Vet ikke om jeg orker å få flere barn...

Bie92

Blir kjent med forumet
Har ei nydelig jente på 2 år, men tar meg stadig vekk i å bekymre meg for fremtiden hennes...Ser unger i 6-7 års alderen som sitter hele dagen på mobil/iPad, de evner ikke leke... skolen får mer og mer kutt I antall lærere, mer lekser og mindre tid til lek i 1 klasse.., psykisk lidelse har skutt i været siste 8-9 årene for unge. Huff, lurer på hvordan det ska gå for jenta mi..

Har i bunn og grunn veldig lyst på en til, men vet ikke om det er lurt eller riktig å få et til barn inn i verden vi lever i nå. Vet ikke hvor jeg vil med dette...bare lufte tankene mine.

Jeg er veldig for at ungene skal bruke iPad ol. Foe å lære seg det, teknologien har kommet for å bli. Det er langt ifra alle som sitter med et nettbrett hele dagen av den grunn. Det er opp til foreldrene å lære barna å være aktive mener jeg. Det er bare å komme seg ut, spille spill med barna osv. Også tror jeg mange gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å alltid leke med barna. Her kan ungene underholde seg selv lenge, men det er så klart stor forskjell på unger der uansett.
Her kan ungene gå på ski, stå på ski, sykle, leke gjemsel, gå tur, gi hestene mat og stell, men dette har så klart krevd en innsats fra oss foreldre.

ang skole tenker jeg at foreldrene skal følge opp det også. Det er ikke bare lærere som har ansvaret der.

Har ei nydelig jente på 2 år, men tar meg stadig vekk i å bekymre meg for fremtiden hennes...Ser unger i 6-7 års alderen som sitter hele dagen på mobil/iPad, de evner ikke leke... skolen får mer og mer kutt I antall lærere, mer lekser og mindre tid til lek i 1 klasse.., psykisk lidelse har skutt i været siste 8-9 årene for unge. Huff, lurer på hvordan det ska gå for jenta mi..

Har i bunn og grunn veldig lyst på en til, men vet ikke om det er lurt eller riktig å få et til barn inn i verden vi lever i nå. Vet ikke hvor jeg vil med dette...bare lufte tankene mine.

Du kan jo vurdere en annen type skole for henne enn den vanlige offentlige kanslje da, dersom du ikke liker dne lokale skolen. Husk også at blant offentlige skoler er det veldig ulikt hvordan de praktiserer lekser, én skole har mye, mens en annen har et annet fokus. Det kan være innenfor samme kommune til og med.
Men så har man feks Montessori og steinerskolee som tilbyr en annen pedagogisk modell. Hvorvidt den er bra og om skolen fungerer, avhenger likevel av de som jobber der og hvordan skolen driftes, så den pedagogiske modellen er ikke alt. Akkurat at som i offentlig skole :)

Når det gjelder skjermbruk deler jeg din bekymring, men her kan du som forelder være med å påvirke. Det finne ulike måter å brukes et på, men jeg er selv ganske skeptisk til "ipadakolemodellen" og kommer til å velge en skole som ikke har stort fokus på dette. Det e et veldig godt hjelpemiddel for noen brn, og for noen fag, men jeg tror de fleste barn lærer bedre på andre måter. Når det gjelder privatbruk, synes jeg ikke det er en positiv utvikling å se en gjeng gutter på 10 år hvor alle går og ser ned i en skjerm, jeg tror man utvikler sterkere relasjoner og bedre sosiale evner ved å leke sammen uten å involvere en mobil.
Jeg er ikke motstander av skjermbruk, hverken i læring eller privat bruk, men synes det fort sklir ut og blir for mye. Husk at du bestemmer for ditt barn i ganske stor grad og kan veilede hen i å begrense bruken om det er riktig for dere.

Og husk at du også kan være med på å påvirke hvordan hun lærer og hvilket forhold hun skal få til skole og læring. Hvis du vil lese noe lettlest om emnet syne sjeg det var en del interessant i boka "Ditt smarte barn" og såklart alle bøkene til Hedvig montgomery.

Det er mye i samfunnet en ikke kan styre, men også mye du kan legge til rette for. :)
Man måå heller ikke få flere barn, det er deres valg om dere vil prøve på flere, men bekymringen din slik jeg tolker den gjelder også barnet du har. Om en ser i et historisk perspektiv eller sammenligner med andre land i verden, tror jeg vi kan gi gode og tryggere oppvekstrammer for barna våre her i dag. Om du vil ha et argument for å få flere, kn et søsken være et menneske som kan stå sammen emd barnet ditt i de tøffe tingene i livet en ikke kommer fra. Men jeg tror man kan ha en like god oppvekst og godt voksenliv uten søsken også :)

Foreldre må aktivisere barna å ikke bare sende de avsted på fritidsaktiviteter i hytte og pine. De vet jo ikke hva de skal gjøre når alt er stengt/de ikke har et tilbud å gå til.

Lær barna å like å være ute, uansett vær.

