ærender, og henter heller tidlig. Så slipper jeg å bruke ettermiddager og helger på det, så får hele familien tid sammen [emoji6]
Det er det som passer vår familie best, spesielt siden mannen har en jobb som innebærer reising. Da er det utrolig godt (og viktig) for oss at den tiden alle tre er hjemme brukes på å være sammen og ikke på å planlegge middager og vaske klær [emoji4]
 
Alltid korte dager og ekstra fridager. Har hatt han i Bhg i noen ferier forde jeg har vært syk. Bedre for han å få leke med andre enn å være hjemme med en syk mamma som ikke orker noe.
 
Har hørt mange som sier sånt, og jeg syns det er idiotisk. Bhg er noe som finnes fordi foreldre skal kunne jobbe/studere, ikke fordi de skal få barnefri. Hentet alltid tidlig om jeg kunne, og barnet mitt fikk nesten alltid fri hvis jeg hadde fri. Hvis jeg hadde fri litt lenge, slik at jeg risikerte plassen, da fikk han være der i kjernetiden.

I jul/påske hadde han fri så lenge jeg hadde fri, og som regel fikk han være hos besteforeldre hvis jeg jobbet. Når jeg var på jobb i bhg tok jeg han med på egen avdeling istedet for å levere til heldagspass.
 
Eneste muligheten vi har for å tilbringe litt alenetid sammen og det kommer barna til gode :)
Skulle jeg hørt på alle som snakker stygt om foreldre som har fri å har barn i barnehagen kunne jeg tatt barna ut fullstendig fra barnehagen da vi jobber til andre tider enn barnehagen sine åpningstider. Og bruker barnehagen for å sove ut etter jobb, sove før jobb osv.
Hva andre sier bør man ikke bry seg om, er litt lei av det jaget etter det perfekte og at man skal tilbringe hvert våkner minutt med sine barn, barn har også godt å være med andre barn og voksene :) Er du sykemeldt så tar du vare på deg selv og sender i barnehagen med god samvittighet :)

Takk :) ja, det er sant, man skal ikke bry seg så mye om hva andre mener! Jeg tenker det er lett å dømme andre for deres valg, men man skal ikke uttale seg om andre før man har gått i deres sko.. Folk har veldig ulike situasjoner, og jeg tror jo at folk trossalt gjør det som er best for seg og sine barn totalt sett ;) Bhg er jo barnets "arbeidsplass"/pedagogiske arena, så det er jo fint å få med seg en del av det som skjer der også :)
 
Har hørt mange som sier sånt, og jeg syns det er idiotisk. Bhg er noe som finnes fordi foreldre skal kunne jobbe/studere, ikke fordi de skal få barnefri. Hentet alltid tidlig om jeg kunne, og barnet mitt fikk nesten alltid fri hvis jeg hadde fri. Hvis jeg hadde fri litt lenge, slik at jeg risikerte plassen, da fikk han være der i kjernetiden.

I jul/påske hadde han fri så lenge jeg hadde fri, og som regel fikk han være hos besteforeldre hvis jeg jobbet. Når jeg var på jobb i bhg tok jeg han med på egen avdeling istedet for å levere til heldagspass.

Bhg er et pedagogisk tilbud til barnet også da :)
Selvfølgelig har de godt av fri også og mener ikke at man skal bruke hver eneste dag der (og i alle fall ikke sende de fordi de har betalt)
 
Om å gjøre å spise mest mulig på buffet også da, siden man har betalt en viss sum og det er spis så mye du vil?

Og ikke ta pauser i slalåm bakken om du har dagskort, om å gjøre å få flest turer i skibakken

For ikke å snakke om at man må passe på å dra masse til legen og hente medisin på blå resept når man har frikort.

