vet ikke om jeg poster dette på rett sted, men prøver.

siwro

Gift med forumet
Jeg har en liten gutt på snart 2 uker, han er et fosterbarn så har får morsmelk.
Det jeg lurer på er ang malt.
Har klarer ikke å få av magen, fikk et tips om å ta en qtips eller febermåleren litt inn i rompa og så "presse" føttern opp så han må ta i.. og da kommer det men han sliter veldig. så dette har jeg gjort hver 3 dag.

På sykhuset da vi henta han, så fikk vi beskjed om å ha i malt i annen hver flaske.
Jeg er usikker på hvor mye ca på 90 ml melk?
har prøvd dette med anna hver flaske, mulig jeg har litt lite i, har bare litt av tuppen på en Ts..

"Han er fosterbarn så han får morsmelk" - hvis han faktisk får morsmelk kan det gå opptil 14 dager uten avføring og det er greit, hvis du har skrevet feil og han får morsmelkerstatning:
Du kan gi opptil 1 teskje malt i hver flaske, de kan få luft i magen av malt så lurt å prøve seg litt fram til man finner passelig dose :)

Massere magen med olje og "sykle" med beina kan også hjelpe. Bruk ei vaskebøtte som badekar, de slapper av når de får sitte i vann med beina i froskestilling :)

Om alt annet feiler: få time hos legen/hs på helsestasjonen å hør hva som er passelig dose duphalac til babyen. Det ble redningen for oss til slutt. Duphalac fåes reseptfritt på apoteket, men er veldig lurt å høre med lege/hs ang dose først :)

Lykke til, er så fælt når de små sliter med å få bæsja :/

Vi ga dupalac til vår tulle. Det har samme virkning som malt, men skal gi mindre luft. Ga en liten ts i hver flaske, nå gir vi ca en ts om dagen..

Prins 03.03.08 og prinsesse 14.04.14 <3

Sent from my iPhone using BV Forum

Ta en tskje i hver flaske :) om du stimulerer endetarmen for mye kan dette føre til slappe muskler i endetarmen, så vær forsiktig med det.

TuMmY LoVe

Takk for svar..
var hos lege og han legen er så i mot sånn Duphalac så det anbefalte han ikke..Legen mente jeg skulle bruke vaselin og lillefinger i rompa på han, så jeg vet ikke.
Gutten er kjempesur altså og presser som bare det.men ingen resultat.
Har så lyst å hjelpe pjokken, han får jo ikke sovet ordentlig heller.

Kan han få vondt i magen om melka er for kald ?

Han sovner ikke om han ikke får mat å sovne med heller.
Så om natta er han så glupsk og skal ha masse mat om han ikke sovner med en gang og det ender så klart med masse spying.

Takk for svar..
var hos lege og han legen er så i mot sånn Duphalac så det anbefalte han ikke..Legen mente jeg skulle bruke vaselin og lillefinger i rompa på han, så jeg vet ikke.
Gutten er kjempesur altså og presser som bare det.men ingen resultat.
Har så lyst å hjelpe pjokken, han får jo ikke sovet ordentlig heller.

Kan han få vondt i magen om melka er for kald ?

Han sovner ikke om han ikke får mat å sovne med heller.
Så om natta er han så glupsk og skal ha masse mat om han ikke sovner med en gang og det ender så klart med masse spying.
Hvordan går det?
Du må for all del ikke stikke noe oppi der, huff!
Prøv en halv teskje malt på 90 ml, ett par ganger om dagen.
Ang det med spying, la han rape midt i måltidet også, så slipper han å sluke alt på en gang.

Jeg lar han rape innimellom måltidene også, er ikke alltid han vil rape verken etter halve eller hele flaska, da han sovner. Så av og til raper han ikke..
Nei jeg vil jo heller ikke stikke noe opp i der, men han får jo ikke til, han presser og presser men det går ikke.
Malt har jeg i, prøvde først å ha i annen hver flaske, var det di anbefalte på sykhuset, men nå tar jeg i hver flaske for å se om det hjelper, men er ikke lett for lille gull <3

jeg har ikke brukt noe lillefinger nei:-)jeg har brukt tuppen på en qtips for å sette i gang at han skal presse. har blitt anbefalt det. men liker ikke det, jeg vil jo han skal klare det selv.
legen mente og at han godt kan gå i 12 dager uten problem å bæsje, men jeg får jo panikk når det går annen hver dag, og vil jo hjelpe han når jeg ser han sliter så fælt <3

Ei som jobber på apotek, sa til meg at jeg skulle ikke være redd for å gi mer malt enn anbefalt fra helsestasjonen. Hun sa at hun hadde hjulpet et ektepar som var leger og som hadde en liten baby som ikke fikk til å bæsje. Hun ga malt i hver flaske, og mer malt enn de fleste andre. Dette var for å hjelpe systemet i gang. Etterhvert kan man trappe ned, sier hun. Jeg har prøvd dette rådet, og er veldig fornøyd med resultatet!

