Verdier og valg i livet

lykkelita*

Forumet er livet
Er emnet for essayet jeg skal skrive i kveld. Vi fikk oppgaven i går, i helgelekse, men jeg har jobbet i dag 8-16, og jobber i morgen 15-22, så jeg må rett og slett få skrevet det ferdig i kveld[&:] Skal leveres mandag morgen...

Noen som har lyst til å slenge inn noen ideér? Kommer sikkert på mye å skrive når jeg først kommer i gang, et essay kan jo ta mange  veier, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, og kunne sikkert ha trengt et par ekstra "poenger"[:D]

(har forresten savnet dere, har ikke hatt noe særlig med tid her inne i det siste)

I hvilken grad er verdiene våre egenvalgte? Hvor stor del av verdiene våre har sin opprinnelse i oppveksten og oppdragelsen vår og i hvilken grad skaper vi våre egne?
Hvilke hendelser/opplevelser kan et menneske være utsatt for som gjør at man radikalt kan endre sine verdier annet enn at man eldes, får mer erfaring og forhåpentligvis blir klokere.

Ikke alle mennesker føler at de noengang har hatt noen mulighet for å velge sin vei i livet. I dag finnes det et hav av valgmuligheter for unge voksne, hva med gamle dager, hvordan stilte deg seg ifht muligheten for å velge sitt liv da?
Kan det geografiske (altså hvor du er oppvokst og bosatt) påvirke din mulighet for å fritt velge, er det ikke endel som er gitt på forhånd for det ulike menneske?

Man sier vel at uansett hvilket liv vi mennesker lever, godt eller dårlig, så har vi hatt muligheter til å ta valg på veien som har gjort at du er der du er i dag. Ja det er forsåvidt sant, men det ligger ikke for alle mennesketyper og personligheter å være i stand til å ta valg som er til det beste for dem. Noen gjør forferdelig dårlig valg som får stor konsekvens for deres livsførsel, vel, det er også et valg. Hvem kan lastes for det? Samfunnet, skole, familie, venner?

Oj, ble langt....[8D]
Lykke til, spennende tema!

hmm, valget du tok med å få torbjørn og verdiene rundt det...
du trenger jo ikke å skrive det personlig, men verdien med valget av å få et barn

ORIGINAL: Eternal

ORIGINAL: Tussa og Sofie

I hvilken grad er verdiene våre egenvalgte? Hvor stor del av verdiene våre har sin opprinnelse i oppveksten og oppdragelsen vår og i hvilken grad skaper vi våre egne?
Hvilke hendelser/opplevelser kan et menneske være utsatt for som gjør at man radikalt kan endre sine verdier annet enn at man eldes, får mer erfaring og forhåpentligvis blir klokere.

Ikke alle mennesker føler at de noengang har hatt noen mulighet for å velge sin vei i livet. I dag finnes det et hav av valgmuligheter for unge voksne, hva med gamle dager, hvordan stilte deg seg ifht muligheten for å velge sitt liv da?
Kan det geografiske (altså hvor du er oppvokst og bosatt) påvirke din mulighet for å fritt velge, er det ikke endel som er gitt på forhånd for det ulike menneske?

Man sier vel at uansett hvilket liv vi mennesker lever, godt eller dårlig, så har vi hatt muligheter til å ta valg på veien som har gjort at du er der du er i dag. Ja det er forsåvidt sant, men det ligger ikke for alle mennesketyper og personligheter å være i stand til å ta valg som er til det beste for dem. Noen gjør forferdelig dårlig valg som får stor konsekvens for deres livsførsel, vel, det er også et valg. Hvem kan lastes for det? Samfunnet, skole, familie, venner?

Oj, ble langt....[8D]
Lykke til, spennende tema!

BRA.........!!! Ikke bare det jeg uthevet men alt du skrev Tussa! Tror lykkelita har fått noen ideer jeg!

Hehe, takk! Følte meg plutselig som en elev som fikk en kommentar fra en lærer her. [8D]
"Rett tilbake på skolebenken" [:D]

ORIGINAL: ¤Ida

du trenger jo ikke å skrive det personlig, men verdien med valget av å få et barn

hmmm....synes det skal være mer omfattende enn bare kretse omkring det jeg..men at det kan være et emne i selve essayet; ja!

er jo MYE man kan skrive om selv om man skriver om verdiene med et barn...

Takk for gode tips[:)] Spesielt til deg, Tussa. Æsj, jeg er ikke så god til å skrive essay... Det blir ikke noe morsomt!

hmmm....synes det skal være mer omfattende enn bare kretse omkring det jeg..men at det kan være et emne i selve essayet; ja!

er jo MYE man kan skrive om selv om man skriver om verdiene med et barn...

