VG vektklubb

Beckymams

Just keep swimming
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Jeg har nå meldt meg inn i VGs vektklubb og skal etter planen kunne ta av 24 kg på 24 uker. Dere som er medlem i vektklubben, følger dere menyforslaget, eller sjekker dere kaloriene og så spiser noe som tilsvarer anbefalt kalorimengde per måltid?

Et lite spørsmål til. HVA spiser dere? Til frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds??

Jeg følger aldri menyforslaget, gidder ikke se på det en gang. spiser bare vanlig mat, fokuserer på å spise variert, har frukt og grønnsaker med hver dag, og ellers spiser jeg normalt syns jeg. 
De menyforslagene har til nå ikke passet meg iallefall, mye rar mat som ikke inngår i kosten min nå, og mye jeg ikke liker. Kan nok se der om jeg trenger inspirasjon en gang, eller noen nye tips, men ellers er det ikke et poeng for meg å spise så mye som er unormalt for min vanlige kost, ellers blir det vanskeligere å fortsette, når det inngår mye jeg ikke liker og sånt. 

Jeg snikveide i dag, har gått ned 3,9 kg siden oppstart nå. :) Altså det blir 5 uker på mandag. 

takk for svar! Jeg så jo det idag at min frokost fra før er aaaaaltfor stor, så idag, selv om jeg bare spiste en brødskive så oversteg jeg antall frokostkalorier, så nå må jeg handle inn litt sunnere pålegg :p

Og ikke minst bytte ut H-melken med lettmelk ;)

Beckymams skrev:
takk for svar! Jeg så jo det idag at min frokost fra før er aaaaaltfor stor, så idag, selv om jeg bare spiste en brødskive så oversteg jeg antall frokostkalorier, så nå må jeg handle inn litt sunnere pålegg :p

Og ikke minst bytte ut H-melken med lettmelk ;)

Hva spiser du egentlig til frokost da? Og hvor mange kalorier skal du ha om dagen?
Klart, nå har jo du planlagt å gå ned litt raskere enn jeg skal da, men likevel. Jeg spiser 2-3 brødskiver til frokost, som regel. Enten med f.eks. ost og skinke, eller kokt egg og lettmajones, eller så tar jeg en nutrilettbar om jeg ikke er sulten, og tar en banan i tillegg eller noe. 

1300 kalorier om dagen skal jeg ha.. Jeg spiste en grov brødskive med nugatti til frokost og ett glass h-melk.

Ser at jeg må sløyfe nugattien, men det kom ikke som noe sjokk da :p
Til lunsj spiste jeg en grov brødskive med hvitost og et tynt lag smør, og drakk ett glass tropisk nektar til.

Så nå har jeg 643 kalorier igjen til mellommåltid, middag og kveldsmat.. :S

Hahaha, ja nugattien må du nok sløyfe. :p
Jeg sparer jo en del kalorier på at jeg stort sett aldri drikker noe annet enn vann, 
og så orket jeg ikke å senke kaloriinntaket så mye, vil jo leve mens jeg slanker, pluss at jeg er vel litt større enn deg, så jeg skal ha litt over 1800 om dagen.
Du må jo se det ann, om du føler at du ikke finner en god balanse på 1300 så bør du vurdere å endre planen slik at du kan spise litt mer. 

Menyforslaget kan jo gi deg noen tips nå da til hva du kan spise til frokost. 

toneany skrev:
Hahaha, ja nugattien må du nok sløyfe. :p
Jeg sparer jo en del kalorier på at jeg stort sett aldri drikker noe annet enn vann, 
og så orket jeg ikke å senke kaloriinntaket så mye, vil jo leve mens jeg slanker, pluss at jeg er vel litt større enn deg, så jeg skal ha litt over 1800 om dagen.
Du må jo se det ann, om du føler at du ikke finner en god balanse på 1300 så bør du vurdere å endre planen slik at du kan spise litt mer. 

