Vet alle er lei av velling, men EN gang til dere!

*Hønemamma*

Glad i forumet
Jeg er nemlig så usikker på hva jeg skal gjøre..
Thea får MME, og drikker rundt 200 ml hvert måltid.
Nå i nesten to uker har vi slitt veldig med å få henne til å sove om kvelden,
til tross for at hun nettopp har spist. Det eneste som hjelper, er å gi henne MER.
Nå har vi faktisk nettopp fôra jentungen med hele 400 ml !!!!!
Og DA sovnet hun... Det er bare en altfor syk mengde til at jeg synes det er greit[:o]

Kunne velling vært løsningen, tror dere?
Jeg spurte helsesøster om det igår, men hun fikk bakoversveis og sa at NEI,
ikke før hun var en ca 5 mnd![&:] Prøvde å si igjen at jeg mente ikke vanlig grøt,
bare tynn tynn grøt - velling. Men neida, hun forstod meg, men jeg måtte ikke finne
på å gi henne det. Som tidligere sagt har jeg vært litt misfornøyd med denne damen, da
hun vanligvis ikke kan gi noen kloke svar, og gjerne blar litt i boka før hun svarer[8D]
(Enig, Ingi? Hun er grei, men ikke akkurat en jeg stoler blindt på!!)

Er redd for å gjøre feil, men kan ikke la ungen gråte seg i søvn fordi hun er sulten heller.
Hun spiser allerede 1 liter i døgnet, og nå blir det jo enda mer...

er vel kanskje litt tilig når hu bare er litt over 2 mnd[8|] men jeg vet ikke, det er ganske store mengder hu har i seg da, men jeg vet heart har mere erfaring med dette med velling[:)]

Ja, er det jeg også tenker på[&o]
Hun er så lita enda.. Men om jeg klarer å holde dette gående i
en måned-halvannen til, vet jeg ikke. Hun har gått fra å spise hver 3. eller 4. time, til
annenhver....[8|]

Legger til at hun har lagt dårlig på seg i det siste!

Du må bestemme selv hva du synes er greit [:)] Ikke hør for mye på helsesøster, de sier så mye forskjellig...
Om du føler at du vil prøve å starte med velling, så go for it [:D]
Så ser du hvordan det går. Prøv deg fram [:)]

Jeg ville ventet til 3 mnd i hvertfall, vi begynte med velling da han var 3,5 mnd.
Men når hun spiser SÅ mye som 400ml må jo hs komme med noen forslag til deg...

litt tidlig siden hun ikke er så gammel... men hun skal jo ikke overstige mme grensen heller.( aner ikke hva den er på)

ville spurt om hs hadde noen råd,siden hun drikker mer...da er hun tydeligvis sulten.
man må ha litt obs i hod enår det komme til velling/tarmer også.. så enn ikke angrer på noe..

min konklusjon: litt tidlig,men spør hs om hva hun da vil anbefale siden hun sa nei til velling.
man skal ikek høre på alt hs sier, men de har jo en god del erfaring og læring på dette. så litt burde enn nok høre=)

Har du prøvd å gi kokt avkjølt vann? kanskje det metter litt..

hva med om at du begynner med liten velling flaske en gang i døgnet.. slik at du får ned mme mengden.. d er jo kun 1 uke til hun er 3 mnd. så er jo ikke sånn kjempe ille (syns nå jeg da) og 3 mnd syns jeg er en grei tid å begynne med velling/tynn grøt om baby har behov for d. og d høres jo ut som om hun trenger noe som metter litt mer og i lengre tid... syns ikke du skal bry deg så mye om hs.. du velger selv hva som er best for deg og lille thea.. masse lykke til snuppa mi.. hold meg oppdatert[:D]

det gjør ikke noe at de overstiger grensa på mme i noen uker.. det går litt i rykk og napp med den spisinga.. så jeg hadde venta .. ho er ikke overtrøtt da? min gaper og smatter når han er overtrøtt.. da må jeg gi han smokken å bysse på han ..

Når hadde hun siste duppen da??? Er ikke sikkert hun er trøtt,men blir utslått av 400 ml melk.

