Vet du hvordan man lager brun saus????

Nullenusken

Forumet er livet
Noen som kan forklare meg (gjerne detaljert) hvordan jeg lager brun saus uten å ha posesaus i hus??????
Synes å huske fra heimkunnskapen at man kunne lage det fra bunnen av.....
HJELP....??????

Er plutselig desperat etter makaroni med brun saus på, men er tom for saus!!!

smelt smør til det blir brunt, ha mel oppi, så litt vann, så kjøttbuljong, så mer vann alt etter hvor tykk du vil ha den:)

til 2 porsjoner bruker jeg 2 ms smør, 2 ms mel(kanskje litt mer) 1 kjøttbuljong, 3-4 dl vann ++

Jeg "brenner" smør og hvetemel i en stekepanne. Så har jeg dette oppi en kjele og har på vann etter hvor tykk den blir. Så har jeg også litt fløte oppi hvis jeg har noe rester igjen i skapet.
Ketchup og krydder etter smak. Kjempegodt til pasta.

Hvis jeg har kjøttdeig så steker denne først og så har jeg 2 spiseskjeer med hvetemel oppi kjøttdeigen og lar det surre et par sekunder før jeg har oppi vann, ketchup, litt fløte og sukkerkulør+krydder. Enkelt og kjempegodt!

Jeg pleier å ha to skjeer meierismør og to skjeer mel.
Så har jeg melk oppi så den blir passe tykk, så har jeg "negro"greiene oppi til den blir brun.
Så syltetøy/saft og sennep og salt og pepper...

Nusken, nå er jeg overgitt!!!
Kan du ikke lage brunsaus [8|]
*Skamme seg*

Jeg bruner smør, før jeg har i mel, og bruner til det får en fin brunfarge.. Pass på, veien til svidd er kort!
Så sper jeg på med vann/kraft, til den virker passe tykk.. Koker noen minutter så melsmaken blir borte, før jeg krydrer..

FY FY med juksebrunfarge!
Er av bruningen den herlige smaken kommer frem [:)]

ORIGINAL: KrepsenErGravid

*Skamme seg*

Jeg bruner smør, før jeg har i mel, og bruner til det får en fin brunfarge.. Pass på, veien til svidd er kort!
Så sper jeg på med vann/kraft, til den virker passe tykk.. Koker noen minutter så melsmaken blir borte, før jeg krydrer..

Hehe... var aldri glad i sausen da jeg laget den fra bunn, så har blitt en pose-saus-elsker jeg... hehe

ORIGINAL: KrepsenErGravid

*Skamme seg*

Signerer her! Må jo brunes skikkelig! [:)]

ORIGINAL: Arianne SmartASS

Så mye rart dere har oppi.[&:] 
Ketchup og sytetøy.[8|]  Og saft!???[X(]

haha[:D]

hehe... ja. Har jeg aldri prøvd.

Da jeg gikk kokkelinja lærte vi at smøret absolutt ikke skulle bli brunt fordi det smaker brent, og jeg er enig. [;)] 

Smelter smør til det har slutta å "fise"
Tilsetter mel (3 ss margarin 2 ss mel)
Og rør rundt til det er blitt hvitt (gjør det et par ganger)
Tilsetter kjøttkraft (eller buljong, men bruk da den flytende og ikke terning)
Husk å la det koke opp mellom hver gang du sper.
Så har du oppi det du liker, jeg bruker som regel flaksalt og grovmalt pepper og litt aromat og en skvett fløte. Og seff sukkerkulør.
La den stå å småkoke så lenge du har tid, da blir du kvitt melsmaken.

Back
Topp