Få mest mulig :eek:
 
Her er han i barnehagen en del dager selv om jeg formelt sett har ferie. Jeg er lærer, og må rette i alle ferier bortsett fra sommerferien, så da blir det dessverre slik. Kjenner jeg får veldig dårlig samvittighet av denne tråden. Skulle gjerne hatt ham hjemme hele vinterferien feks. Nå har han vært i barnehagen mandag og tirsdag, jeg skulle rette men ble syk, så nå må jeg jobbe et par dager så fort jeg blir frisk igjen. Da er jo pappaen hjemme, men det betyr at vi mister tid sammen som familie. Som sagt kjenner jeg veldig på det, men det handler om å få hverdagen til å gå sånn noenlunde opp totalt sett.

Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet :) i så fall må jeg også ha dårlig samvittighet ;) hverdagen må jo gå opp :)

Jeg må jo være helt grusom som gleder meg til miste begynner i bhg :p
 
De har ganske mye fri. Nå før påske var vi en uke i Spania og så er det påskeferie. Jobber redusert og turnus ,så leverer sent og har fridager innimellom. Hender også de er i barnehagen og jeg har fri, da får jeg unna ærender eller henter inn lite søvn etc.
 
Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet :) i så fall må jeg også ha dårlig samvittighet ;) hverdagen må jo gå opp :)

Jeg må jo være helt grusom som gleder meg til miste begynner i bhg :p
Hverdagen må gå opp! Vi prøver å ha noen kortere dager innimellom, og han har fri i romjula. Denne påska skulle han vært i barnehagen fordi vi begge måtte jobbe (må spare feriedager til flytting og styr seinere i år), men han er syk så vi har vært hjemme med han og jobba litt hjemmefra. Ikke alle har mulighet til fleksibilitet på jobb, selv om en har fleksitid. Men det funker fint, og jeg har ikke dårlig samvittighet. Ønsker meg alltid mer tid med han, men vet jo også at han trives supergodt og helst vil i barnehagen. I perioder har han hatt behov for mer tid med oss, som naturlig er, og da strekker vi oss så langt vi kan så han får korte dager og en fridag innimellom.

Som noen andre skrev, en skal ikke dømme før en har gått i andres sko. Men argumentet om at en betaler for plassen er tynt syns jeg, hvis det bare er det som ligger bak. Sannsynligheten for det er vel liten egentlig. Alltid flere sider av samme sak.
 
Hverdagen må gå opp! Vi prøver å ha noen kortere dager innimellom, og han har fri i romjula. Denne påska skulle han vært i barnehagen fordi vi begge måtte jobbe (må spare feriedager til flytting og styr seinere i år), men han er syk så vi har vært hjemme med han og jobba litt hjemmefra. Ikke alle har mulighet til fleksibilitet på jobb, selv om en har fleksitid. Men det funker fint, og jeg har ikke dårlig samvittighet. Ønsker meg alltid mer tid med han, men vet jo også at han trives supergodt og helst vil i barnehagen. I perioder har han hatt behov for mer tid med oss, som naturlig er, og da strekker vi oss så langt vi kan så han får korte dager og en fridag innimellom.

Som noen andre skrev, en skal ikke dømme før en har gått i andres sko. Men argumentet om at en betaler for plassen er tynt syns jeg, hvis det bare er det som ligger bak. Sannsynligheten for det er vel liten egentlig. Alltid flere sider av samme sak.
Nå r det sagt direkte til meg så ser ingen grunn til å tvile på det..
 
Har hørt mange som sier sånt, og jeg syns det er idiotisk. Bhg er noe som finnes fordi foreldre skal kunne jobbe/studere, ikke fordi de skal få barnefri. Hentet alltid tidlig om jeg kunne, og barnet mitt fikk nesten alltid fri hvis jeg hadde fri. Hvis jeg hadde fri litt lenge, slik at jeg risikerte plassen, da fikk han være der i kjernetiden.

I jul/påske hadde han fri så lenge jeg hadde fri, og som regel fikk han være hos besteforeldre hvis jeg jobbet. Når jeg var på jobb i bhg tok jeg han med på egen avdeling istedet for å levere til heldagspass.