Menyforslaget kan jo gi deg noen tips nå da til hva du kan spise til frokost. 

Når jeg får mer energi igjen så skal jeg jo begynne å trene, og dessuten så vil forhåpentligvis endel vann forsvinne når jeg får tigget i meg vanndrivende på sykehuset på tirsdag, så da kan jeg justere vekt og mål og sånn etter noen uker tenker jeg. Og da vil nok kaloriinntaket kunne økes og likevel nå målet mitt.

Skal ned 24 kg på 24 uker, så jeg regnet jo med å måtte "lide" for det. Men fullkornspannekaker til frokost kommer jeg ALDRI til å spise altså :p

Jeg er veldig spent på hvordan det går med middagen idag da. Tenkte å lage wok. Grønnsaker, strimlet svinekjøtt og nudler. Men sendte samboeren ut for å kjøpe matvekt haha!

Det er nok en middag du kommer langt med. 

Jeg satte målet til 27 kg på 45 uker.

Hvor langt medlemsskap har du kjøpt deg?

jeg følger ikke vektklubben nå.. men har løpende medlemskap som skal brukes igjen etter jeg har føda.. Jeg følger aldri menyen.

Spiser mye grønnsaker..
det går ofte i brødskive med leverpostei eller skinke til frokost

en halv nutrilett til mellommåltid (eller en lett kakao om jeg har lyst p noe godt)

salat eller brød md feks tomat og egg til lunsj

middag er ofte ris eller poteter, kan spise veldig mye potet men alikevel ha få kalorier, go og mager pølser er gull.
laks spiser jg en del av, men det har jo mye fett så da stiger kaloriene fort.
kyllingfilet er også ofte brukt.
Vi spiser veldig variert, fiskekaker, hjemmelaget burger uten brød med stekte poteter i ovnen, torsk med kapers, scampi med ris, svinefilet osv....
lager av og til bernaisesaus med eggeplomme istedenfor smør, smaker ikke som hjemmelaget men veldig ok iforhold til kalorimengden.
en stk taco lefte med masse salat og litt kjøtt.

pasta kutter jeg nesten helt ut når jeg skal ned i vekt. ikke verdt å spise så lite for så mange kalorier.

kvelds brød, en pølse i lompe, tomatsuppe eller bare en yoghurt.

har man lite kalorier igjen, kan suppe være gull...

toneany skrev:
Det er nok en middag du kommer langt med. 

Jeg satte målet til 27 kg på 45 uker.

Hvor langt medlemsskap har du kjøpt deg?

Jeg kjøpte 6 mnd. For da tenker jeg som så at jeg bare trenger å vite kaloriantall per dag for å opprettholde vekten. Og så går jeg forhåpentligvis ikke på medisiner som gjør at jeg eser ut igjen. Jeg var jo påvei ned til ønsket vekt når jeg måtte begynne på prednisolon denne gangen, så det gjorde det ekstra vondt. I tillegg så har jeg gått på en ganske høy dose veldig lenge, så så stor som jeg er nå har jeg aldri vært før :s

fru trondrud skrev:
jeg følger ikke vektklubben nå.. men har løpende medlemskap som skal brukes igjen etter jeg har føda.. Jeg følger aldri menyen.

Spiser mye grønnsaker..
det går ofte i brødskive med leverpostei eller skinke til frokost

en halv nutrilett til mellommåltid (eller en lett kakao om jeg har lyst p noe godt)

salat eller brød md feks tomat og egg til lunsj

middag er ofte ris eller poteter, kan spise veldig mye potet men alikevel ha få kalorier, go og mager pølser er gull.
laks spiser jg en del av, men det har jo mye fett så da stiger kaloriene fort.
kyllingfilet er også ofte brukt.
Vi spiser veldig variert, fiskekaker, hjemmelaget burger uten brød med stekte poteter i ovnen, torsk med kapers, scampi med ris, svinefilet osv....
lager av og til bernaisesaus med eggeplomme istedenfor smør, smaker ikke som hjemmelaget men veldig ok iforhold til kalorimengden.
en stk taco lefte med masse salat og litt kjøtt.

pasta kutter jeg nesten helt ut når jeg skal ned i vekt. ikke verdt å spise så lite for så mange kalorier.

kvelds brød, en pølse i lompe, tomatsuppe eller bare en yoghurt.

har man lite kalorier igjen, kan suppe være gull...

