Verdens sureste baby? Leggetips?

Bkno9795630

Første møte med forumet
Dette omhandler IKKE at babyen ikke er elsket eller ønsket. Men noen må fortelle meg hva jeg skal gjøre før hun eter livsgleden min...
Denne jenta KLIKKER når vi prøver å legge henne for kvelden rundt kl 20 (Vi har prøvd tidligere og vi har prøvd senere). Far i huset har flytta på sofa mens jeg og baby deler 180 senga. Jeg vil jo gjerne ha baby ut av senga og samboer tilbake (søvnkvalitet) men det ser ikke ut som det blir å skje på leeeeeenge...
Baby 3,5 mnd. Sover hele natten så lenge hun får sovne på pupp, dette betyr at jeg må legge meg senest kl 22 for at det ikke skal bli så seint for henne. Hun sover 3-4 gode hviler i vogn på dagtid (alt mellom 30min til 3timer). Spiser godt. Stråler som en sol fra hun står opp rundt kl 8 og frem til første hvil 1-1,5t senere.
Så går det bare nedover.
Hun kan tidlig på dagen ligge litt i babygym eller sitte i vippestol, men jo senere det blir jo kortere tid tar det før hun blir sur og vil bæres.
Fra kl 15 (noen dager så tidlig som 13-14) er hun umulig å legge fra seg eller sette deg ned med. Hun vil KUN bæres, å hun vil ha deg opp å gå. Dette går ikke fra min side, pga rygg. Hun er verken stor eller tung, men det går bare ikke. Far er flink å hive henne i bæresele, men han kan jo heller ikke gå hele dagen med henne når han kommer fra jobb. Fra kl 18 er jeg som regel lenket til sofaen med puppen ute, ellers er det bæring.
Vi har som sagt prøvd å legge henne, i hennes egen seng, for kvelden men da klikker det totalt for henne. Vi når ikke legge henne ned engang før det er panikkhyling på gang. INGENTING funker. Å prøve å roe henne i senga er totalt umulig. Hun må tas opp og fortsetter gjerne hylinga fram til jeg går å legger meg sammen med henne.
Jeg hater dagen etter kl 15.
Hva kan vi gjøre?
Hadde det i det minste gått an å bare holde henne mens man satt i sofaen feks. Men det er et jævla slit med bæring og gåing og grining.
Langt og rotete innlegg, men håper noen kan skjønne og kanskje komme med noen råd for hvordan vi kan få lagt henne.
Hilsen mor som ser meeeget mørkt på det å skulle begynne å jobbe igjen om 2mnd
 
Dette omhandler IKKE at babyen ikke er elsket eller ønsket. Men noen må fortelle meg hva jeg skal gjøre før hun eter livsgleden min...
Denne jenta KLIKKER når vi prøver å legge henne for kvelden rundt kl 20 (Vi har prøvd tidligere og vi har prøvd senere). Far i huset har flytta på sofa mens jeg og baby deler 180 senga. Jeg vil jo gjerne ha baby ut av senga og samboer tilbake (søvnkvalitet) men det ser ikke ut som det blir å skje på leeeeeenge...
Baby 3,5 mnd. Sover hele natten så lenge hun får sovne på pupp, dette betyr at jeg må legge meg senest kl 22 for at det ikke skal bli så seint for henne. Hun sover 3-4 gode hviler i vogn på dagtid (alt mellom 30min til 3timer). Spiser godt. Stråler som en sol fra hun står opp rundt kl 8 og frem til første hvil 1-1,5t senere.
Så går det bare nedover.
Hun kan tidlig på dagen ligge litt i babygym eller sitte i vippestol, men jo senere det blir jo kortere tid tar det før hun blir sur og vil bæres.
Fra kl 15 (noen dager så tidlig som 13-14) er hun umulig å legge fra seg eller sette deg ned med. Hun vil KUN bæres, å hun vil ha deg opp å gå. Dette går ikke fra min side, pga rygg. Hun er verken stor eller tung, men det går bare ikke. Far er flink å hive henne i bæresele, men han kan jo heller ikke gå hele dagen med henne når han kommer fra jobb. Fra kl 18 er jeg som regel lenket til sofaen med puppen ute, ellers er det bæring.
Vi har som sagt prøvd å legge henne, i hennes egen seng, for kvelden men da klikker det totalt for henne. Vi når ikke legge henne ned engang før det er panikkhyling på gang. INGENTING funker. Å prøve å roe henne i senga er totalt umulig. Hun må tas opp og fortsetter gjerne hylinga fram til jeg går å legger meg sammen med henne.
Jeg hater dagen etter kl 15.
Hva kan vi gjøre?
Hadde det i det minste gått an å bare holde henne mens man satt i sofaen feks. Men det er et jævla slit med bæring og gåing og grining.
Langt og rotete innlegg, men håper noen kan skjønne og kanskje komme med noen råd for hvordan vi kan få lagt henne.
Hilsen mor som ser meeeget mørkt på det å skulle begynne å jobbe igjen om 2mnd
Jeg vil bare si at jeg føler med deg og at jeg hadde det sånn i 6 mnd med min første.. Vi prøvde ALT vi kunne der og da.. også kiropraktor for vi trodde kanskje han hadde låsninger. det hjalp ikke å sove sammen med han heller. Han holdt det gående hele natten lang, og sov bare 4 timer sammenhengende på det meste.