AKKURAT det jeg mente Ida![:)]

Hehe, jeg blir nok å komme inn på hvilke viktige valg jeg selv har måttet ta hittil i livet. Essay skal jo tross alt ha en personlig tone, så jeg føler det er rom for personlige erfaringer og refleksjoner[:)]

Det største problemet mitt er å være morsom! Jeg kan selvfølgelig være litt filosofisk og vandre i emnet, kunne sikkert skrevet flere sider... Men jeg vil heller ende opp med et kort og godt essay, enn et langt og kjedelig.[:'(]

ORIGINAL: lykkelita*

Takk for gode tips[:)] Spesielt til deg, Tussa. Æsj, jeg er ikke så god til å skrive essay... Det blir ikke noe morsomt!

Nå er vel ikke det temaet spesielt ment for å være humoristisk heller[;)]
Men det er veldig spennende og du kan jo dra den der langt. Kunne skrevet mange sider om det der jeg, hehe.
Uansett, det blir sikkert kjempebra og håper du kan bruke noen tips!

Lykke til!! [:D]

ORIGINAL: Tussa og Sofie

Nå er vel ikke det temaet spesielt ment for å være humoristisk heller[;)]
Men det er veldig spennende og du kan jo dra den der langt. Kunne skrevet mange sider om det der jeg, hehe.
Uansett, det blir sikkert kjempebra og håper du kan bruke noen tips!

Lykke til!! [:D]

Vi har liksom fått denne oppgaven for å prøve ut essay-sjangeren, og humor, ironi og sarkasme er jo viktige virkemidler for essayet. Så jeg vil prøve å være litt humoristisk[:)] Det skal heller ikke være så langt, vi har jo bare fått det i lekse over helgen for å komme i gang[;)]

ORIGINAL: Bdancer

Du kan ikke ta utgangspunkt i deg selv da om valget du tok som gjorde deg til ung mor? eller det det en annen sjanger og ikke essay?[8|]

Jo, jeg kommer litt inn på det, ja[:)] Essay er jo en personlig tekst, så jeg føler virkelig at jeg kan "bruke" av meg selv[:)]

Hmm... Tenker litt ¨på det Tussa sier om at alvorlige hendelser kan føre til endringer i verdiene hos et menneske, og trenger noen eksempler på slike tilfeller. Altså, for eksempel narkomane som har sett lyset eller mennesker som har hatt nær døden opplevelser...

hehe....realitet, hypotetisk synsvinkel, egen meining, ironi, humor og sarkasme og ett skikkelig godt slutt-poeng; det gjør susen det!
Husker for ett år tilbake, jeg skrev så hjertet banket og alt bare kom og kom og kom...alt var PERFECT...så satt jeg å tenkte hvordan jeg skulle avslutte det hele- og så kom slutt-poenget og fikk meg en 6-er![:D]
Sonans Privat Gymnas...i Stavanger er lærerne helt suuuuuupre....jeg jobba som en helt der ass

Hehe, slutten er alltid vanskeligst[;)] Jeg har bare skrevet essay en gang før, det var i fjord og da baserte jeg essayet på en sammenligning mellom dagens gentlemann og vikingmannen[:D] Jeg fikk faktisk seks da, men da var det litt enklere å få inn humoren og mye lettere å skrive...

Men det er vrient å få til en god slutt, de sier jo at essay skal ha en åpen slutt der leseren selv skal få trekke sine konklusjoner og det syns jeg er utrolig vanskelig å få til altså...

Hmm... Tenker litt ¨på det Tussa sier om at alvorlige hendelser kan føre til endringer i verdiene hos et menneske, og trenger noen eksempler på slike tilfeller. Altså, for eksempel narkomane som har sett lyset eller mennesker som har hatt nær døden opplevelser...

Ja eller noen som har mistet en av sine nærmeste, eller hvis du vil bruke deg selv da. Hvordan hadde det forandret deg og dine verdier hvis du ikke var så heldig å få en frisk og sunn sønn?
Hva om han hadde en alvorlig skade/funksjonshemming, eller i verste fall var så syk at han ikke klarte å leve. Du føler kanskje det blir for personlig og vanskelig å skrive om, men det trenger ikke nødvendigvis være noe som omhandler deg selv, men kan like gjerne være noen som står deg nær.

Hadde du tenkt annerledes om livet og gjort andre valg hvis du ikke var så heldig som det du har vært?

Ellers så er jeg enig med Eternal, avslutt med ett eller flere spørsmål, en motsetning av det som kanskje har vært din røde tråd, kanskje noe litt på kanten, provoserende??

Back
Topp