Vet dere noe om bruk av oljemaling

Silva

Flørter med forumet
Hei.

Vi skal male på badet og trenger derfor å bruke oljebassert våtromsmaling. Prøver å finne ut via internett om hvor lenge slik type maling avgir farlige gasser, men det er veldig vanskelig å finne et godt svar synes jeg. Kansje noen av dere vet noe om dette?

Når vi maler her jeg ikke tenkt å bo hjemme, men det er jo ikke så lenge til babyen kommer og jeg tenker på om det vil være farlige gasser igjenn her da. Får sikkert ikke begynt med malinga før om 1 mnd. Fere ting som skal gjøres først.

De "farlige" avgassene er borte når malingen er tørr. Ganske greit! Selv om det lukter maling er det ikke farlig da gassene er borte borte borte! Kan jo ofte lukte nymalt en god stund. Er det noe jeg kan så er det dette. Holder nemlig på å pusse opp huset. Som regel tørker jo maling fra en dag til en annen. Noen ganger på færre timer. Kommer ann på været og hvor flink man er til å male he he.

Lykke til med avgassene:)

Sniker fra oktober.. Har hørt ang dette i maleforretning fordi vi hadde en plan om å make vinduskarmer nå i sommer. Vi fikk beskjed om at malingen avgir gasser i 8-10 uker, avhening av hvor god lufting man får. Gassene avtar sikkert med tiden da.. men vi valgte å ikke male!

Da ville jeg valgt maling og ringt produsenten av malingen for å høre. Jeg gjorde det med den malingen vi valgte. ( vi har flere typer, både olje og akryl ). Da får du hvertfall riktig svar:)
Er også infosider på nettet om dette. Søk i vei!

Malte med både oljemaling og vanlig maling sist jeg var gravid. Jordmor sa jeg måtte sørge for god utlufting og helst bruke maske

For oljemaling stemmer det at avgassene forsvinner når malingen har tørket, men det gassermer mens man holder på. For vannbasert maling er tilfellet at avgassene varer i en lenger periode (men her finnes jo uansett alternativet Sens for de som er bekymret).

Selv er jeg ikke spesielt bekymret, i og med at maling i dag uansett ikke inneholder de farlige løsemidlene som de gjorde i gamle dager (forutsatt at man kjøper ordentlige produkter fra anerkjente produsenter, vel å merke). Jeg holdt meg unna de første 12 ukene av svangerskapet, og nå maler jeg så mye jeg vil (det er feil, så mye jeg orker, hehe - det er dessverre mindre enn jeg skulle ha villet) og passer på god utlufting både mens jeg holder på og litt etterpå. Vi skal pusse opp hele høsten, så det tar ikke slutt med det første... Hilsen malermester-datter ;)

vi malet badet på onsdag så hva, å fikk bare besjed om å lufte godt ut, no driver vi å beiser lister og maler vegger i stue og gang, å jeg jobber for fult, så lenge forma er med meg, men blir en del utlufting :)) Så jeg tenker ikke så mye på det..

Back
Topp