Skulle jeg gjort noe annereldes i dag så måtte det ha vært å ha alle dag-dupper i lyst rom/lyse omgivelser og korte dem noe ned.
så ta samme leggerutine hver bidige kveld, til samme klokkeslett nærmest slavisk - og sove i mørkt rom, samme seng og samme opplegg hver natt.
 
Åh, dette høres veldig slitsomt ut ❤
Og det kan være litt vanskelig å komme med råd som fikser alt, det er jo gjerne litt sammensatt hvorfor noen babyer har sterkt behov for nærhet og regulering for å finne ro og søvn, og holde seg sovende ikke minst. Min yngste var i denne kategorien her, krevde mye støtte for å roe seg ned og sovne leeenge.
Hun sov også veldig dårlig på dagtid, så når kvelden kom var hun veldig sliten og overstimulert. Jeg la henne derfor mellom 17 og 18. Da kunne hun sove flere timer alene før jeg gikk og la meg, men gjennom natta var hun ofte våken hver eller annenhver time til neste morgen.

Mi sov kun i bæresele på dagen, 15-45 min dupper som regel. Fra 16 sånn ca holdt jeg henne våken også la hun seg oftest mellom 18 og 18:30. Vi hadde samme tidspunkt hver kveld, og anbefaler å holde seg beint til ett tidspunkt i typ 2-3 uker før du prøver noe nytt.
Nå har vi feks stilt klokka, og for minste som nå er 20 mnd gammel blir det litt surr. Hun har lagt seg til ny tid men våknet til gammel tid en hel uke - først nå i dag at hun har vendt seg til at alt er skjøvet 1 time.

Men vi sov i samme seng som meg da hun var baby da, og pappaen på et eget rom. I perioder måtte jeg bare være på soverommet med henne etter legging elelrs våkna hun hvert 10. min. Har dere mulighet til å legge en madrass eller lignende på barnerommet, hvis dere har barnerom, bare noe som er bedre å sove på enn sofaen. Hun sovnet i armkroken min innpakket i en dyne, kunne ofte skrike 5-10 min eller mer i armene mine før hun roa seg. Om jeg gjorde for mye for å roe henne, bar henne rundt osv ble det verre. Hun trengte å skrike for å roe seg ned og sovne, men om jeg bare satt i senga og vugget lett gikk det over. Vi brukte også white noise på telefonen.

Hvis det ikke er noe som hjelper på leggingen helt enda, er mitt beste råd å avtale å gi hverandre noen pauser hver uke. Eller at du kan gå en tur alene når mannen kommer hjem fra jobb, for å få litt luft og tid alene.
 
