Vet noen hvorfor man går julebukk?

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Ser mange er i mot Halloween og syns julebukk er helt greit...hvorfor det?

Vet dere hvorfor man går julebukk og hvordan det startet?

Er forskjellige teorier men her er en del fra gammelt av:

En av de hedenske julelekene var julebukk. Julebukken er trolig en overlevering fra den tiden da man dyrket guden Tor, siden julebukken av og til ble utstyrt med en trehammer, og leken gikk ofte ut på at en død bukk ble levende igjen, slik som bukken til Tor ble.

1700-tallet var julebukken blitt en skremmende, nærgående skikkelse, som ofte krevde mer enn litt godteri. Han dukket opp plutselig i selskapet, og selv om alle visste at det bare var en kjenning som hadde kledd seg ut med hode og horn, var det en truende skapning som skremte barna, og til og med «kunne gjøre fruentimmere med barn, uten at de visste det».

Med maskene på var det tillatt å agere i roller som ellers var i strid med vanlig skikk og bruk. Dette kunne derfor bety både støyende dans, bråk, hyl og barneskremsel.

Så det er en tradisjon helt ulik den som er i dag..altså har man vridd det om til noe helt eget kun for ungene..hva er da så ille med Halloween? Eneste er at det er noe nytt for oss i Norge..men en gang var 17 mai nytt, julaften og juletrær var nytt en gang osv osv..

Enig med deg!

Måten de fleste av oss feirer jul på, er jo kjempeinspirert av Amerikanske tradisjoner, og karneval er iallefall ikke en norsk tradisjon i utgangspunktet....

Men bare fordi det er noe vi er vant med fra vi var små, ser vi helt annerledes på dette, enn f.eks. Halloween...

Øh, karneval fantes ikke da jeg var liten. Jo, vi kledde oss ut, men det var ikke noe "offisielt" karneval i barnehager og slikt. Nok en ting dratt inn av handelsstanden. Og nå skal de jammen meg ha oss til å feire thanksgiving også. Jeg er ikke veldig fan av julebukker heller, er så mange større unger som utnytter det, forventer å få godteri for de kommer på døra og sier god jul og godt nytt år liksom. Her i byen går de på nyttårsaften også, midt i middagen til folk, jeg finner det fantastisk teit. Julebukk skal man gå 13. dag jul og julebukk er så gammelt at handelsstanden tjener ikke noe spess på det. Jeg finner det dessuten mye koseligere med unger som synger en sang når du åpner døra (selv om det gjør meg veldig utilpass), enn unger som krever å få snop ellers gjør de hærverk. Så det så. ^^

giggsy skrev:
Øh, karneval fantes ikke da jeg var liten. Jo, vi kledde oss ut, men det var ikke noe "offisielt" karneval i barnehager og slikt. Nok en ting dratt inn av handelsstanden. Og nå skal de jammen meg ha oss til å feire thanksgiving også. Jeg er ikke veldig fan av julebukker heller, er så mange større unger som utnytter det, forventer å få godteri for de kommer på døra og sier god jul og godt nytt år liksom. Her i byen går de på nyttårsaften også, midt i middagen til folk, jeg finner det fantastisk teit. Julebukk skal man gå 13. dag jul og julebukk er så gammelt at handelsstanden tjener ikke noe spess på det. Jeg finner det dessuten mye koseligere med unger som synger en sang når du åpner døra (selv om det gjør meg veldig utilpass), enn unger som krever å få snop ellers gjør de hærverk. Så det så. ^^

Det oppsummerer vel hvorfor jeg liker julebukker og ikke halloween!!

Jeg feiret Halloween da jeg var ung og jeg. Rundt 14 år var jeg vel da det begynte. Jeg er straks 30. 
På tide å ta til seg litt nye tradisjoner, slik nordmenn har gjort i all sin tid. Jeg synes det er sært og veldig prippent å nekte ungene denne ekstra kosen. Og nei, herværk er ikke greit uansett. Det har aldri skjedd her vi bor. 
Satser på at etterhvert som årene går, så innser fler og fler at dette er kommet for å bli. Og det er ikke ment til voksne men til barn. Så gled deres på barnas vegner. 

Jeg også liker det best om de som kommer på døra gjør en innsats som å synge en sang. Herværk og fanteri tolereres ikke her uansett, det har ikke skjedd her faktisk!

Jeg liker ikke det kommersielle med Halloween/allhelgensdag men jeg synes det er greit at vi imiterer og tar til oss tradisjoner som gir glede til barna. Så kan vi forme den sånn som vi selv vil!

