Vet du hvordan man kobler startkabler mellom to biler?

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Vår minste bil hadde en uvane å gå tom for strøm for en stund siden, fant ut at det hadde lite batterivæske og ble bra når vi fylte på.
Men den gang vi opplevde det gikk jeg inn på NAF sine sider og fant ut hvordan jeg skal koble startkablene, og at dersom man kobler feil kan man ødelegge elektronikken i den bilen man bruker som starter.

I senere tid, senest når i morges har jeg møtt 2 biler med flatt batteri som jeg har hjulpet, og ingen av dem har vist hvordan man skal koble kablene riktig.

Vet du det?

------------------------------------------
For de som lurer så gjøres det slik.

Den syke bile (den med flatt batteri) = S
Den friske bilen (den som virker) = F

La motoren på F gå.
Koble rød på S
Koble rød på F
Koble sort på F
Koble sort på S

Da gnistrer det litt, det er tegn på at du har gjort der riktig.
Vent litt og prøv å starte S, går det ikke vent litt til og prøv igjen.
--------------------------------------------
 
Nei det visste jeg ikke, men jeg vet hvordan jeg bruker batterilader.

Men hadde nok Googlet før jeg satte på for å være sikker.
 
Jeg vet at det er en rekkefølge, med jeg husker den ikke. Så hvis behovet hadde meldt seg ville jeg googlet før jeg koblet dem på :p
 
Jeg vet at det er en rekkefølge, med jeg husker den ikke. Så hvis behovet hadde meldt seg ville jeg googlet før jeg koblet dem på :p

Hvem er det jeg lurer... jeg hadde ringt pappa... alltid ringe pappa ved biltrøbbel :hilarious: Blir vist aldri for gammel til det..
 
Jeg kunne det en gang i tiden, men tør ikke sjanse på at jeg husker det nå. Er ikke akkurat noe jeg har repetert så ofte, har heldigvis ikke hatt behovet. :p
 
Nei, og hadde ikke tord å gjøre noe med mindre det hadde vært absolutt nødvendig:p Ville latt andre styre skuta der, ja!
 
Ja, har gjort det flere ganger med den forrige bilen min (startkablene lå alltid i baggasjerommet).
 
Det visste jeg ikke :) Men hadde nok som nevnt over her googlet før jeg hadde prøvd :)
 
Det er rekkefølgen. Men har man diesel bil og bil me ny elektronikk så må man ha en strartkabel med en klump på( husker ikke hva det heter men kan skylde på fibro og graviditet, hehe) for at bilene ikke skal kortsluttet. Det går som regel feil men skikkelig dyrt hvis det ikke går bra.
 
Det er rekkefølgen. Men har man diesel bil og bil me ny elektronikk så må man ha en strartkabel med en klump på( husker ikke hva det heter men kan skylde på fibro og graviditet, hehe) for at bilene ikke skal kortsluttet. Det går som regel feil men skikkelig dyrt hvis det ikke går bra.
Og der lærte jeg også noe :)
Da var det veldig bra jeg tok over de som holdt på å koble helt feil før i dag med en alt for dyr bil uten klump...
Endte opp med å bruke min
 
Jeg kan ikke koble startkabler, vet det er en rekkefølge men har aldri hatt behov og har ikke slike. Ideelt hadde jeg googlet Reelt hadde jeg ringt pappa. Og bedt ham ta med startkabler kanskje Han har jo, og kan bruke dem
 
Jeg aner ikke, men hadde bare ringt veiservice.
 
Back
Topp