Vet dere? ang foreldrepenger..

x1x*mammantilprinsene*

Forumet er livet
Hvis jeg slutter i jobben min nå, 2 månder før perm, får jeg foreldrepengene da, eller mister jeg de??Har jo jobbet de 6 av 10 måndene[8|]

nei så lenge du har jobba 6 av de 10 siste så[8D]

ORIGINAL: ~*~LoVEmyKiDZ~*~

nei så lenge du har jobba 6 av de 10 siste så[8D]

ja har jeg ikke det?[8|] kan ikke helt dette her..

men hvorfor ikke jobbe de to siste mnd? så er du sikker.. men du får pengene ja..

Altså grunne til at jeg skal slutte er pga vi flytter til en annen kommune.Blir for stress å pendle.
Fikk beskjed av sjefen at sku jeg slutte så må jeg gi beskjed fort.

Et tilleggsspm..Jeg må antagelig ha sykemelding nå de 2 siste måndene ansett, så lurer litt på om det går an å ha hvis jeg har oppsigelsetid.?

ORIGINAL: *BjørnarSinMamma*

Altså grunne til at jeg skal slutte er pga vi flytter til en annen kommune.Blir for stress å pendle.

Et tilleggsspm..Jeg må antagelig ha sykemelding nå de 2 siste måndene ansett, så lurer litt på om det går an å ha hvis jeg har oppsigelsetid.?

du kan sykemelde deg i oppsigelsestiden tror jeg ja.. men kan du ikke bare sykemelde deg å slutte i jobben når permisjonen starter? snakk med sjefen din om det..

ORIGINAL: ~*~LoVEmyKiDZ~*~

ORIGINAL: *BjørnarSinMamma*

du kan sykemelde deg i oppsigelsestiden tror jeg ja.. men kan du ikke bare sykemelde deg å slutte i jobben når permisjonen starter? snakk med sjefen din om det..

jo det kan jeg kanskje, men tenkte bare siden hun sa hun ville ha beskjed fort[8|]

[8|]

Da er du i AKKURAT samme situasjon som meg og gjett om jeg har vært bekymret. Men det skal du ikke være, jeg har snakket med de som sitter å regner ut foreldrepenger i nav og der sa di at uansett så går di utifra 6 av di siste 10 mnd og ser på den mnd du har tjent best[:)]

Jeg ville hvertfall sykemeldt meg istedet, og heller sagt opp jobben i løpet av permisjonstiden. 

ORIGINAL: jeani

Da er du i AKKURAT samme situasjon som meg og gjett om jeg har vært bekymret. Men det skal du ikke være, jeg har snakket med de som sitter å regner ut foreldrepenger i nav og der sa di at uansett så går di utifra 6 av di siste 10 mnd og ser på den mnd du har tjent best[:)]

Eh...en får ikke foreldrepenger ut i fra DEN måneden en har tjent best!! Men hvis uregelmessig inntekt får en et gjennomsnitt. Har en en fast månedslønn...frem til f.eks 2 mnd før termin...så får en den...

Fra rundskrivet til § 14-7 i folketrygdloven står følgende:

Slutter i arbeid før fødselen:

En del kvinner slutter i arbeid etter at de har opptjent retten til foreldrepenger ved fødsel og er uten inntekt en tid før de tar ut foreldrepenger. Dette er fullt mulig i henhold til regelverket. Når det gjelder sykepenger, ville sykepengeretten fulgt av § 8?47 første ledd bokstav a, som bare ville gitt 65 % dekning.
Når retten til foreldrepenger er opptjent, tapes ikke arbeidstakerstatus ved avbrudd i arbeidsforholdet, slik som for sykepenger. Dette skyldes at § 14?7 første ledd som nevnt bare gjelder beregningsgrunnlaget, og ikke bestemmelsen i § 8?15 andre ledd om opphør av arbeidstakerstatus ved avbrudd. Når kvinnen begynner å ta ut foreldrepenger etter et opphold i yrkesaktivitet, skal derfor foreldrepengene beregnes som for arbeidstakere. Utgangspunktet for foreldrepengegrunnlaget blir inntekten i det tidligere arbeidsforholdet. Også i slike tilfeller skal beregningsbestemmelsene i kapittel 8 anvendes konsekvent (inntekt i tidligere arbeidsforhold blir da fast lønn, eller et gjennomsnitt).

MERK: gjennomsnitt av de beste månedene med inntekt gjelder KUN for de som i opptjeningsperioden har mottatt noe dagpenger.

[:)]

er dere sikker på det at hun får om hu sier opp?
trudde at om man sier opp/ får sparken så får man ikke..
jeg jobba bare noen mnd, men var symeldt resten av svargerskapet og da fikk jeg jo foreldrepenger.

ORIGINAL: maryjoleen

jeg jobba bare noen mnd, men var symeldt resten av svargerskapet og da fikk jeg jo foreldrepenger.

ja hun får... så lenge hun har hatt jobb 6 av de 10 siste mnd før perm så har hun rett til foreldrepenger=)

ORIGINAL: Lillemumma*Kasper

ORIGINAL: maryjoleen

ja hun får... så lenge hun har hatt jobb 6 av de 10 siste mnd før perm så har hun rett til foreldrepenger=)

oook=)

okei, men da er jo det klart[:)]
menne disse 6 av 10 måndene, hva er det egentlig snakk om?? at jeg har jobba iallefall 6 månder før jeg begynner perm?[8|]
hvis det er det, så kan jeg altså slutte i jobben nå, å får alikavel foreldrepenger...??
Men det er jo dumt å slutte nå for da mister jeg jo 2 månder med lønn...er vel kanskje bedre å slutte under perm tia da?Og dette med sykemelding, kan jeg få det ut svangerskapet?[8|]

Du må ha jobbet minst 6 måneder ja innen de siste 10 mnd før permisjonen starter (og da menes det HELE måneder - var ei her inne engang som dessverre hadde misforstått..) og har du det så har du opptjent rett til foreldrepenger. Sykemelder legen deg fortsetter du jo å få sykepenger fram til permisjonen begynner - må jo selvsagt være syk for å få sykemelding da.. Så ja, har du grunn for det så kan du få sykemelding fram til permisjonen.. Men ellers er det ingenting i veien for å slutte å jobbe 2 mnd før om du ønsker det - men du får jo da ingen lønn i de mnd... Du kan jo høre med nav om du kvalifiserer til dagpenger i de mnd da du pga flytting ikke kan pendle, men er vel lite trolig at du får det.....

Back
Topp