Jobber du i barnehage, så mener du barnehagen kun er oppbevaring av barn mens foreldrene er på jobb?
Med en slik tankegang så er det kanskje ikke rart statusen for yrket barnehagelærer er lav og de er lønnet lavt. Hvorfor trenger vi utdannende personer til å "bare" passe barna?
Barnehage er så mye mer enn bare barnepass, det er en viktig læringsarena for små barn, det er der de får masse sosialkompetanse , med flotte personer som veileder barna våre, barnehage er så mye mer enn kun barnepass. Jeg mener at alle barn burde gå minste 2 år i barnehage før skolestart, selv om foreldrene er hjemme hver dag. Barnehagen gjør en viktig jobb med våre små fantastiske barn, og det er ting jeg som mor ikke kan lære mine barn ;)
 
Takk :) ja, det er sant, man skal ikke bry seg så mye om hva andre mener! Jeg tenker det er lett å dømme andre for deres valg, men man skal ikke uttale seg om andre før man har gått i deres sko.. Folk har veldig ulike situasjoner, og jeg tror jo at folk trossalt gjør det som er best for seg og sine barn totalt sett ;) Bhg er jo barnets "arbeidsplass"/pedagogiske arena, så det er jo fint å få med seg en del av det som skjer der også :)

Barnehagen er viktig for barna, og er så mye mer enn barnepass. Det er veldig lett å dømme andre, men hvorfor? Hvem har sagt at demmes måte å ha ett familieliv er det beste for alle ;)
Nei, her bryr jeg meg ikke om hva andre mener om dette, vi gjør det som passer oss :)
 
Jobber du i barnehage, så mener du barnehagen kun er oppbevaring av barn mens foreldrene er på jobb?
Med en slik tankegang så er det kanskje ikke rart statusen for yrket barnehagelærer er lav og de er lønnet lavt. Hvorfor trenger vi utdannende personer til å "bare" passe barna?
Barnehage er så mye mer enn bare barnepass, det er en viktig læringsarena for små barn, det er der de får masse sosialkompetanse , med flotte personer som veileder barna våre, barnehage er så mye mer enn kun barnepass. Jeg mener at alle barn burde gå minste 2 år i barnehage før skolestart, selv om foreldrene er hjemme hver dag. Barnehagen gjør en viktig jobb med våre små fantastiske barn, og det er ting jeg som mor ikke kan lære mine barn ;)
Ja jeg er helt enig med deg i at barnehagen er viktig, mye læring, og det du nevner. Jeg uttaler meg bare basert på mengden tid der ;)
 
Bhg er et pedagogisk tilbud til barnet også da :)
Selvfølgelig har de godt av fri også og mener ikke at man skal bruke hver eneste dag der (og i alle fall ikke sende de fordi de har betalt)
Ja siden det nå var snakk om mer fri enn det var lovpålagt så har jeg uttalt meg slik :) Jeg vet hva barnehagen er og tilbyr, har jobbet og utdannet meg til akkurat dette :) Men mengden tid det tilbringes i barnehagen jeg nevner her da, at det er idiotisk å fylle alle dagene bare fordi man betaler for det. Det er fint for barn i alle aldre å få litt fritid hjemme iblant
 
Barnehagen er viktig for barna, og er så mye mer enn barnepass. Det er veldig lett å dømme andre, men hvorfor? Hvem har sagt at demmes måte å ha ett familieliv er det beste for alle ;)
Nei, her bryr jeg meg ikke om hva andre mener om dette, vi gjør det som passer oss :)

Tror mange dømmer fordi det får dem til å føle seg bedre selv :( Må jo føles fantastisk for folk å ta barna sine fri fra bhg samtidig som de kan kalle meg en dårlig mor som ikke gjør det :p Og noen tror jo at de selv og sånn de gjør ting er malen for alt i livet ;) :eek: Jeg ønsker jo at barnet mitt skal gå i barnehagen nettopp fordi han lærer så mye der, både sosiale regler, vennskap, rettferdighet, det pedagogiske etc! For en utvikling han har hatt i bhg og jeg ville aldri aldri aldri klart å tilby han det samme ;) og synes det er flott at jeg kan tilby kjærlighet og en trygg oppvekst ++ og at bhg kan tilby det de er gode på! Og han har det supert der med deres opplegg, i stedet for å være inne med en syk mor (eller før jeg var syk, så kunne han være i bhg selv om jeg hadde fri slik at jeg kunne hente meg litt inn).

