Verdsatt

Jeg synes ikke hun kommer med de rette eksemplene og som du påpeker ikke alle de rette løsningene. Men det viktigste poenget er valgmuligheter.

Hadde permisjonsordningen vært perfekt for meg hadde det:
- Vart 2år. Da kan gjerne far få 3 mnd, mor 3 mnd (pga likestilling er viktig det og) og resten fordelt som en selv vil. Kanskje til og med fordelt sånn at det kan jobbes deltid noen år om du ønsker eller at det taes ut samtidig for begge to. Noen barn er jo ekstra krevende uten at det er sykdom involvert (det utløser jo pleiepenger o.l).
- partner (edit: kom på at ikke alle partnere er fedre så tok vekk far) hadde fått mulighet til permisjon uten at mor og måtte ha tjent rettigheter til det. Dette vil gagne studenter og der den gravide er ufør.

Har og ei venninne som mener at alle småbarnsforeldre etter permisjonen (uansett hva slags ordning) burde få en periode hvor du jobber 70-80% og resten blir dekket av staten. Hvertfall frem til skolestart. Dette fordi noen barn er i bhg fra den åpner til den stenger og det er lange dager. De fleste foreldre skulle nok ønsket å ha barna sine litt lengre enn bare i helgen.

Hvis noen vil ha noe å tenke på, fikk jeg akkurat vite at Danmark sender hjem førstegangsfødende etter ETT døgn, skal du være lenger må du betale selv.
INGEN lovfestet perm til far, det får man for dele selv ergo vanskeligere for fedre å kreve permtid.
Og permen man har å dele på da? Jo den er på 6 måneder, gitt ;) etter dette får du betalt en mindre sum som kontantstøtte i Norge.

Selvfølgelig kan ting ligge mer til rette, men iblant kan man også se på alternativene for å kunkludere med de tingene som faktisk er veldig bra i Norge.
Jeg synes likevel at vi kunne hatt enda bedre løsninger for permisjonstid. Far bør få perm uavhengig av mor. Engangsstønad har heldigvis økt de siste årene, så det er en god ting. Jeg synes barnetrygden skulle vært behovsprøvd. Nå er det samme sum uansett hva du eier og tjener, men for å utjevne forskjeller i samfunnet er det mye mer logisk med en nedre sum som alle vil få, mens en faktisk får mer dersom man har lav kapitalinntekt.

Men samtidig tror jeg det, uten at mange vil snakke om det, handler en god del om materialistiske krav og ønsker. Høye boliglån og høyt forbruk gjelder mange. Jeg sier ikke at det gjelder akkurat deg, men det er jo et faktum at mange har trang økonomi fordi de har tatt opp et høyt lån. Samtidig er ikke leiemarkedet veldig godt tilrettelagt heller, det er ofte for dyrt ifht plass spør du meg. Likevel, vi har behov for å reise på dyre utenlandsferier, gå på kafe, restaurant, kjøpe ting.

Jeg vet ikke om jeg synes alt er perfekt, men når jeg hører om alternativet fra vårt naboland kjenner jeg meg jammen litt heldig og verdsatt som mor/fødende likevel :)

Hvis noen vil ha noe å tenke på, fikk jeg akkurat vite at Danmark sender hjem førstegangsfødende etter ETT døgn, skal du være lenger må du betale selv.
INGEN lovfestet perm til far, det får man for dele selv ergo vanskeligere for fedre å kreve permtid.
Og permen man har å dele på da? Jo den er på 6 måneder, gitt ;) etter dette får du betalt en mindre sum som kontantstøtte i Norge.

Selvfølgelig kan ting ligge mer til rette, men iblant kan man også se på alternativene for å kunkludere med de tingene som faktisk er veldig bra i Norge.
Jeg synes likevel at vi kunne hatt enda bedre løsninger for permisjonstid. Far bør få perm uavhengig av mor. Engangsstønad har heldigvis økt de siste årene, så det er en god ting. Jeg synes barnetrygden skulle vært behovsprøvd. Nå er det samme sum uansett hva du eier og tjener, men for å utjevne forskjeller i samfunnet er det mye mer logisk med en nedre sum som alle vil få, mens en faktisk får mer dersom man har lav kapitalinntekt.

Men samtidig tror jeg det, uten at mange vil snakke om det, handler en god del om materialistiske krav og ønsker. Høye boliglån og høyt forbruk gjelder mange. Jeg sier ikke at det gjelder akkurat deg, men det er jo et faktum at mange har trang økonomi fordi de har tatt opp et høyt lån. Samtidig er ikke leiemarkedet veldig godt tilrettelagt heller, det er ofte for dyrt ifht plass spør du meg. Likevel, vi har behov for å reise på dyre utenlandsferier, gå på kafe, restaurant, kjøpe ting.

Jeg vet ikke om jeg synes alt er perfekt, men når jeg hører om alternativet fra vårt naboland kjenner jeg meg jammen litt heldig og verdsatt som mor/fødende likevel :)
Ting er veldig bra i Norge i sånn seende ja. Men det betyr ikke at det ikke kan bli bedre så klart.
Syns det er altfor mye klager om det. Noe jeg dog skulle ønske var at det å være hjemme med barn ga pensjonspoeng.
Og det som er rett for noen er ikke rett for andre.
Noen er fornøyde med å dra tilbake på jobb mens andre sliter.
Så syns man skal kunne få bestemme litt selv uten at det går utover fremtidsøkononi/økonomi.
Neimen ikke sikker på om jeg hadde fått barn om jeg var i min tidligere jobb.