Må vi "unne" (!?) ungene våre tigging ved dørene for at de skal ha glede i livet? Helt merkelig at man er prippen og teit bare fordi man klarer å tenke selv.

Labambie skrev:
Jeg feiret Halloween da jeg var ung og jeg. Rundt 14 år var jeg vel da det begynte. Jeg er straks 30. 
På tide å ta til seg litt nye tradisjoner, slik nordmenn har gjort i all sin tid. Jeg synes det er sært og veldig prippent å nekte ungene denne ekstra kosen. Og nei, herværk er ikke greit uansett. Det har aldri skjedd her vi bor. 
Satser på at etterhvert som årene går, så innser fler og fler at dette er kommet for å bli. Og det er ikke ment til voksne men til barn. Så gled deres på barnas vegner. 

Jeg klarer faktisk å gi barna mine andre gleder i livet og i hverdagen enn at de skal lære å gå å til folk for å tigge godteri, selv om det er en dag i året! Så det argumentet faller i fisk hos meg..
Nesten så jeg har lyst til å si "stakkars barn, er det den eneste gleden de får oppleve?? Kle seg ut og tigge godteri??"  (satt veldig på spissen, ja..)

Julebukk er en mer hyggelig tradisjon, der man faktisk må gjøre en innsats for å få noe tilbake, ikke nødvendigvis godteri, men klementiner, julekaker osv..

Turid-Laila skrev:

Labambie skrev:

Jeg klarer faktisk å gi barna mine andre gleder i livet og i hverdagen enn at de skal lære å gå å til folk for å tigge godteri, selv om det er en dag i året! Så det argumentet faller i fisk hos meg..
Nesten så jeg har lyst til å si "stakkars barn, er det den eneste gleden de får oppleve?? Kle seg ut og tigge godteri??"  (satt veldig på spissen, ja..)

Julebukk er en mer hyggelig tradisjon, der man faktisk må gjøre en innsats for å få noe tilbake, ikke nødvendigvis godteri, men klementiner, julekaker osv..

Men julebukk er jo opprinnelig tigging og skremsel av folk om du leste det øverste her! Folk har bare endret det til noe helt annet..så hvorfor kan ikke ungene kle seg ut som de syns er kjempe gøy og få utdelt litt godteri?

At de sier knask eller knep er greit nok men jeg har aldri opplevd hærverk her i området om man ikke har og de blir fornøyd om de får pepperkaker eller hva som helst..

Hvorfor er det så ille å ha en dag i året for ungene? At jeg syns de skal få ha en sånn dag betyr ikke at de aldri har det gøy eller noe men de elsker Halloween, at noen føler presset til å handle er opp til de selv..man trenger ikke kjøpe masse saker for å kle ut ungene litt godis koster heller ikke stort..

Nedsig skrev:
Må vi "unne" (!?) ungene våre tigging ved dørene for at de skal ha glede i livet? Helt merkelig at man er prippen og teit bare fordi man klarer å tenke selv.

Så fordi vi liker å ha en dag i året hvor ungene kler seg ut og får godis hos andre så tenker vi ikke selv? vi deler jo ut godis til alle som kommer så da syns jeg ikke det er så ille at de får av andre som er med på Halloween..de som ikke gir ut går de ikke til enkelt og greit.

Hvorfor ikke unne ungene en dag de kan kle seg ut som akkurat det de vil og kose seg med godis? Alle vet at unger (stortsett) elsker å kle seg ut..

Det kan gjøres billig med gjenbruk av kostymer og litt godis må ikke være dyrt..Hva er da så ille med denne dagen? Vil du ikke gi søte små unger som kler seg ut og har det gøy godis så la vær da!

Julebukk er ikke opprinnelig skremsel, men kommer av geitebukken som ble saktet til jul i håp om et godt år. Altså en offergave.

Tiggingen var laverestilte i samfunnet som dro/ble invitert til gårdene og fikk smake restene av julematen. (som i utgangspunktet ikke har annet med julebukken å gjøre bortsett fra å spise generell mat og drikke på gården)

Åsgådsreia- altså åndene menneskene fryktet, og som tok seg til rette på gårdene, voktet at juleforberedelsene gikk riktig for seg både under julestria og i romjula, og forlot gården 13. dag jul. Om en ikke hadde alt på det  reine, kunne det gå deg ille.

