Vestlandsdrakt, noen som har?

jennie94

Blir kjent med forumet
Jeg skal få meg bunad/festdrakt, og har vurdert flere typer som jeg kan ha. Så kom jeg over bilde av vestlandsdrakten, og den er jo også så nydelig! Er det noen her som har den? Leter etter flere bilder av den i lilla, har ikke sett den på nært hold.

Hva slags søljer har dere til? Kan man bruke andre søljer enn de som egentlig hører til?

Vil gjerne høre hva slags erfaringer dere har med denne drakten. Er kvaliteten slik at den kan vare i mange, mange år slik som en bunad kan?

Den lilla er pen.... men jeg liker best den rød.
Har to kusiner som har den lilla... og de er jo absolutt flotte[:)]
Har bilder av de, men ikke lysten på å ligge ut bilder av de uten tillatelse[;)]
Har ikke den drakten selv... men den virker til å være i like god kvailitet som hvilken som helst bunad.... min vennine har hatt sin siden konfirmasjonen for 10 år siden.. og den er like fin... og den er masse brukt til bunad å være[;)]

Etter litt klipping har jeg ett bilde av den lilla:

jeg har blå [:D] de er kjempe fine[:)]

Takk for bilde! Den er så nydelig. Har hun lilla sjal til også, eller?

Hvordan er denne drakten å sy ut/inn?

Er det noen som vet om det finnes søljer med steiner i som matcher fargen på drakten? Mener å ha sett det et sted, men husker ikke helt..

Jeg har halssølje med grønne steiner i til min grønne drakt iallefall. Men bruker den ikke fordi jeg bruker søljer som jeg har arvet i stedet.
Min ble sydd så den skulle være mulig å sy ut (vokser gjerne litt mer etter konfirmasjonen) men hvor lett det er vet eg ikke. Regner med at de som lager den kan gjøre det enkelt.

Takk for svar!

Så det er mulig å bruke andre søljer til altså? Det er kanskje ikke så strenge regler på det siden dette er en drakt og ikke bunad?

Bryr meg ikke om regler [;)] Syns det er viktigere å bruke den 150år gamle søljen jeg arvet av farmor.

Dere som har vestlandsdrakt, bruker dere underskjørt under? Klør stakken uten underskjørt?

Back
Topp