Søsken er en stor kilde til mer lek, både ute og inne.
Spesielt når man ikke kan møte venner/har venner i nærheten.

Det er bare å skaffe seg hund så må man ut i alt slags vær, hver eneste dag :P

Jeg legger merke til at når det regner sidelengs og blåser så er det kun en familie ute, og det er vår, for bikkja må ut :joyful:

Vi er også mye i skogen med hunden og da synes barnet det er stas å gjemme seg og la hunden finne seg.

Hun er mye jobb og i vårt tilfelle sykt dyrt (da han sliter litt med helsa og koster flere 1000 i mnd i medisiner)

Men han fører til at vi er i masse aktivitet og at vi er masse ute hver eneste dag. Hunden og barnet må også lære seg og dele og barnet lærer å ta hensyn og vente på tur da hunden er et likestilt medlem av vår familie.

10 år blir han snart :)

Det er bare å skaffe seg hund så må man ut i alt slags vær, hver eneste dag :p

Jeg legger merke til at når det regner sidelengs og blåser så er det kun en familie ute, og det er vår, for bikkja må ut :joyful:

Vi er også mye i skogen med hunden og da synes barnet det er stas å gjemme seg og la hunden finne seg.

Hun er mye jobb og i vårt tilfelle sykt dyrt (da han sliter litt med helsa og koster flere 1000 i mnd i medisiner)

Men han fører til at vi er i masse aktivitet og at vi er masse ute hver eneste dag. Hunden og barnet må også lære seg og dele og barnet lærer å ta hensyn og vente på tur da hunden er et likestilt medlem av vår familie.

Ja, enten det eller bare bestemme seg for at man skal ut uansett vær og finne det positive i ruskevær også :D Men det er vel noe med hund som tvinger en ut. Det er vi, hundeeiere og noen få andre familier uten hund som er ute :hilarious:
(vi har ikke hund)

Ipad er en del av skolehverdagen nå. De gjør lekser og får beskjeder på den. Har ei datter på 6.5 år. Hu går det veldig fint med. Han to gutter på 4 år og 7 mnd også. De er opptatt av barna på skolen i dag. Min datter fikk en hard start med noen i klassen og det ble ordnet opp i med en gang. Min datter hadde også da daglige samtaler alene med læreren om hvordan Hu hadde det. Psykisk helse er noe de er viktige på på skolen her. Min datter er mye tøffere og sterkere enn det jeg var.

Ja, enten det eller bare bestemme seg for at man skal ut uansett vær og finne det positive i ruskevær også :D Men det er vel noe med hund som tvinger en ut. Det er vi, hundeeiere og noen få andre familier uten hund som er ute :hilarious:
(vi har ikke hund)

Ja man bør absolutt ikke få seg hund om man ikke absolutt vil ta det ansvaret. For det er mye ansvar, tid og penger.

Men jeg vet at jeg hadde ikke orket å dra meg ut på lange turer hver eneste dag hele året om det ikke var pga hunden, for jeg går ikke tur fordi jeg liker det, men pga samvittighet til hunden.

Hunden er jo en ekstra lekekamerat, vår 2 åring elsker å kaste pinner, sparke ball, gjemme seg og få hunden til å jage seg. Også elsker hun å jakte på hunden med støvsugeren..haha.. en skikkelig god erstatning for et søsken:P

Men er trist at et liv skal utebli pga iPad og lite lærere på skolen :)

Takk for alle svar. Bekymringene mine handler i bunn og grunn ikke så mye om alt jeg kan gjøre noe med, men mer om fremtidens samfunn og alt som man foreldre ikke kan styre..man påvirkes jo av alle rundt en. Forøvrig gjør jeg det jeg kan ift det jeg tenker blir best før lillefrøkna:)

Du kan jo vurdere en annen type skole for henne enn den vanlige offentlige kanslje da, dersom du ikke liker dne lokale skolen. Husk også at blant offentlige skoler er det veldig ulikt hvordan de praktiserer lekser, én skole har mye, mens en annen har et annet fokus. Det kan være innenfor samme kommune til og med.
Men så har man feks Montessori og steinerskolee som tilbyr en annen pedagogisk modell. Hvorvidt den er bra og om skolen fungerer, avhenger likevel av de som jobber der og hvordan skolen driftes, så den pedagogiske modellen er ikke alt. Akkurat at som i offentlig skole :)

Når det gjelder skjermbruk deler jeg din bekymring, men her kan du som forelder være med å påvirke. Det finne ulike måter å brukes et på, men jeg er selv ganske skeptisk til "ipadakolemodellen" og kommer til å velge en skole som ikke har stort fokus på dette. Det e et veldig godt hjelpemiddel for noen brn, og for noen fag, men jeg tror de fleste barn lærer bedre på andre måter. Når det gjelder privatbruk, synes jeg ikke det er en positiv utvikling å se en gjeng gutter på 10 år hvor alle går og ser ned i en skjerm, jeg tror man utvikler sterkere relasjoner og bedre sosiale evner ved å leke sammen uten å involvere en mobil.
Jeg er ikke motstander av skjermbruk, hverken i læring eller privat bruk, men synes det fort sklir ut og blir for mye. Husk at du bestemmer for ditt barn i ganske stor grad og kan veilede hen i å begrense bruken om det er riktig for dere.

