Vet noen av dere ang muggsopp

Malela

Gift med forumet
Postet en tråd ang det på generell men kanskje noen av dere her inne vet noe om det? Har altså lagret babyklærne i bod det nå har kommet muggsopp i og er usikker på om de må kastes eller om det går bort ved kokvasking på 90 grader? Det er ikke muggsopp på klærne men lukter jo av de da...

http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=15396612

Har du fått mugg sopp så går aldri lukta ut igjen. det er desverre bare å kaste.

jeg hadde vaska det 2 gager på 90grader...for allt levende organismer (bakterier osv) dør i 75grader...
så i mine øyne trenger du IKKE kaste det....

Tror nok kokvask et par ganger gjør susen ja. Og selvom klærne ikke ser ut til å ha muggsopp på seg, så er det nok soppsporer der. Men føler du ikke at lukten er borte etter noen vask, så hadde jeg kastet det.

Da burde du ihvertfall få igjen på forsikringa..
Kanskje du kan spøre noen eksperter? helsedirektoratet?

Men det er utrolig trist å kaste så masse baby tøy.. Men jeg ville ikke risikert noe før jeg hadde visst 100%[:)]

Lykke til!

Tror nok det holder å vaske godt noen ganger. Ellers kan mattilsynet svare på sånne ting. Muggsporer er ikke bra for babyer eller andre for den saks skyld.

Søstra mi bodde et sted hvor de fikk det på soverommet pga fuktskader på bygningen. De ringte mattilsynet fordi de hadde en nyfødt en, og de anbefalte at babyen ikke lå der før det var ordnet opp i. De måtte faktisk flytte fordi huseier ikke "gadd" bruke penger på det på det tidspunktet. Tror heldigvis han fkk fler klager for et halvt år etter ble bygningen totalrenovert.

men dette var i boligens byggmasse. Klær kan jo vaskes, men dere bør finne kilden å få ordnet opp i det for alle deres skyld.

ORIGINAL: Mari3

Har du fått mugg sopp så går aldri lukta ut igjen. det er desverre bare å kaste.

Enig i denne - jeg har prøvd å vaske klær som har "slått seg", fikk har aldri fått bort mugg-lukta...

Tusen takk for svar. Jeg har puttet klærne i maskinen for gang nummer to nå på 90 grader. Hvis ikke det går vekk skal jeg hive de.
Jeg tror ikke forsikring dekker slike problem dessverre. Men kan jo prøve. Tenkte å ringe et sånn muggsoppfirma i morgen for å høre om disse sporene fjernes ved vask eller ikke. Det som er helt sikkert er at jeg hvertfall ikke vil ta noe risiko iforhold til baby. Bruker heller noen tusen på nye klær da, hvis det er noen risiko for at det ikke går helt vekk.

Back
Topp