Vestibulitt i svangerskapet og etter fødsel

ingeniørfrue

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2016
Hei!
Jeg har vestibulitt og hatt det i over ett år nå. Var hos gynekolog i dag og hun sa at jeg sannsynligvis ble bedre etter fødsel. Er det andre som har erfart bedring av vestibulitt etter fødsel? :)

Jeg har det. Men jeg turte aldri å ta opp problemet sist jeg var gravid. Fødselen ble akutt ks så jeg fødte ikke på den vanlige måten. Var veldig letta over det. Nå er jeg 34+2 og har enda ikke tatt opp problemet med noen. Men det ble oppdaget på sykehuset da de skulle ta en innvendig undersøkelse. Fikk beskjed om å bli henvist til en sexolog ved sykehuset etter fødsel. Men de sa ingenting om hvordan fødselen blir. Tenkte å ta det opp med jordmor på neste time. Kjenner jeg gruer meg til fødsel pga det. Sa gynekologen din noe om hvordan det er å føde med vestibulitt? Håper jordmor kan noe om dette. De må jo ha vært borti det ved enkelte tilfeller. Ble litt glad for at du har startet denne tråden. Har ikke sett noen andre skrive om det her sålenge jeg har vært på forumet :)

Jeg har det. Men jeg turte aldri å ta opp problemet sist jeg var gravid. Fødselen ble akutt ks så jeg fødte ikke på den vanlige måten. Var veldig letta over det. Nå er jeg 34+2 og har enda ikke tatt opp problemet med noen. Men det ble oppdaget på sykehuset da de skulle ta en innvendig undersøkelse. Fikk beskjed om å bli henvist til en sexolog ved sykehuset etter fødsel. Men de sa ingenting om hvordan fødselen blir. Tenkte å ta det opp med jordmor på neste time. Kjenner jeg gruer meg til fødsel pga det. Sa gynekologen din noe om hvordan det er å føde med vestibulitt? Håper jordmor kan noe om dette. De må jo ha vært borti det ved enkelte tilfeller. Ble litt glad for at du har startet denne tråden. Har ikke sett noen andre skrive om det her sålenge jeg har vært på forumet :)

Ååå så godt vi er flere <3 man føler seg fryktelig alene med det drittet! Men tror det er mange fler som har det, bare ikke vet det :(
Gynekologen min sa at å føde vaginalt skal være det beste for at det skal forsvinne! Så håper av hele mitt hjerte at det skal gjøre susen :( min samboer masserer der nede også ganske ofte, for det skal gjøre at nervene som er betente skal roe seg ned litt... Tenkte jeg også skulle snakke med jm.. Jeg er 30+2 ...

Ååå så godt vi er flere <3 man føler seg fryktelig alene med det drittet! Men tror det er mange fler som har det, bare ikke vet det :(
Gynekologen min sa at å føde vaginalt skal være det beste for at det skal forsvinne! Så håper av hele mitt hjerte at det skal gjøre susen :( min samboer masserer der nede også ganske ofte, for det skal gjøre at nervene som er betente skal roe seg ned litt... Tenkte jeg også skulle snakke med jm.. Jeg er 30+2 ...
Tror ikke dette er noe folk snakker så mye om. Så det er nok flere som har det :) blir spennende å se. Akkurat nå har jeg lyst til å be om ks for å slippe noe ubehag. Men ks er ikke en enkel løsning det heller. Får tro på at fødsel kan få problemet til å forsvinne. Håper virkelig det!

Jeg har hatt provosert vestibulitt i 17 år og fødte vaginalt for 2,5 år siden. Fødselen ble lang. Fikk epidural og pudendal bedøvelse. På tross av lang fødsel hadde jeg en god fødselsopplevelse! Jeg måtte sy noen sting og var godt sår, men det er jo helt normalt. Vestibulitten har blitt mye bedre etter fødsel. Er nå gravid med nr 2 og krysser fingre for en ny fin fødsel og ytterligere bedring.

i følge fysioterapeuten/sexolog min skal verken vesbulitt eller vaganisme ha noe betydning under fødselen. Da overtar kroppen naturlig. Krysse fingrene. Tror det er viktig å ikke bli for opphengt i det da man ofte knytter seg ytterligere og blir mer følsom for det

Back
Topp