Og husk at du også kan være med på å påvirke hvordan hun lærer og hvilket forhold hun skal få til skole og læring. Hvis du vil lese noe lettlest om emnet syne sjeg det var en del interessant i boka "Ditt smarte barn" og såklart alle bøkene til Hedvig montgomery.

Det er mye i samfunnet en ikke kan styre, men også mye du kan legge til rette for. :)
Man måå heller ikke få flere barn, det er deres valg om dere vil prøve på flere, men bekymringen din slik jeg tolker den gjelder også barnet du har. Om en ser i et historisk perspektiv eller sammenligner med andre land i verden, tror jeg vi kan gi gode og tryggere oppvekstrammer for barna våre her i dag. Om du vil ha et argument for å få flere, kn et søsken være et menneske som kan stå sammen emd barnet ditt i de tøffe tingene i livet en ikke kommer fra. Men jeg tror man kan ha en like god oppvekst og godt voksenliv uten søsken også :)

Takk for et langt og utfyllende svar. Skal sjekke opp b8ka ditt smarte barn har lest de andre bøkene til HM, syns også de er gode! Har vurdert steinerskolen, men tenker litt på å gi den offentlige en sjanse først..spesielt mtp at barna som bor i nærområdet sikkert vil gå på den:)

Ipad er en del av skolehverdagen nå. De gjør lekser og får beskjeder på den. Har ei datter på 6.5 år. Hu går det veldig fint med. Han to gutter på 4 år og 7 mnd også. De er opptatt av barna på skolen i dag. Min datter fikk en hard start med noen i klassen og det ble ordnet opp i med en gang. Min datter hadde også da daglige samtaler alene med læreren om hvordan Hu hadde det. Psykisk helse er noe de er viktige på på skolen her. Min datter er mye tøffere og sterkere enn det jeg var.

Så godt å høre det går bra med jenta di nå selv om hun fikk en tøff start! Letter litt på bekymringene rundt skolestart:) håper virkelig flere skoler setter psykisk helse på dagsorden! :)

Søsken er jo en direkte årsak til spontan lek mellom barn. Fikk nylig nr.5, å det har aldri vært så lite krevende som nå, fordi alle kan leke med hverandre. Særlig nå i innetider.

Når det kommer til skjerm og samfunnet rundt, så er det foreldre som setter grenser. Ingen barn her har mobiltelefon, da de ikke har behovet. Vi følger ingen «alle andre har» policy. Vi har ingen iPad. Har barn som leker og leser, e selvstendige i lek, å ikke minst er kreative. (Å ja, de er digitalt oppegående og de er sosialt veldig godt fungerende).

Tenker man selv bestemmer hvilke hjelpemidler ens eget hus har behov for å ha. Det er ingen fasit. Men vi har hatt stor glede av å ha lite skjermer i hus.

Vi har hund og vi går ikke lange turer i drittvær. Heldigvis har vi hunder som misliker dårlig vær like mye som oss, og som fint takler rolige dager så sant de ellers får den aktiviteten de krever. Vi er mye ute når det er fint vær, og regner med at det blir enda mer utetid når vi får en liten en :)

Nå vet jeg ikke om noen barn som kun sitter med iPad hele dagen , men det er nå uansett noe man som foreldre kan velge å bestemme.

I forhold til skole dr jeg enig , jeg hadde valgt Montesorri om jeg hadde kunnet da min begynte på skolen , men det handler om barnets personlighet. Hadde vi klart å få flere barn så er det ikke sikkert vi hadde valgt det.

Så godt å høre det går bra med jenta di nå selv om hun fikk en tøff start! Letter litt på bekymringene rundt skolestart:) håper virkelig flere skoler setter psykisk helse på dagsorden! :)
Skolen her er ikke akkurat kjent for å være flinke til det og mange søker seg til andre skoler. Men de er kjempe flinke. Unødvendig dårlig rykte. Samme med bhg barna går i. Alle sa at de ringte barnevernet for hull i klærne osv, men det er ikke sant.

Det er bare å skaffe seg hund så må man ut i alt slags vær, hver eneste dag :p

Bare og bare, fru Blom, jeg har hundeallergi. Skulle gjerne hatt en, men faktisk fryktelig mange som har allergi mot hunder og katter :o

Men du bestemmer jo over ditt barn :) iPad trenger ikke å være en del av barnets oppvekst, mer enn skolene påtvinger dem det.
Jeg lærte meg å bruke både nettbrett og mobil i voksen alder jeg altså, lider ingen nød og klarer det helt fint ;)

Ikke alle skoler er like digitale heller. Mitt eldste barn har gått på to ulike skoler, ingen av de har nettbrett, ingen av klassetrinnene har det, verken 1. eller 7.kl.
Kun litt pc skriving på skolen. Alt av lekser foregår i bøker.
(Dette er skoler i Bergen).

Back
Topp