Vet ikke hva jeg skal gjøre :S Jeg får ikke legetime :( *oppdatert*

*Secret*

Forelsket i forumet

Takk for alle svar! :D

Jeg har tatt kontakt med helsestasjon, men siden jeg bor på et såpass folksomt sted så var det fullstappet til slutten av juni der også :S I teorien kunne jeg bestilt legetime hos gamlelegen min, men er jo ferig der om under 6 dager så da får jeg det veldig travelt mtp at det må klemmes inn i et stamt skjema med jobb som jeg ikke kan være borte fra osv :P

Så nå vurdere jeg å få meg en gynekolog. Har bare brukt legen min før når jeg har hatt gyn.undersøkelser, men har hørt at man får god behandlig som gravid hos gynekolog :)
Heldigvis finnes det gynekologer her.

Også tror jeg kanskje jeg skal bestille privat ul med mindre gynekologen tar ul, for å finne ut hvor langt på vei jeg er. Vet flere klinikker gir ul på dagen :)

____________________________________________________________

Jeg har ringt legekontoret idag etter å ha prøvd å bestille på nett i flere uker... Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne bestille før en mnd etter at jeg byttet til den nye legen, det var jo greit å vite, men da har det altså gått over 4 uker siden jeg først bestilte time.

Jeg fikk beskjed om at når jeg først bestiller så må jeg vente i flere uker før jeg får time.... Da er jeg jo over første trimester allerede da, jeg trodde man hadde krav på legetimer i svangerskapet og at man skulle få dette mellom 8-12uke.

Jeg ønsket jo egentlig tidlig time siden jeg ikke aner hvor langt på vei jeg er, men nå får jeg altså ikke time i det hele tatt før uti ferien, men da er jeg borte... Hva skal jeg gjøre? Kontakte jordmor? Noen som har noen råd?

 
Det der er jo bare TULL fra ende til annen! Du trenger legetime og da skal du få det! Hjelpes, skal en liksom gå en måned uten å kunne få legetime dersom en bytter lege? Ring og si at de får ordne en lege til første svangerskapskontroll for deg og at det må være innen den og den uken for at DE skal holde seg innen deres egne retningslinjer. Dette tullet skal ikke gå ut over deg, du har forsøkt å få time, DE skulle gitt deg tilbakemelding.

Men på den annen side så kan du jo sikkert få deg en time hos jordmor da? De er har jo som oftest mer tid enn en lege har :-) Det er en annen stemning hos en jordmor enn hos legen som har ørten pasienter sittende på venterommet som skal inn etter deg!

 
Eg ville kontakta jordmor, du kan like gjerne gå til jordmor som til lege når du er gravid. Eneste grunnen til å gå til lege er vist du trenge sykmelding eller noe slikt.
 
Milde måne! Det var da ikke så veldig hjelpsomt.

Selv om du sa hvor langt du er på vei så får du fremdeles ikke time før? Vanskelig å si hva man skal gjøre, men jeg hadde nok prøvd legekontoret en gang til, forklare igjen, og hvis der er vanskelige så spør de hvor du kan dra isteden. Du har krav på oppfølging! Hvis ikke det hjelper så hadde jeg nok sjekket med jordmor om hun kan hjelpe. Hvis ikke det hjelper hadde jeg gått rett på kommunelegen. Det er jo ikke sånn det skal være! 

Føler med deg altså, jeg hadde blitt ganske stresset altså. Ikke akkurat en bra start med de du skal kunne stole på skal støtte og følge deg opp under svangerskapet. Stå på du, for dette er ikke bra nok.

Lykke til og håper det ordner seg.

Hlem, Hege   (hherre)
 
Hvis ikke du får time hos den nye legen så må du jo bare oppsøke den gamle legen da, eller kontakte helsestasjonen du sogner til og få time der.
da jeg ble gravid nå siste gang så visste jeg det ikke før jeg var en god del uker på vei, og jeg dro til en privar gynekolog, der får du time på et par dagers varsel, og fant ut hvor gravid jeg var, og dro til jordmor etterpå, det har ordent seg fint, nå har ikke jeg lang ventetid hos legen min, men jeg liker ikke å gå dit av andre årsaker, så jeg skal skifte jeg også, men da gjelder jo den gamlelegen din til den nye overtar......
 
aska83 skrev:
Eg ville kontakta jordmor, du kan like gjerne gå til jordmor som til lege når du er gravid. Eneste grunnen til å gå til lege er vist du trenge sykmelding eller noe slikt.


ENIG!! Men dette var for dårlig av legekontoret ditt ja... Ta kontakt med jordmor du, så er jeg sikker på at du får god oppfølging, og at hun sender på legekontor for å få tatt de blodprøvene som trengs..
 
Høres veldig rart ut, jeg har aldri opplevd å måtte vente en mnd med å bestille time når jeg har byttet kege, og jeg har byttet ofte (pga flytting). Veldig spesiellt at de har så lang ventetid, også, flere uker?!

Her tar ikke JM inn gravide før de har hatt første kontroll hos legen. Så om jeg var deg ville jeg byttet lege igjen, men ringt litt rundt på de aktuelle legekontorene først for å høre hvordan deres rutiner er i forhold til ventetid osv.
 
Byttingen gjelder fra den 1 i måneden etter du bytta.. så om du bytter lege i dag, så skal du i teorien ha ny lege på tirsdag..
Var i hvertfall sånn når jeg bytta lege i 07.
Men da var jeg ikke ei gang fått bytta over til de men fikk likevel time på dagen da det var akutt.
 
Reglene med fastlege og skifte er slik: Uannsett når du bytter fastlege i løpet av en mnd, samme om det er den 1. eller 31, så har du ny fastlege fra den 1. neste måned. Et eks: bytter du fastlege den 31 mai, har du ny fastlege fra 1. juni.



Jeg byttet fastlege selv i slutten av mars, og i starten av april var jeg hos den nye fastlegen. du trenger ikke vente 4 uker med å få time til den nye legen, det er bare tull.

 
Høres jo rart ut .Da kan du  få time hos den gamle legen da eller?
 
Hadde dratt til gynokolog jeg da tror jeg!
 
Back
Topp