Du er tøff tante Bassa, det er en veldig fin egenskap at du gjør det du tror er best og har egne meninger uten å bry deg om hva andre mener!
 
Ja jeg er helt enig med deg i at barnehagen er viktig, mye læring, og det du nevner. Jeg uttaler meg bare basert på mengden tid der ;)

Nå skriver du at barnehage er noe som finnes fordi foreldre skal jobbe/studere. Altså en ren barnevaktinstitusjon. Når barnehagen er så mye mer en det. De ansatte trenger en stausreise med høyere lønn. Det får de ikke om vi snakker barnehagen ned for å være ett barnevakt tilbud til foreldre med det behovet.
 
Min fikk fri i de stille ukene ved høytider. F.eks jul, påske osv.
Nå går han på skolen og har fri etter skoleruten.
Selv om jeg går hjemme pga sykdom så måtte han i bhg enkelte dager. Men hadde flere kosedager der bare jeg og han koste oss hjemme.
Det ble registrert fravær i bhg. Fikk brev fra bhg ca hver 4. mnd om antall fraværsdager og sånt.
 
Ja hvis du jobber er det jo ikke så mange andre muligheter, men tenkte på når du har fri.

Jeg skjønner at mange barn maser om bhg, det gjør frøkna her og, men jammen har de godt av fri likevel de som oss voksne [emoji6]

Og så litt generelt, ikke bare til deg:

Og så tenker jeg jo litt at det går an å tenke på oss som jobber i bhg også, at vi også har ferie å ta ut, og har lyst til å ha litt fri med våre i høytider også.
Og det er mye bedre at vi kan ta fri når barna har fri, enn å gå med fulle barnegrupper og en voksen mindre store deler av året fordi vi må ta ut ferie når det ikke er høytid... Det gagner også ditt barn at vi er nok voksne ellers i året. Ikke lenge siden ene avdelingen hos oss hadde en(!) voksen fordi en hadde ferie, og så ble en ansatt til syk... Da satt de barna på den avdelingen igjen med en kjent, som bare jobber 60%.... Sååå ja... Det gikk jo, fordi vi rokkerte litt på folk, vikar var ikke å oppdrive...

Jeg har mer enn en gang i mine år i bhg erfart at mange skriver seg opp på å være i bhg både jul og påske, og vi setter opp bemanning deretter. Og når høytiden kommer, så kommer bare halvparten av barna fordi "vi tok oss fri likevel vi", eller "bestemor ville ha en dag med...".
Jeg kjenner at det faktisk er litt provoserende, for da kunne flere av våre ansatte tatt sine egne barn fri og kost seg også... Det har faktisk ringvirkninger for flere familier enn din egen....

Har man reelt behov så er vi jo der, i år skjærte vi helt inn til beinet fordi vi har lært at alle ikke kommer likevel.. Men hadde jo blitt en utfordring om alle faktisk kom...


Dette er så viktig! Har en mann som er veldig trangsynt der: vi betaler jo for plassen, så vi trenger ikke si fra at barna skal ha fri, vi tar det som deg kommer. Prøver å banke dette inn i hodet hans, for han syns det er så teit når jeg ikke får vite om jeg må jobbe i romjula selv, eller at jeg må jobbe, men stort sett hver dag får gå hjem likevel fordi mange av barna ikke dukker opp. Så vi kunne reist på ferie likevel, men jeg må dra på jobb på morgenen i tilfelle alle barna kommer. Det ER kjipt!
 
Mine har fri en dag i uka, 50/50 med "lange" og korte dager, fri i 4 uker på sommeren, påsken (bortsett fra i år når mannen måtte jobbe og jeg går og venter på en MA som skal starte selv eller time på sykehuset) og julen.
Tar de som regel ikke fri utenom fridagen, da jeg som regel legger evt opplevelser til den dagen.
 
Back
Topp