I eldre tid begynte folk å kle seg ut i loddent teppe og horn evt. svertet i ansiktet  for å personifisere og visualisere åsgårdsreia for underholdning og skremsel for voksne og barn. (Men her var ikke tiggingen sentral, det var gjerne medlemer av familien som sto for denne underholdningen) 
Dette utviklet seg med tiden til å bli julebukk, der naboer og andre gikk rundt til hverandre og drakk restene av julebrygget og festet i sammen, sannsynligvis i takt med at en fikk fattigstuer etc, og almisser ble overført fra gårdene til dem.

Og resten av utviklinge har vi vel alle fått med oss....

Uttrykket "å unne" er så utrolig malplassert i denne diskusjonen. Det handler ikke om at jeg ikke unner unger å ha det gøy (usaklig påstand som kommer fra folk som ikke greier å argumentere normalt), men jeg synes det er mange måter å ha det gøy på som ikke innebærer å ringe på dører og be om å få ting og true med å gjøre hærverk hvis man ikke deler ut. I tillegg er det liten forstårlse for bakgrunnen for skikken her (ettersom handelsstanden har innført den i vinnings hensikt), noe som medfører at foreldre ikke gidder å lære ungene at de skal følge visse regler, som å kle seg ut og unngå folk som signaliserer at de ikke ønsker å ta del. Jeg reagerer veldig på at man blir karakterisert som både prippen og respektløs (!) hvis man ikke deltar, eller uttaler seg om unger som får bruke denne kvelden til å oppføre seg ufint. Og dem er det ikke så rent få av, heller. Likevel skal vi bare smile og jatte med, for ungene har det jo høy, såda er alt bra. Det er ikke å tenke selv, det er å være bevisstløs sau i en flokk hvor ingen gidder å reflektere over noe.

Nedsig skrev:

Halloween går på mye mer enn bare det da.
Her starter vi forberedelsene en uke før, med å plukke ut gresskar.  Og handle inn snop. Så finner vi kostyme, og ungene får planlegge hva de har lyst å kle seg ut som. I år var jenta mi katt, og gutten min batman.
2 dager før skjærer vi det ut, og gjør det som en familie. Ungene er med på å bestemme hvordan gresskarene skal se ut. I år brukte vi førene som snacks, stekte dem i panna og koste oss med dem :) Etter vi har skjært ut gresskar pynter vi leiligheten med alle mulige edderkopper, spindelvev, gresskar og andre morsomme effekter. Har et par skjeletter i vinduet, ett "fiskegarn", og et par glassflasker fylt med vann, med rød konditorfarge, så det ser ut som blod. De får lov å bruke kostymene hele helgen, om de vil det. På dagene før, lager vi god middag, og bruker tiden på å kose oss.
Og så er det den store avsluttingen, hvor vi går rundt og ringer på hos dem som er med på feiringen. De som har utelampene sine av, ringer vi ikke på hos.
Ungene dinger på, og sier njask eller njep, og gjør som alle andre unger i gata. De er nødt til å takke for det de får.
Når vi har gått runden, så går vi hjem, og tar imot andre små utkledde barn. Eldste syns det er stor stas å se hva alle har kledd seg ut som.
Så på mange måter er akkurat tiggingen etter godteri, bare en liten del av alt det som er rundt.
For ungene mine er det iallefall ikke det som er viktigst. En av tingene gutten min gledet seg mest til, var å vise kompisene sine det nye kostymet sitt.

Nå er det kun den ukritiske tiggingen jeg vil til livs. Jeg har ikke nevnt med et pip hvordan halloween evt gjennomføres her i hus, og det er ikke relevant. Godt at du er med ungene rundt, og passer på at regler blir fulgt, men dette gjelder langt fra alle - og at det likevel skal være greit fordi ungene ikke kan ha det gøy hvis de ikke får ha en dag hvor de får ture frem som de vil, det er jo helt håpløst.

Nedsig skrev:
Nå er det kun den ukritiske tiggingen jeg vil til livs. Jeg har ikke nevnt med et pip hvordan halloween evt gjennomføres her i hus, og det er ikke relevant. Godt at du er med ungene rundt, og passer på at regler blir fulgt, men dette gjelder langt fra alle - og at det likevel skal være greit fordi ungene ikke kan ha det gøy hvis de ikke får ha en dag hvor de får ture frem som de vil, det er jo helt håpløst.

Men for mange er jo dette de eneste de tenker på når de hører om halloween, og det er det de har en mening om, når det gjelder halloween også.
Er ikke snakk om at ungene skal ture frem som de vil!!!

