Vet dere hva jeg så i dag? (Er det lov?)

Dramadama

Gift med forumet
Jeg så en mann (antageligvis en far) og en liten unge, maks 2år som var ute og kjørte på en riksvei i en 60/80 sone i traktor.
Det så ut som at ungen bare satt på en kant inni traktoren og holdt seg fast i en stang.
Den hadde ikke bakovervendt sete ihvertfall!

Er dette i det hele tatt lov?

Veldig sikkert ikke lov, men veldig gøy!
Hilsen jente som hadde bestefar med traktor.

*Vil se svar...*

Virkelig? Har DET kommet tilbake? :-S

Om det er en traktor som er registrert for 2 pasasjerer (har sete og belte til nr 2, kan hende setet var såpass lite at du ikke så det?) er det lov, hvilke regler det er ang barneseter og sikring vet jeg ikke noe om.

Snorkmaiden skrev:
Om det er en traktor som er registrert for 2 pasasjerer (har sete og belte til nr 2, kan hende setet var såpass lite at du ikke så det?) er det lov, hvilke regler det er ang barneseter og sikring vet jeg ikke noe om.

Kan hende ungen satt på et sete ja, det så jeg ikke. Synes bare traktoren var litt for fislete til å kjøre rundt med en liten unge.
Men mulig jeg er litt fin på det ;)

Ja det er lov stort sett 90% av de traktorene som er ute på norskeveier nå har passasjer setter som er små og med magebelte som en kan bruke.
Traktorene er så små at de som oftest ikke får festet et barnesette inne i den. Vi brukte et gamelt barnesette en periode i traktoren men da fikk vi problemmer med å gire og bruke leseaperater og annet ektronisk som måtte brukes. Så da ungene var så store at de klarte å holde balansen selv så ble de satt i passasjersette som var der og vi fjernet barnesette.
Det er faktisk tryggere å ha barne sittende i traktoren en å had de løst rundt  når en driver med det jordiske.
her har ungene vokst opp i traktor, gutten var 8dager første gangen han måtte være med i traktoren og jenta var 3 uker da ho måtte bli med

Vi og en del andre bondeforeldre i omeråde her har etterspurt flere av de store traktorkjedene om at vi ønsker at de ska lage barnesette som er til mindra barn med 5punkt slele men ingen av oss har fått noe svar om dette enda

Tulla mi sitter på et lite sete med magebelte. Er ikke muligt å få plass til noe bilstol i traktoren her i gården.

nei det er det ikke. personlig synes jeg det er greit på gårdstun og sånn (vet ikke om det heller er lov).

Back
Topp