Har ellers fått råd om å bruke Duphalac eller klyster, men syns mer malt i flasken er mye mer harmløst enn dette. Ihvertfall klyster! Og disse rådene var fra en lege på helsestasjonen... Nei takk.

:-) takk for hjelp, får prøve å ha i mere men i ei flaske på 150-60ml bør jeg ha? det er nok individuelt. jeg har hatt alt fra 1/5 ts til nesten hel ts.

Ikke for å forvirre nå, men mange kan faktisk bli harde i magen av malt :-(

Jeg vet at svisker og aprikoser kan få fart på magen igjen, men usikker på hvordan det er for så små.

Men kan da ikke tenke meg at det er noe verre å tilsette sviske/aprikosavkok i flaska enn malt?

Da økologiske produkter siden de fra butikken inneholder konserveringsmiddel.

svisker og aprikos må man vel vente med til 4 mnd??

Lactulose og kan hjelpe :) Var det vi fikk beskjed om på helsestasjonen... Nurket reagerte med utslett :/ Men det hjalp på magen enn så lenge ;) Så lenge han bare fikk melk brukte vi en hel t-skje malt i hver flaske, da hadde han aldri problemer :)

Off, får så vondt av de små når de er så harde i magen :( Lillegutt slet også med det når han var baby, så da måtte jeg ta malt i flaska hans. Ble anbefalt annenhver dag, men her måtte jeg gjøre det hver dag før det begynte å hjelpe :)

Vi måtte gi en hel tesje malt hver morgen en periode. Det fungerte fint her, men jeg delammet, og morsmelken hjelper jo også til. Vondt når de presser så fælt:(

Kan babyen være allergisk (f.eks mot kumelk) siden han sliter så med magen?

Heia. lenge siden jeg har vært her nå, så har ikke fått svara.
han sliter ikke så mye med vondt i magen nå, men han klarer ikke bæsje selv, får ikke til uten av jeg bruker qtips ytterst i åpningen, avf er løs og fin og skulle ikke være det.
Han får det ikke til av seg selv i det hele tatt.
Har prøvd å øke malt mengden, og da begynte han å fjerte mye mere og sjikkelig illeluktende:p, og det virket ubehagelig, for enkelte ganger gråt han sååå mye når han gjorde det. så jeg gikk ned igjen med malten, og har nå begynt med lactulose. avf. er fortsatt fin meeen må bruke qtips for at han i det hele tatt skal få til noe.

Synes jo så synd i han men må nå bare prøve at og fram det meste.

gjør mye sykkelbevegelser, masserer med olje på magen og "presser" låra mot magen, fått tips om å gjøre dette og det gjør vi mange gang for dag.

han sliter ikke så mye med vondt i magen nå, men han klarer ikke bæsje selv, får ikke til uten av jeg bruker qtips ytterst i åpningen, avf er løs og fin og skulle ikke være det.
Har prøvd å øke malt mengden, og da begynte han å fjerte mye mere og sjikkelig illeluktende:p, og det virket ubehagelig, for enkelte ganger gråt han sååå mye når han gjorde det. så jeg gikk ned igjen med malten, og har nå begynt med lactulose. avf. er fortsatt fin meeen må bruke qtips for at han i det hele tatt skal få til noe.

gjør mye sykkelbevegelser, masserer med olje på magen og "presser" låra mot magen, fått tips om å gjøre dette og det gjør vi mange gang for dag.
Hvis babyen er allergisk/intollerant for kumelk så kan dette gi kronisk forstoppelse, eller diaré. Begge er like vanlig.

Er jo IKKE normalt at babyen ikke klarer å bæsje selv :confused:

Kanskje dere skulle prøvd melkefri mme? Nutramigen brukte vi til vår frøken pga kumelksintolleranse. Den koster 225kr/boks, men dersom barnet reagerer på kumelk kan man få den på blåresept og dermed gratis ;) Kanskje kjøpe en boks først å prøve? Blir han bedre kan dere ta dette opp med lege.

Hmmm... Det er jo ikke normalt at han ikke klarer å bæsje selv.
Jeg tenker at siden han har fått så mye hjelp til å stimulere for at han skal bæsje, så blir hans normale reflekser overstyrt og dermed blir de borte? For det kan skje når deler av kroppen ikke funker som de skal og andre tar over funksjonen.
Jeg tror absolutt dette er legemat, sånn skal det ikke være. Ville mast meg til barnelege og få ordentlig undersøkt om all muskulatur er i orden og at det ikke er noe feil som gjør at han ikke får til selv.

Back
Topp