Far har jo nå krav på permisjon uavhengig av mor?

Jeg tenker vi er ekstremt heldige som har allederettighetene vi har , men dessverre virker det som mye vil ha mer opplegg på en del. Jada det akn sikkert bli bedre men Tenker vi skal være takknemlige jeg når vi stopper opp og tenker over hvor bra vi har det når det gjelder permisjonsrettigheter.
Det fins en grense på hvor mye man skal forvente av staten også, vil man værelenger hjemme enn 1 år så må man kanskje spare for å få det til da og senke kravene litt når det gjelder hus, ferier ,biler og mye annet.

Jeg tenker vi er ekstremt heldige som har allederettighetene vi har , men dessverre virker det som mye vil ha mer opplegg på en del. Jada det akn sikkert bli bedre men Tenker vi skal være takknemlige jeg når vi stopper opp og tenker over hvor bra vi har det når det gjelder permisjonsrettigheter.
Det fins en grense på hvor mye man skal forvente av staten også, vil man værelenger hjemme enn 1 år så må man kanskje spare for å få det til da og senke kravene litt når det gjelder hus, ferier ,biler og mye annet.

Eg føler at far ble glemt her, det var fokus på slik det var før, med husmorvikar ol. Eg vil ikkje tilbake dit. Eg vil at ansvar deles mellom foreldrene. Eg snakke om etter man er ferdig med permisjon. Eg forvente ikkje meir permisjon eller høgere kontantstøtte.

Enig i dette!

Burde også være mer aksept for å jobbe redusert (på egen regning) med småbarn! Vet man har rett til det i forhold til arbeidsgiver, men har erfart oh hørt fra andre der det saboteres av sjefen :(

Enig i dette!

Burde også være mer aksept for å jobbe redusert (på egen regning) med småbarn! Vet man har rett til det i forhold til arbeidsgiver, men har erfart oh hørt fra andre der det saboteres av sjefen :(

i noen yrker er det ikke mulig. Jeg kan ikke garantere at en ansatt skal ha fri hver onsdag og torsdag feks. Igjen kan heller ikke bare leie inn en random om jeg behøver fler folk på jobb en onsdag da feks.

Enig i dette!

Kommer nok an på yrket, jeg har aldri hørt noen som hae opplevd problemer med å få det av de jeg kjenner som har søkt. De har jo uansett ikke lov å nekte

Kommer nok an på yrket, jeg har aldri hørt noen som hae opplevd problemer med å få det av de jeg kjenner som har søkt. De har jo uansett ikke lov å nekte

Stemmer det. Med barn under 12 år har man rett til permisjon. Men det er såklart ulønna.

Stemmer det. Med barn under 12 år har man rett til permisjon. Men det er såklart ulønna.

At man har rett på det er en ting, men arbeidsgivere er ulike og kan gjøre ting vanskelig for de som tar ut sin rett...

Greit nok at de ikke kan nekte, men de kan gjøre sitt for at ansatte ikke «tørr» eller gidder å stå på sitt. Som du skrever det nok avhengig av yrke. Noen steder er det enklere å erstatte en ansatt delvis enn andre steder ;)

Ja derfor det er lurt og vere organisert:)

Absolutt! Likevel vet jeg om en del kjipe tilfelle. Venninne av meg med vikariat fikk ikke forlenget fordi hun ikke jobbet 100 %. Sjefen her «straffer» ei ansatt med at hun skulle få sommerferien i mai (veldig kjekt når barnehagen og aks er stengt deler av juli) fordi vedkommende hadde brukt rettighetene sine. Sånne ting som blir ord mot ord. Hvor det er vanskelig å bevise hva som var grunnen

Absolutt! Likevel vet jeg om en del kjipe tilfelle. Venninne av meg med vikariat fikk ikke forlenget fordi hun ikke jobbet 100 %. Sjefen her «straffer» ei ansatt med at hun skulle få sommerferien i mai (veldig kjekt når barnehagen og aks er stengt deler av juli) fordi vedkommende hadde brukt rettighetene sine. Sånne ting som blir ord mot ord. Hvor det er vanskelig å bevise hva som var grunnen

Ja det er enkelte som ikkje passer som arbeidsgiver. Eg driver og søke jobb nå, det er ingen ledige i det området eg vil rekke jobben tidsnok men kan ikkje utsette jobbsøking heller, det vil vere ein periode på 1-2 år, der eg trenger litt ekstra velvilje annakvar uke. Men kva er det mot 30-40 år i arbeidslivet? Men eg har fått beskjed fra eine plassen eg går for og få hjelp med ungene, at kanskje eg skal ha deltidsjobb? Verken økonomisk eller nav gjer det mulig, eg har ikkje råd til og ikkje jobbe fullt. Eg fortalte dette til far og han ble sjokkert, for slike beskjeder får ikkje han. Men skal til familievernkontoret, for at han skal ta halvparten av barnas sine avtaler til bup, tannlege ol. Har fått beskjed at han kan jo ikkje berre parkere lastebilen og dra dit. Men eg som jobber i helsevesenet kan berre gå fra jobb kvar gang? To barn under BUP og ei som må oftere til tannlege pga feilproduksjon i 2 tenner.

Back
Topp