vet dere grunner for at man mister?

ItzMise

Andre møte med forumet
hei, jeg har 3 barn fra ett tidlige forhold. med ny partner de siste årene bestemte vi oss for å prøve. nå er jeg 36 . jeg hadde MA i uke 10 da vi forsøkte første gang. dette var ett sjokk siden jeg aldri har hatt noen komplikasjoner eller noe galt tidligere. jeg er nå gravid igjen 4 mnd etter MA og er bare 4 uker. men jeg er livredd for å miste. den gleden jeg tidligere har følt ved å bli gravid er borte og jeg klarer ikke glede meg for jeg er så redd det går galt. Jeg sitter konstant med tanker som... er det alderen min? er det den nye partneren. gjorde jeg noe galt sist? legen sa det som oftest er kromosom feil og siden jeg har fått 3 friske før så er det mest sannsynlig hos han om vi mister igjen. kan dette stemme? vet dere noen grunner til at man mister?
dette ble sikkert ett veldig teit innlegg, men nå er jeg til og med redd for å miste pga tanker og bekymringer jeg sitter med.
 
hei, jeg har 3 barn fra ett tidlige forhold. med ny partner de siste årene bestemte vi oss for å prøve. nå er jeg 36 . jeg hadde MA i uke 10 da vi forsøkte første gang. dette var ett sjokk siden jeg aldri har hatt noen komplikasjoner eller noe galt tidligere. jeg er nå gravid igjen 4 mnd etter MA og er bare 4 uker. men jeg er livredd for å miste. den gleden jeg tidligere har følt ved å bli gravid er borte og jeg klarer ikke glede meg for jeg er så redd det går galt. Jeg sitter konstant med tanker som... er det alderen min? er det den nye partneren. gjorde jeg noe galt sist? legen sa det som oftest er kromosom feil og siden jeg har fått 3 friske før så er det mest sannsynlig hos han om vi mister igjen. kan dette stemme? vet dere noen grunner til at man mister?
dette ble sikkert ett veldig teit innlegg, men nå er jeg til og med redd for å miste pga tanker og bekymringer jeg sitter med.
Det finnes mange grunner til at man mister og det er sjeldent lett å finne årsaken uten utredning.

Min mormor fant ut i fjor at hun sannsynligvis har samme kromosomfeil som meg (samtidig som jeg fant ut at jeg hadde den) og at det grunnen til at min mor er enebarn (mormor mistet mange ganger).
Min mor har aldri hatt "komplikasjoner" med denne kromosomfeilen, hun har den også, har hatt to SA og har tre friske døttre (to av oss har fått påvist kromosomfeilen).

Jeg anbefaler deg å prøve så godt du kan, å glede deg over svangerskapet.
Jeg har hatt tre svangerskap, et har endt i uke 6+3 (som er grunnen til at jeg er her) og de to andre har endt i uke 19 og 15. Svangerskapet som endte i uke 15 er det eneste jeg har klart å glede meg over. Til tross for at det gikk galt er jeg takknemlig for å ha bært det lille knøttet vårt.

Jeg skjønner bekymringen din, men ja, legen din kan ha rett. Det finnes måter å omgå kromosomfeil, men det er tidkrevende og tøft.
 
Nevnte legen ingenting om at det godt kunne være dine egg? Når man blir litt eldre (sånn fertilitetsmessig) så kan det gå litt lenger mellom de gode eggene.

Men at dere ble gravide og det to ganger, det er jo et veldig godt tegn. Da bør det ikke være dårlig kvalitet på verken egg eller sæd. Kan være det, men må ikke.

Når legen gjetter kromosomfeil så mener han nok bare at matchen mellom akkurat det egget og den sædcellene var dårlig. Det kan like godt være kun tilfeldigheter, må ikke være noe generelt feil med noen av dere. Det er ingen grunn til å mistenke et ordentlig problem med DNA etter å "kun" ha mistet en gang.

Jeg ble gravid raskt med førstemann, men da vi begynte å prøve igjen åtte år seinere tok det laaang tid å bli gravid og jeg mistet to ganger.(Samme mann).

Mista en gang i uke 11 og en gang i uke 6/7. Men plutselig så satt den og er nå 38 dager unna termin. Er ingenting galt med noen av oss, det tok bare litt tid.

Det er veldig vanlig å miste, selv om man har blitt raskt og problemfritt gravid før.
 
hei, jeg har 3 barn fra ett tidlige forhold. med ny partner de siste årene bestemte vi oss for å prøve. nå er jeg 36 . jeg hadde MA i uke 10 da vi forsøkte første gang. dette var ett sjokk siden jeg aldri har hatt noen komplikasjoner eller noe galt tidligere. jeg er nå gravid igjen 4 mnd etter MA og er bare 4 uker. men jeg er livredd for å miste. den gleden jeg tidligere har følt ved å bli gravid er borte og jeg klarer ikke glede meg for jeg er så redd det går galt. Jeg sitter konstant med tanker som... er det alderen min? er det den nye partneren. gjorde jeg noe galt sist? legen sa det som oftest er kromosom feil og siden jeg har fått 3 friske før så er det mest sannsynlig hos han om vi mister igjen. kan dette stemme? vet dere noen grunner til at man mister?
dette ble sikkert ett veldig teit innlegg, men nå er jeg til og med redd for å miste pga tanker og bekymringer jeg sitter med.

De fleste mister minst èn gang i livet, det er dessverre veldig vanlig. Du har mest sannsynlig mistet tidlig før også, uten å vite det.
Kromosomfeil er også ganske vanlig som årsak til at man mister, og ja, da ligger det mest sannsynlig hos ham. Det kan de utrede om nødvendig. De abortene som skjer pga kromosomfeil skjer, i likhet med andre aborter, tidlig i svangerskapet.

Det er mange grunner til at man mister, men som regel er det at embryoet ikke er levedyktig. Det kan også være at mor har for lavt nivå av progesteron, eller en tilstand som gjør at kroppen ikke er klar for å fullføre et svangerskap.

Det du kan gjøre for deg selv nå, er å holde deg opptatt, spise riktig, ta vitaminer for gravide, og prøve å la tankene få litt fri.
 
Back
Topp