Vevsprøve/biopsi i svangerskapet (celleforandringer)

Venter på lillebror/lillesøster

Betatt av forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Er det noen som har tatt vevsprøver (biopsi) i svangerskapet pga grove celleforandringer. Jeg er i første trimester og skal ta dette ila kort tid. I utgangspunktet sa gyn at dette ikke var noe de gjør underveis i graviditeten, men nå velger de likevel å gjøre dette på meg. Jeg synes det er skummelt og er redd for risikoen for babyen. Er det noen med erfaring på dette, som vil dele? Spesielt lurer jeg på:
1) Hvor alvorlige celleforandringer var det snakk om og hvilket resultat ga vevsprøven?
2) Hva ble utfallet av vevsprøven? Ble det satt i gang behandling? Gikk det bra med fosteret?
3) Måtte dere avslutte svangerskapet for behandlingen?

Tusen takk til alle som deler!

PS: jeg er ikke ute etter erfaring med celleprøve. Det har jeg tatt allerede i svangerskapet og det er jo helt vanlig å ta i graviditeten.

Jeg har to venninner som måtte ta vevsprøve i svangerskapet. De har begge friske barn nå og alt gikk bra med andre ord bra. Celleforandringene (de var grove) gikk også tilbake mot slutten av svangerskapet for begge to! Skjønner det er ubehagelig og skummelt, men det er nok vanligere enn man tror (i svangerskap). Masse lykke til! :HeartredHåper du klarer å ikke stresse for mye.

Hvis de finner høygradige celleforandringer ville man vanligvis blitt henvist til konisering hvor man får fjernet en del av livmortappen. Hvis man derimot er gravid, venter man til dette etter fødselen. Da blir man fulgt med kontroller i mellomtiden. Eneste grunnen for å ev. måtte avbryte svangerskapet, er hvis de skulle finne kreft, men det er jo mindre sannsynlig.

Jeg tok biopsi 2 ganger og flere celleprøver når jeg var gravid for 2 år siden.

1)Hvor alvorlige celleforandringer var det snakk om og hvilket resultat ga vevsprøven?
- Grove celleforandinger, det var hpv som kunne utvikle seg til kreft.

2) Hva ble utfallet av vevsprøven? Ble det satt i gang behandling? Gikk det bra med fosteret?
-Ingen behanding en celleprøve ofte i svangerskapet.Celleforandringer tar flere år før det blir kreft så med meg ble det operasjon når baby var 6 mnd. Dette gikk veldig bra.

3) Måtte dere avslutte svangerskapet for behandlingen?
De avslutter ikke eller setter igang en fødsel pgr av celleforandringer. Om de hadde vært kreft så hadde de jo deg og baby å tenke på.Men dette vet jeg lite om så det vill jeg ikke svare på:-)

Tusen takk for svar alle sammen. Var på sykehuset denne uken og resultatet var at det ble tatt to biopsier. Behandlingsplan avhenger av hva disse tilsier og om det er snakk om kreftceller eller «bare» forstadiet til kreft.

Back
Topp