Jo, det er tydeligvis om å gjøre at ungene skal få ture frem som de vil. Noen ble jo beskyldt for å være både prippen og respektløs fordi de uttalte at det ikke var ålreit at unger uten kostymer bare troppet opp på døra og forlangte godteri. Da unnet man liksom ikke det barnet noe gøy, da, hvis man ikke delte ut som man fikk beskjed om. Det bunner vel snarere ut i manglende oppdragelse hos en del. Halloween-tigging skal liksom aksepteres og deltas i fordi "det er kommet for å bli", noe som kun tyder på at man er for lat til å tenke selv - ikke at de som ikke deltar er pripne.

Nedsig skrev:
Jo, det er tydeligvis om å gjøre at ungene skal få ture frem som de vil. Noen ble jo beskyldt for å være både prippen og respektløs fordi de uttalte at det ikke var ålreit at unger uten kostymer bare troppet opp på døra og forlangte godteri. Da unnet man liksom ikke det barnet noe gøy, da, hvis man ikke delte ut som man fikk beskjed om. Det bunner vel snarere ut i manglende oppdragelse hos en del. Halloween-tigging skal liksom aksepteres og deltas i fordi "det er kommet for å bli", noe som kun tyder på at man er for lat til å tenke selv - ikke at de som ikke deltar er pripne.

Men hvem sin feil er manglende oppdragelse? ikke barnet iallefall. Men, foreldrene. Sikkert de samme foreldrene som virkelig ikke vil at barna skal feire halloween i heletatt, og derfor ikke gidder utstyre sine håpefulle med kostyme, eller lære dem reglene om hvordan det skal være på halloween.
Og da blir det jo slik da, at barna ikke vet hvordan det er rett å gjøre, fordi foreldrene ikke har fortalt dem reglene.
Dersom man ikke vil delta, så deltar man ikke. Da slokker man utelampene, og hvis man allikevel får barn på døren, så er det iallefall ikke barnas feil, men i bunn og grunn foreldrene.

Vi gikk julebukk fordi det var tradisjon, ikke fordi vi som små unger ante hvorfor. Vi kledde oss ut, gikk rundt til sang, og spesielt til eldre folk. Og jeg synes julebukk er mye koseligere enn Halloween, nettopp pga at her er det ingen trusler involvert. Samtidig er julen en tid folk har godterier i huset og folk trenger ikke å ha angst for at de har glemt å kjøpe og butikken stengte før de kom fra jobb. 
Og om man skal sjekke opphavet til alle tradisjonene her i landet, så tror jeg vi finner noe hedensk eller noe med de fleste, om vi graver langt nok bak i tid. 

Selv har jeg ikke tid til å feire Halloween da, for da holder jeg på å forberede meg til Thanksgiving, som vi feirer 4 ganger, siden de feirer det på forskjellige dager i andre land :P

For det første: å antyde at unger som tropper opp uten kostyme gjør det fordi foreldrene er av den fæle sorten som ikke feirer halloween, det er i beste fall søkt. For det andre: det er en grunn til at vi diskuterer det her inne, med foreldre, og ikke ute med barna som kommer på døra. For det tredje: ikke allebarn går med foreldrene. Det er faktisk ikke nødvendigvis oppdragelsen det skorter på når store barn er uforskammet. Noe ansvar må man kunne la dem ta for egen oppførsel etter hvert. Ikke rart at hver nye generasjon blir mer bedritent forlangende enn den forrige, hvis de skal læres til å tro at de kan fraskrive seg ethvert ansvar.

Nedsig skrev:
For det første: å antyde at unger som tropper opp uten kostyme gjør det fordi foreldrene er av den fæle sorten som ikke feirer halloween, det er i beste fall søkt. For det andre: det er en grunn til at vi diskuterer det her inne, med foreldre, og ikke ute med barna som kommer på døra. For det tredje: ikke allebarn går med foreldrene. Det er faktisk ikke nødvendigvis oppdragelsen det skorter på når store barn er uforskammet. Noe ansvar må man kunne la dem ta for egen oppførsel etter hvert. Ikke rart at hver nye generasjon blir mer bedritent forlangende enn den forrige, hvis de skal læres til å tro at de kan fraskrive seg ethvert ansvar.

Da legger du virkelig noe annet i det jeg sa, enn det jeg faktisk gjorde. Men du har jo et så negativt syn til det hele, at det ikke engang nytter å prøve å diskutere det med deg.

Back
Topp