Dette omhandler IKKE at babyen ikke er elsket eller ønsket. Men noen må fortelle meg hva jeg skal gjøre før hun eter livsgleden min...
Denne jenta KLIKKER når vi prøver å legge henne for kvelden rundt kl 20 (Vi har prøvd tidligere og vi har prøvd senere). Far i huset har flytta på sofa mens jeg og baby deler 180 senga. Jeg vil jo gjerne ha baby ut av senga og samboer tilbake (søvnkvalitet) men det ser ikke ut som det blir å skje på leeeeeenge...
Baby 3,5 mnd. Sover hele natten så lenge hun får sovne på pupp, dette betyr at jeg må legge meg senest kl 22 for at det ikke skal bli så seint for henne. Hun sover 3-4 gode hviler i vogn på dagtid (alt mellom 30min til 3timer). Spiser godt. Stråler som en sol fra hun står opp rundt kl 8 og frem til første hvil 1-1,5t senere.
Så går det bare nedover.
Hun kan tidlig på dagen ligge litt i babygym eller sitte i vippestol, men jo senere det blir jo kortere tid tar det før hun blir sur og vil bæres.
Fra kl 15 (noen dager så tidlig som 13-14) er hun umulig å legge fra seg eller sette deg ned med. Hun vil KUN bæres, å hun vil ha deg opp å gå. Dette går ikke fra min side, pga rygg. Hun er verken stor eller tung, men det går bare ikke. Far er flink å hive henne i bæresele, men han kan jo heller ikke gå hele dagen med henne når han kommer fra jobb. Fra kl 18 er jeg som regel lenket til sofaen med puppen ute, ellers er det bæring.
Vi har som sagt prøvd å legge henne, i hennes egen seng, for kvelden men da klikker det totalt for henne. Vi når ikke legge henne ned engang før det er panikkhyling på gang. INGENTING funker. Å prøve å roe henne i senga er totalt umulig. Hun må tas opp og fortsetter gjerne hylinga fram til jeg går å legger meg sammen med henne.
Jeg hater dagen etter kl 15.
Hva kan vi gjøre?
Hadde det i det minste gått an å bare holde henne mens man satt i sofaen feks. Men det er et jævla slit med bæring og gåing og grining.
Langt og rotete innlegg, men håper noen kan skjønne og kanskje komme med noen råd for hvordan vi kan få lagt henne.
Hilsen mor som ser meeeget mørkt på det å skulle begynne å jobbe igjen om 2mnd
Rundt 4 mnd er det en endring i babyens søvnmønster, og tenker det er noe av det dere merker. Det vil gå seg til, men er tøft å stå i det. Hvordan er babyen hvis dere triller feks? I en periode her måtte vi ut og trille henne for å klare å legge henne om kvelden.

Og... enig med deg. Det blir stress med dette med jobb om noen måneder når det er slik nå. Bare husk at en måned er stor forskjell på en baby og at ting endrer seg fort.
 
