vet ikke hva jeg skal tro.....

poca og krapylene

Elsker forumet
for ca 1 mnd siden ,så var jeg å tok celleprøve. (livmorhalskreft) ,å i dag fikk jeg brev i posten om høygradige celleforandringer på livmorhalsen. (HSIL)
får time i posten om 4-6 uker om time for operasjon fra dagkirurgisk avd..............

jeg er vettskremt...går rundt i tåke.....

har jeg kreft........... eller??????

jeg vet ikk hva jeg skal si eller gjøre akuratt nå....

skal ned til legen min i morgen å spørre omdet irkelig ernormalt å sende et sånn brev i posten ,uten å være i noe som helst kontakt med meg......var ikke det jeg trodde jeg skulle lese da jeg åpnet posten i dag.....[&o][:o][:(][:(][:(]

[:o]Oj!! Det var merkelig å bare sende sånn i posten. Skjønner godt du blir usikker og redd. Jeg hadde forstadie til celleforandring en gang på samme prøve og fikk da telefon fra legen som hadde tatt prøven. Det forsvant av seg selv hos meg. Håper på det beste hos deg. Lykke til

tuen hjertelig takk:)
jeg føler at alt jeg søker på ,så får jeg bare ordetkreft mer å mer printa inn i tankene......blin nok litesøvn på meg i natt

ORIGINAL: Mamasan

celleforandringene er ikke kreft i seg selv men de kan føre til det etter det jeg har forstått. flott at du skal få det fjernet da. helt hull i hodet at de sender det i posten slik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ja ,har skjønnt det sånn jeg og ,men jeg har bare masse tanker som surrer rundt oppi hode....

å at legen ikke har kontaktet meg....det skjønner jeg bare ikke.......[:@]

LSIL betyr lette celleforandringer, og oppfølgingen blir som beskrevet for ASCUS over. Også slike forandringer vil hos de fleste gå bort ubehandlet, men for noen kan de utvikle seg og gjøre behandling nødvendig.

Hvis du har LSIL, det er 3 mulig oppfølging prosedyrer:
  1. Ny celleprøve om 6 mnd

Ny celleprøve om 6 mnd taes for å se om forandringene har forsvunnet, er uendret, eller har blitt mer uttalte. Laboratoriet vil avhengig av resultatet gi anbefalinger om videre oppfølging. Hvis der fortsatt er forandringer vil du bli henvist til kolposkopi.
  2. Kolposkopi

Legen kan anbefale at det bør gjøres kolposkopi direkte. Hvis noe unormalt da kan sees vil det bli tatt små vevsprøver (biopsi). Disse sendes laboratoriet for mikroskopisk undersøkelse for å avgjøre om det er behov for behandling.
  3. HPV testing

Som ved ASCUS vil HPV test anbefales etter 6 mnd. Hvis den er negativ kan du ta neste prøve etter 3 år, men er den positiv anbefales kolposkopi.
HSIL
HSIL betyr at det er påvist høygradige celleforandringer som indikasjon på at behandlingstrengende forandringer foreligger.

Selv om vevsprøve viser moderate eller uttalte celleforandringer er det usannsynlig at du har kreft. Høygradige celleforandringer har imidlertid  mindre sannsynlighet for å gå over av seg selv. Derfor vil alle kvinner med HSIL bli henvist til kolposkopi som nærmere undersøkelse. Hvis undersøkelsen viser synlige forandringer vil det bli tatt små vevsprøver fra de de synlige områdene (biopsier). Disse sendes til laboratoriet der de blir mikroskopisk undersøkt for å se om behandling er nødvendig.

Håper dette er beroligende[:)]

barn2[:)]
tusen hjertelig takk[:)] god du er!!

ORIGINAL: LilleguttLillejenta

Fikk det jeg også i jan/feb.-06.
Ble da laserkonisert kort tid etterpå.
Hylgråt når jeg åpnet brevet, ringte mannen min og moren min og var helt hysterisk.
Mannen kom kjørende hjem fra jobb, og sammen fikk de roet meg.
Jeg ble jo vettskremt!!!
Men etter en stund fikk jeg roet meg, og ringt gynekologen min som sendte brevet, og de på kontoret sa at det er en "føre var" operasjon.
De brenner en del av livmorhalsen med laser, slik at de "dumme cellene" forsvinner.
Operasjonen er unnagjort på få minutter med lokalbedøvelse.

Dette går nok bra, men forstår godt reaksjonen din!

Okay:)
tusen takk[:D]

vært gjennom det samme, og som de andre sier er det ikke kreft.
jeg fikk beskjed om at det KUNNE bli kreft om 10-20år dersom jeg ikke gjorde noe eller fulgte med på "utviklingen". jeg har hatt den operasjonen. en super grei og rask greie, og du merker ingenting etterpå[;)]

Back
Topp