Hvis noen vil ha noe å tenke på, fikk jeg akkurat vite at Danmark sender hjem førstegangsfødende etter ETT døgn, skal du være lenger må du betale selv.
INGEN lovfestet perm til far, det får man for dele selv ergo vanskeligere for fedre å kreve permtid.
Og permen man har å dele på da? Jo den er på 6 måneder, gitt

etter dette får du betalt en mindre sum som kontantstøtte i Norge.
Selvfølgelig kan ting ligge mer til rette, men iblant kan man også se på alternativene for å kunkludere med de tingene som faktisk er veldig bra i Norge.
Jeg synes likevel at vi kunne hatt enda bedre løsninger for permisjonstid. Far bør få perm uavhengig av mor. Engangsstønad har heldigvis økt de siste årene, så det er en god ting. Jeg synes barnetrygden skulle vært behovsprøvd. Nå er det samme sum uansett hva du eier og tjener, men for å utjevne forskjeller i samfunnet er det mye mer logisk med en nedre sum som alle vil få, mens en faktisk får mer dersom man har lav kapitalinntekt.
Men samtidig tror jeg det, uten at mange vil snakke om det, handler en god del om materialistiske krav og ønsker. Høye boliglån og høyt forbruk gjelder mange. Jeg sier ikke at det gjelder akkurat deg, men det er jo et faktum at mange har trang økonomi fordi de har tatt opp et høyt lån. Samtidig er ikke leiemarkedet veldig godt tilrettelagt heller, det er ofte for dyrt ifht plass spør du meg. Likevel, vi har behov for å reise på dyre utenlandsferier, gå på kafe, restaurant, kjøpe ting.
Jeg vet ikke om jeg synes alt er perfekt, men når jeg hører om alternativet fra vårt naboland kjenner jeg meg jammen litt heldig og verdsatt som mor/fødende likevel