Tusen takk for svar :)
Jeg eeeelsker jo pasta da selvfølgelig :p Men jeg skal fint klare å kutte det nesten helt ut i denne perioden. Men jeg føler uansett sjelden at jeg blir mett av pasta da, så det er kanskje like så greit å sløyfe det.

Jeg er utrolig dårlig til å komme på sunne og gode middager selv, men nå må jeg bare sørge for god porsjonskontroll, så satser vi på at det går bra :)

Er en stund siden jeg selv var medlem der, men vektklubben var fenomenal for min del :) (og jeg er tilbake der igjen etter ammeperioden en gang :-P) 

Husker at jeg byttet ut brødskivene med knekkebrød! Jeg spiste to knekkebrød til frokost (med en halv t-skje smør) med feks en t-skje leverpostei og drakk ett glass juice (må ha juice til frokost, klarer ikke vann akkurat da..) 
Så spiste jeg heller en brødskive til lunsj og en frukt, men drakk vann (drakk vann, eller noen ganger cola light resten av dagen). 
Middagene da laget jeg samme som før vektklubben, bare i større grad mer frukt og grønt, men jeg byttet ut alt med så lette produkter jeg kunne finne (revet ost kjøpte jeg synnøve ekstra lett som jeg rev opp selv, ekstra lett rømme, karbonadedeig istedet for kjøttdeig osv..) og sørget for å holde meg til bare en porsjon (hvis du ser på vektklubben har de mange ca beregninger av porsjoner som er kjempe greit å få med seg), ikke mer. 
Jeg skulle som deg ha rundt 1300kcal, og noen dager hadde jeg faktisk kcal til overs til en sjokoladebit eller lignende, og jeg kjøpte mye sånn snack a jack for å stille søtsuget :) 

Mat jeg laget ofte, som feks frokosten og middagene, laget jeg egne menyer av, slik at jeg slapp å legge inn ting for ting hver gang :) 

Beckymams skrev:

Jeg eeeelsker jo pasta da selvfølgelig :p Men jeg skal fint klare å kutte det nesten helt ut i denne perioden. Men jeg føler uansett sjelden at jeg blir mett av pasta da, så det er kanskje like så greit å sløyfe det.

Jeg er utrolig dårlig til å komme på sunne og gode middager selv, men nå må jeg bare sørge for god porsjonskontroll, så satser vi på at det går bra :)

bare hyggelig.. gleder meg veldig til å komme inn i mine egne klær igjen, så motivasjonen er der ihvertfall. men venta du med å melde deg inn tl du var ferdig med å amme??
tenkte kanskje å spise 1800 kalorier når jeg ammer, hvis jeg får noe melk da.... :S

bare hyggelig... skulle bare mangle.
Venta du med å melde deg inn til du var ferdig med å amme?
Jeg vil gjerne inn igjen i klærne mine igjen, men vet ikke hvordan det går.
om jeg ikke får melk kan jeg jo ligge på 1300 kalorier pr dag etter fødselen, men om jeg skal amme er det kanskje lurt å ligge på 1800 pr dag..

Jeg ble veldig motivert av å lese innlegget ditt, så takk til deg også :)

fru trondrud skrev:

om jeg ikke får melk kan jeg jo ligge på 1300 kalorier pr dag etter fødselen, men om jeg skal amme er det kanskje lurt å ligge på 1800 pr dag..

