Vet ikke hvor langt jeg er på vei

Sommerstjerne

Glad i forumet
Julikulene 2020
Smånissene 2022
Hei. Tok nettopp en graviditetstest med ukesindikator som viste 3+. Hadde sist mensturasjon 6. februar, men ikke testet siden da jeg ikke har hatt syklus siden jeg sluttet på ppillene. Jeg kan altså være fra 5 til 9 uker på vei. Burde vel da ta en ultralyd for å sjekke dette? Og når burde den eventuelt tas? Neste uke vil det være for tidlig om jeg er i uke 5 nå, mens venter jeg tre uker kan jeg jo plutselig være over 12 uker på vei.
Hva ville du gjort?

Hei! Du kan starte med å ta en hcg blodprøve? Den vil hvertfall vise et lite stykke hvor langt du er på vei, husker ikke når hcg når max, men om du har skyhøye tall indikerer jo det mye lengre enn 5 uker eks :)

Uansett vil ul vise om det er noe som er på vei å utvikle seg eller hvor stort foster er. Greit å ordne henvisning i samme slengen om du bestiller legetime til hcg .

Hadde ringt legen :) Er det for tidlig å se noe på UL så får du ny UL :) Det kan være betryggende. Jeg hadde blitt glad for to :angelic:

Takk for svar Fikk ikke ringt legen i dag for hcg Men har bestilt time til privat ultralyd på mandag så bare håper jeg at jeg er langt nok på vei til at man ser noe ☺️

Takk for svar Fikk ikke ringt legen i dag for hcg Men har bestilt time til privat ultralyd på mandag så bare håper jeg at jeg er langt nok på vei til at man ser noe ☺️
Du kan få gratis ul, om du får henvisning fra lege. Bare så du vet det:)

nei, det visste jeg ikke! Hva er kriteriene for å få gratis tidlig ultralyd?
Nå skal egentlig alle bli tilbudt det etterhvert. men om man ikke vet hvor langt man er på vei så får man det:)
Jeg ble gravid på p-piller for snart 13år siden, fikk da tidlig ul. Også ble jeg gravid igjen rett etter fødsel, fikk da også tidlig ul :)

At man ikke vet hvor langt man er på vei :)
Blant annet ja :) jeg fikk tidlig ul dette svangerskapet også, pga at jeg var gravid utenfor livmor ett halvt år før.

Blant annet ja :) jeg fikk tidlig ul dette svangerskapet også, pga at jeg var gravid utenfor livmor ett halvt år før.
Ja, jeg nevnte bare det fordi det er gyldig nok grunn til TS. Finnes så klart mange andre grunner :happy119

Jeg ringte fastlegen samme morgen jeg fikk dette resultatet på clearblue. Fikk akutt-time samme dag, og det viste seg at fastlegen hadde ultralyd. Man kunne se hjertet på skjermen, så hun anslo at jeg var 7 uker på vei. Det har vist seg å stemme godt med termin på senere tul og oul.

Ringte legekontoret nå. De sa at det var ingen vits i å måle HCG. Vi måtte gå ut i fra sist menstruasjon, selv om jeg sa jeg tror det er helt feil. Måtte vente til svangerskapskontroll i uke 11-12, for så å be om å henvises til en tidlig ultralyd. Synes det ble veldig lenge til

Ringte legekontoret nå. De sa at det var ingen vits i å måle HCG. Vi måtte gå ut i fra sist menstruasjon, selv om jeg sa jeg tror det er helt feil. Måtte vente til svangerskapskontroll i uke 11-12, for så å be om å henvises til en tidlig ultralyd. Synes det ble veldig lenge til

Det var lenge å vente.
Da hadde jeg bestilt tul hos privat klinikk, hadde ikke greid å ikke vite :oops:

nå vet ikke jeg hva som er vanlig, men jeg ble henvist til tul med en gang jeg fant ut at jeg var gravid og ikke visste hvor langt jeg var på vei. Fikk time i det som viste seg å være uke 6.

Back
Topp