Dette omhandler IKKE at babyen ikke er elsket eller ønsket. Men noen må fortelle meg hva jeg skal gjøre før hun eter livsgleden min...
Denne jenta KLIKKER når vi prøver å legge henne for kvelden rundt kl 20 (Vi har prøvd tidligere og vi har prøvd senere). Far i huset har flytta på sofa mens jeg og baby deler 180 senga. Jeg vil jo gjerne ha baby ut av senga og samboer tilbake (søvnkvalitet) men det ser ikke ut som det blir å skje på leeeeeenge...
Baby 3,5 mnd. Sover hele natten så lenge hun får sovne på pupp, dette betyr at jeg må legge meg senest kl 22 for at det ikke skal bli så seint for henne. Hun sover 3-4 gode hviler i vogn på dagtid (alt mellom 30min til 3timer). Spiser godt. Stråler som en sol fra hun står opp rundt kl 8 og frem til første hvil 1-1,5t senere.
Så går det bare nedover.
Hun kan tidlig på dagen ligge litt i babygym eller sitte i vippestol, men jo senere det blir jo kortere tid tar det før hun blir sur og vil bæres.
Fra kl 15 (noen dager så tidlig som 13-14) er hun umulig å legge fra seg eller sette deg ned med. Hun vil KUN bæres, å hun vil ha deg opp å gå. Dette går ikke fra min side, pga rygg. Hun er verken stor eller tung, men det går bare ikke. Far er flink å hive henne i bæresele, men han kan jo heller ikke gå hele dagen med henne når han kommer fra jobb. Fra kl 18 er jeg som regel lenket til sofaen med puppen ute, ellers er det bæring.
Vi har som sagt prøvd å legge henne, i hennes egen seng, for kvelden men da klikker det totalt for henne. Vi når ikke legge henne ned engang før det er panikkhyling på gang. INGENTING funker. Å prøve å roe henne i senga er totalt umulig. Hun må tas opp og fortsetter gjerne hylinga fram til jeg går å legger meg sammen med henne.
Jeg hater dagen etter kl 15.
Hva kan vi gjøre?
Hadde det i det minste gått an å bare holde henne mens man satt i sofaen feks. Men det er et jævla slit med bæring og gåing og grining.
Langt og rotete innlegg, men håper noen kan skjønne og kanskje komme med noen råd for hvordan vi kan få lagt henne.
Hilsen mor som ser meeeget mørkt på det å skulle begynne å jobbe igjen om 2mnd

Samme her.. Sover kun i bæresele på dagtid, og våkner på slaget etter 30 min og umulig å få henne over i neste syklus.. Har prøvd alt av rutiner og ulike tidspunkt osv, men det er ramaskrik om vi prøver å legge henne for seg selv, uansett når på dagen! Hater vogn, moonboon, krybbe.. Noen få ganger har jeg klart å få henne til å sovne i senga mi og så snike meg opp igjen på kvelden, men hun merker liksom at jeg ikke er der, så hun våkner fort igjen! Håper du får noen tips her som vi også kan prøve, for nå er jeg rimelig sliten! :wideyed:

Vi må også være i bevegelse, hun klarer ikke sitte iro på fanget mer enn 30 sek før det blir hyling så jeg føler virkelig med deg!!

Så noen tipset om et nettkurs fra en søvneksert her inne, som heter sleepfeedlove. Har ikke testet dette ut selv altså, men var anbefalt av flere!
 
Last edited:
Jeg vil slenge inn Lilleminis, det er en helsesykepleier som har startet egen bedrift hvor hun lager artikler og råd rundt ulike problemstillinger til foreldre. Det kan absolutt anbefales. Koster penger da men man kan feks betale for èn måned og lese mye. Tror det er mulig å sende inn spørsmål selv også, men vet ikke hvor fort man får svar eller slik. Hun har også instagramkonto. Anbefaler veldig artiklene om mild sugeslutt for babyer som krever pupp for å sovne/sove og Trøstetrapp er også veldig fin.
Med det sagt - jeg prøvde en del med jenta mi som sov dårlige dupper og kun på meg i bevegelse, og den gode nyheten er at èn dag kunne jeg plutselig legge henne ned etter at hun hadde sovnet, sånn helt uten at vi hadde gjort noe for å få det til å skje (stoppet å øve på at hun skulle sove for seg selv et par mnd tidligere for jeg ble så sliten av det). Den litt dårlige nyheten er at det tok mange måneder før hun var klar for mindre stimuli og støtte.
Hvis du kan få hjelp til noe - spør og takk ja!! Jeg kjøpt en bæresele kun mtp på moren min :hilarious: (jeg brukte mest sjal i starten) hun bar gjerne i den og fiksa noen dupper mens jeg kunne gjøre noe annet/spise mat ifra osv.
 
Kan du ikke legge henne i senga deres tidligere på kvelden og så står du opp igjen når hun har sovnet? Vi gjør det sånn. (Har babycall med kamera, så ser om hun våkner. Sett senga slik at den står intill veggen og intill sprinkelseng på andre siden.
 
Back
Topp