Ikke enkelt det der.

jeg ville venta og sett det an.. det kan jo være et engangstilfelle det der med 400 ml.. og ungen tar ikke skade av å drikke over 1 liter en liten stund.. tror det kan gjøre mer skade med grøt/velling.. venter du noen uker er jenta plutselig 3-3,5 mnd, da er det gjerne bedre..

ikke for å være kvass mot deg personlig, men syns det er rart at alle sier at jeg gir ikke grøt liksom, men velling... velling ER jo grøt!?!?! det er jo samme pulveret, ergo, like hardt for magen om man gir velling eller tynntynn grøt som man begynner med uansett:)

ORIGINAL: helene85

jeg ville venta og sett det an.. det kan jo være et engangstilfelle det der med 400 ml.. og ungen tar ikke skade av å drikke over 1 liter en liten stund.. tror det kan gjøre mer skade med grøt/velling.. venter du noen uker er jenta plutselig 3-3,5 mnd, da er det gjerne bedre..

ikke for å være kvass mot deg personlig, men syns det er rart at alle sier at jeg gir ikke grøt liksom, men velling... velling ER jo grøt!?!?! det er jo samme pulveret, ergo, like hardt for magen om man gir velling eller tynntynn grøt som man begynner med uansett:)

Hehe, ja, velling ER jo grøt!
Men jeg følte jeg måtte forklare for helsesøster to ganger om at jeg ville ikke gi tykk grøt
som barna får når de blir større, men tynn tynn grøt, også kalt velling[:D]

Jeg har bestemt meg for å vente!! Hun får heller bare sluke masse på kvelden om det er
det eneste som hjelper. Hun sov nesten ingenting igår på dagen/kvelden, så vi regnte jo
med at hun skulle være trøtt.. men neida, hun var kjempesulten![X(]
Endte med at jenta sov natta gjennom og våkna med et glis!

ORIGINAL: *Hønemamma*

ORIGINAL: helene85

Hehe, ja, velling ER jo grøt!
Men jeg følte jeg måtte forklare for helsesøster to ganger om at jeg ville ikke gi tykk grøt
som barna får når de blir større, men tynn tynn grøt, også kalt velling[:D]

Jeg har bestemt meg for å vente!! Hun får heller bare sluke masse på kvelden om det er
det eneste som hjelper. Hun sov nesten ingenting igår på dagen/kvelden, så vi regnte jo
med at hun skulle være trøtt.. men neida, hun var kjempesulten![X(]
Endte med at jenta sov natta gjennom og våkna med et glis!

ho spiste seg opp for å sove hele natta [:)]

Mi jente bruker også å spise mye på kvelden for å spise seg opp til natta, og da sover hun gjerne uavbrutt i 11-12 timer hver natt [:)]

samme var han min han spiste rundt 3-400ml i et måltid hs sa nei til velling og grøt men jeg fulgte mitt eget mamma innstinkt og begynnte med det han fikk tynn tynn grøt hs sa det var bedre og starte rett på grøt evt når man skulle begynne så da gjorde vi det. mme mengden gikk ned 500ml pga det så nå er han nede på 1liten i døgnet og er 3 mnd og får to grøt måltider om dagen og nå spiser han grøten som den skal være.

400ml på ETT måltid?
i himmelsen navn, d var mye du!
da skjønner jeg godt du må vurdere andre metoder...

ser du har bestemt deg for å droppe grøten foreløpig,
er nok lurt d, siden ho ikke engang har bikka 3mnd :)

ikke noen råd desverre, like førstegangs som deg, hehe :)

Her er det noe som ikke stemmer. Hun må være veldig sulten. Det var enormt mye!! jeg ville klart prøvd med tynn tynn grøt! ingen tvil...

Jeg gjorde samme her for 2 uker siden. Han drakk 1500 i døgnet i noen uker og sov aldri om natta... kjempe urolig.... gjett hvem som sover godt nå? han er mye roligere og det er tydelig at melka ikke har mettet nok for han. Ingen magevondt eller noe. Mange er uenige i dette men jeg fulgte mors instinktet. Det ville jeg gjort var jeg deg![:)]Du vet best og det skader ikke å prøve...såå mye melk er ikke bra det heller...

Back
Topp