vevsprøve livmor

sissel84

Flørter med forumet
Har tatt en celleprøve for noen uker siden , og fikk nå i svar at jeg skulle ta en vevs prøve av livmorhalsen /tappen? jeg veit ikke så mye mer.. :( ingen info eller noen ting.

noen som kjenner til dette?
grurer meg, har googlet det litt, å det hørres helt grusomt ut.
å vil det på virke bebyen.. er nå 13 uker på vei, skal inn på gynekologisk avd på fredag, men veit ikke om det er vevs prøven de skal ta då, fordi jeg fikk det brevet for en stund si, og fikk nytt brev i dag om vevs prøve om "et par uker" ..

selfølgelig når posten var komt, så har tlf tiden til poliklinikken stengt. ringe opp igjen i morgen, må ha et svar. har lest at en bør ha med seg sjøfør når vevsprøve skal bli tatt..

NERVØS.
 
sniker litt, 
mener du ikke bør ta celleprøver når en går gravid... 
 
celleprøve har jeg tatt alt, så da var de klar over at jeg var 10,5 uke på vei. og det skulle jo ikke være noe problem, men grurer meg mer til vevs prøven , den virker jo fæl.
leste en plass at det va farlig å fjerne deler av livmorstapp, men det er vell om det er påvist noe mer.
uff.. får ringe inn i morgen , å høre hva de sier på sus..
 
Jeg tok celleprøve da jeg var gravid sist...... ingen problem fikk jeg fortalt!!

Sissel84, dersom du skal inn på sykehuset å få gjort det, ville jeg stolt på at de vist hva de gjorde. Men ta en telefon i morgen for å berolige deg selv!!!!! Gudd løkk!!
 


turteldue skrev:
sniker litt, 
mener du ikke bør ta celleprøver når en går gravid... 



Det er helt normalt å ta celleprøver når man er gravid. Begge gangene jeg har vært på første kontroll hos legen har de sjekket opp om jeg har nylig tatt celleprøve eller om jeg måtte ta da.


Har desverre ingen erfaring med vevsprøver, men de gjør det nok ikke om det ikke er bra når du er gravid vil jeg tro. Håper du kommer igjennom på telefonen og får litt mer svar:)
 
Jeg har både tatt vevsprøve og fjernet en mm av livmortappen pga celleforandring. Jeg gjorde ikke dette da jeg var gravid men. De sa til meg at de fjerner så lite i dag i forhold til før, så det er ikke noe farlig. Du får smertestillende og kjenner ingenting, det er ikke noe å grue seg til i forhold til smertene iallefall. 
Jeg vet ikke om det har noe å si at de gjør dette når du er gravid, men jeg tviler vel på at de hadde gjort det om det var farlig? Det tar lang tid før celleforandring utvikler seg til kreft og sannsynligvis er det tid til å vente med inngrep til etter fødselen ( om det i det hele tatt er nødvendig). 
Gynekologen sa også til meg at det bare er 30% av de som har påvist cin 3 i celleforandring som faktisk får kreft, hos resten forsvinner det av seg selv. 
Jeg håper dette hjelper og at det ikke skremmer deg mer, men jeg hadde stolt på fagfolkene når det gjelder babyen. 
Og det er ikke farlig å ha celleforandring om det viser seg at du har det, det er veldig vanlig. 
 


kaisa78 skrev:
Jeg har både tatt vevsprøve og fjernet en mm av livmortappen pga celleforandring. Jeg gjorde ikke dette da jeg var gravid men. De sa til meg at de fjerner så lite i dag i forhold til før, så det er ikke noe farlig. Du får smertestillende og kjenner ingenting, det er ikke noe å grue seg til i forhold til smertene iallefall. 
Jeg vet ikke om det har noe å si at de gjør dette når du er gravid, men jeg tviler vel på at de hadde gjort det om det var farlig? Det tar lang tid før celleforandring utvikler seg til kreft og sannsynligvis er det tid til å vente med inngrep til etter fødselen ( om det i det hele tatt er nødvendig). 
Gynekologen sa også til meg at det bare er 30% av de som har påvist cin 3 i celleforandring som faktisk får kreft, hos resten forsvinner det av seg selv. 
Jeg håper dette hjelper og at det ikke skremmer deg mer, men jeg hadde stolt på fagfolkene når det gjelder babyen. 
Og det er ikke farlig å ha celleforandring om det viser seg at du har det, det er veldig vanlig. 

Jeg mente selvsagt at det ikke er farlig med celleforandring når det blir oppdaget og man har det under kontroll.
 
har snakket litt me sykehuset i dag, og de er klar over jeg er gravid, så jeg stoler på at det ikke skal være noe farlig med det.. har googlet litt, og da fikk jeg opp alle typer skrekk historier, men hun på tlf mente det ikke var noe særlig værre en ein vanlig celleprøve, de skulle bare ta litt mer. Jeg kunne kjøre selv inn og gå ut på ting som vanlig etter på, og da kan det ikke være så farlig, for dvs jeg ikke får noe sterkere medesiner for å ta denne prøven .. å det er jo bra for Minien :) gruer meg fortsatt da, men føler meg litt bedre nå som jeg har snakket med de der inne, og forsikret meg om at det ikke vær så veldig ulikt den celleprøven som jeg har tatt flere ganger :) *krysser fingrene* 
 
Back
Topp