Vernepleie vs. Sykepleie

ASK92

Første møte med forumet
Hei!

Jeg skal søke på studier til høsten og klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal sette som første valget mitt. Vernepleie (på deltid) eller sykepleie (fulltid)

Syns det er veldig spennende med psykiatri og kunne også tenke meg å jobbe med unge, så tenkte i utgangspunktet på å ta vernepleie. Men som sykepleier vil jeg jo ha mulighet til å gå i mange flere rettinger om jeg vil det enn som vernepleier.

Er i tillegg 100% alenemor til en på 2 år og er avhengig av å få meg en jobb med en gang etter studiene og da helst en jobb som er bare eller nesten bare på dagtid i ukedagene.

Noen sykepleiere/vernepleiere som har tips og råd til hva som lønner seg, positive og negative sider med utdanningene osv?
Hva slags jobber kan jeg få meg uten turnusarbeid med en av disse utdanningene? Eventuelt noen som har fått tilpasset turnusen sin så den passer bedre til en småbarnsmor? :)

Vil gjerne også høre erfaringer hvis det er noen sykepleier her som jobber innenfor psykiatri? :)

Hvis du er avhengig av å kun ha dagvakter vil jeg egentlig ikke anbefale noen av yrkene. Er selv vernepleier, og det er utrolig få stillinger som kun er dagarbeid. Samme gjelder for sykepleier. Som vpl kan du jobbe på skole, bhg og hab.tjenesten, men det er vanskelig å få seg jobb innen de feltene uten videreutdanning/erfaring. Har selv søkt på skole, og det har vært over 100 søkere til de stillingene. Ellers så er de fleste dagstillingene i en slags lederrolle. Vet ikke hvor du bor, det kommer sikkert litt an på hvor i landet du bor på hvor lett det er å få seg jobb. Jeg skal begynne å studere noe annet til høsten, slik at jeg har mulighet til å komme bort i fra turnusarbeid. Jeg har vært utdannet i 5 år og på de plassene jeg har jobbet har jeg hatt ca 2 kveldsvakter i uken, og arbeidshelg hver 3./4. helg. Det går å bytte vakter seg imellom, men da er du avhengig av at andre vil jobbe dine seinvakter, og det er ikke alltid like enkelt. I tillegg må man ofte jobbe jul/nyttår/påske/17.mai osv.

Jeg virker litt negativ her nå, men det er sånn jeg føler det. Ville ikke valgt de yrkene hvis arbeidstid er viktig. Jeg hadde ikke barn når jeg startet å studere, så jeg tenkte ikke på det :p når det er sagt, så er det mange småbarnsforeldre som får det til å gå opp og trives med det :-) lykke til med valget!

Er det vanskelig med turnus bør du ikke jobbe i helsevesenet, hilsen vernepleier som jobber som leder pga hun ikke vil og får til å jobbe turnus...

Jeg fokuserte mye på arbeidstid når jeg søkte studie. Vurderte også vernepleie, men jeg vet at her jeg bor er det nermeste umulig å være vernepleier med 8-16jobb.. og da ble det heller barnehagelærer for min del. Sykepleier skal du være heldig å få dagjobb, men det er lettere enn vernepleier.

Hvis du vil unngå turnus er vel hverken vernepleie eller sykepleie veien å gå. Du kan unngå turnus ved å jobbe f.eks på poliklinikk, men det er mange om beinet. Evt jobbe som leder, men det er ikke for alle.
Som sykepleier vil du ha større valgfrihet innen videreutdanninger, og de fleste stillinger jeg ser som lyses ut til vernepleiere, er lyst ut som vernepleier/sykepleier. Til syvende og sist bør nok valget ditt falle på interesse, da det er et yrke du skal ha i mange år, og trivsel er alfa og omega når man lever i en så hektisk hverdag som mange gjør innen disse yrkene. Og husk at hvis du velger sykepleie, så er ikke døren lukket for psykiatrien, man kan ta videreutdanning, og du vil da få høyere lønn som psykiatrisk sykepleier (lønnes som spesialsykepleier) enn med kun grunnutdanning vernepleie.

Eg er psykiatrisk sjukepleier, og det er eit kjempespennende yrke, men om du ikkje ønsker turnus er nok ikkje spl/vernepleie vegen å gå.
Har du vurdert feks sosionom? Dei kan også ta videreutdanning i psykiatri, og har større mulighet for 9-4 jobb:)
Der eg jobbar har me som regel minst to kveldsvakter i veka, og jobbar tredje kvar helg. Skulle gjerne hatt jobb på dagtid, men det er vanskeleg å få dessverre:)

Om du likevel velger eit av yrkene ville eg tatt spl, da har du fleire valg etterpå. Feks helsesøster med psykiatri, det skal eg bli når ev blir stor;)

Jeg vurderte også de samme yrkene, men valgte dem bort pga stor sjanse for turnusarbeid.

Endte opp med å ta bachelor i ergoterapi, og angrer ikke en dag.
Jeg startet da nyutdannet i dagstilling, med 7,5 timer flexitid og kjernetid fra kl.9.00 til 14.00. Kunne ikke trivdes bedre!
Går jeg tidlig på jobb og mannen leverer i bhg, så kan jeg komme hjem tidlig å hente i bhg. Jobber jeg inn noen timer en ettermiddag/kveld, kan jeg gå kl. 14 flere dager etterpå.

Sett bort i fra arbeidstider, så er også ergoterapi et svært allsidig og spennende yrke. Virkelig å anbefale! Det er mange retninger å gå her.

Last edited:
Helsesekretær??

Sykepleier med videreutdannelse som Helsesøster??

Dag jobber iallefall..

Back
Topp