Eline er 3 år, så det er lenge siden jeg amma :) Men jeg var veldig heldig, jeg gikk ned alt i løpet av et par uker/måneder etter fødselen, men så ble jeg syk, og etter flere runder på prednisolon så er jeg blitt ganske stor, og alt forsvinner ikke etter hver kur dessverre. Går på en prednisolon kur nå også, og har aldri vært så stor før, så noe må jeg gjøre. Nå er en stor del av overvekten min vann, men vann gjøres jo om til fett det og.. I tillegg så er jeg alltid sulten uansett hvor mye jeg spiser, så da tenkte jeg at da kunne jeg lik så godt begynne med slankekuren nå siden jeg likevel uansett alltid er sulten :p

Men jeg ser nå at jeg sprakk på 1300 kalorier idag altså. Men siden det er første dagen og helg, så starter jeg forsiktig ;) Men det blir hårda bud her også altså, men viljestyrken er ikke så sterk for tiden haha!

Beckymams skrev:

fru trondrud skrev:

Eline er 3 år, så det er lenge siden jeg amma :) Men jeg var veldig heldig, jeg gikk ned alt i løpet av et par uker/måneder etter fødselen, men så ble jeg syk, og etter flere runder på prednisolon så er jeg blitt ganske stor, og alt forsvinner ikke etter hver kur dessverre. Går på en prednisolon kur nå også, og har aldri vært så stor før, så noe må jeg gjøre. Nå er en stor del av overvekten min vann, men vann gjøres jo om til fett det og.. I tillegg så er jeg alltid sulten uansett hvor mye jeg spiser, så da tenkte jeg at da kunne jeg lik så godt begynne med slankekuren nå siden jeg likevel uansett alltid er sulten :p

Men jeg ser nå at jeg sprakk på 1300 kalorier idag altså. Men siden det er første dagen og helg, så starter jeg forsiktig ;) Men det blir hårda bud her også altså, men viljestyrken er ikke så sterk for tiden haha!

???????????????? Og i hvordan fysiologisk prosess ser du for deg at det skjer?? Nei, vann blir ikke til fett.. ALDRI... Det er helt vanlig å få mye vann i kroppen og gå opp i vekt når man går på prednisolon og mye vil nok ordne seg av seg selv når du trapper ned på dosen og blir kvitt medisinen.. Du er åpenbart ikke helt frisk i og med du går på den medisinen, så kanskje er det lurt å gi kroppen den næringen den trenger for å klare å bli frisk? 1300 kcal er veldig lite og når man i utgangspunktet blir sulten av medisinen (veldig vanlig bivirkning) og så setter i gang med en veldig hard slankekur så har man et dårlig utgangspunkt... Hvorfor ikke heller legge deg på 16-1800 kcal og la det ta litt lengre tid og samtidig gi kroppen litt ekstra næring til å bli frisk?

Pearl skrev:

Beckymams skrev:

fru trondrud skrev:

???????????????? Og i hvordan fysiologisk prosess ser du for deg at det skjer?? Nei, vann blir ikke til fett.. ALDRI... Det er helt vanlig å få mye vann i kroppen og gå opp i vekt når man går på prednisolon og mye vil nok ordne seg av seg selv når du trapper ned på dosen og blir kvitt medisinen.. Du er åpenbart ikke helt frisk i og med du går på den medisinen, så kanskje er det lurt å gi kroppen den næringen den trenger for å klare å bli frisk? 1300 kcal er veldig lite og når man i utgangspunktet blir sulten av medisinen (veldig vanlig bivirkning) og så setter i gang med en veldig hard slankekur så har man et dårlig utgangspunkt... Hvorfor ikke heller legge deg på 16-1800 kcal og la det ta litt lengre tid og samtidig gi kroppen litt ekstra næring til å bli frisk?

Ja, det er det jeg også innså idag når jeg hadde brukt halve kaloribudsjettet på frokost og lunsj, og jeg var sykt sulten! Så tenker jeg må ta noen kalorier ekstra i en overgangsperiode ihvertfall :)

Det med vann til fett mener jeg å ha lest en eller annen plass.. Mulig det ikke var rett da :)

Back
Topp