verdens beste sjokoladekake :P

minesotesma

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Maiblomstene 2016
Noen som vil gi meg oppskrift og fremgangs måte på den beste sjokoladekaken de vet om ? :P skal lage til min nieses bursdag imorgen ho blir 1 år ;)

Jamies klissete sjokoladekake! Den er utrolig saftig, og sausen på toppen smaker litt karamell. Jeg har aldri smakt en bedre sjokoladekake :-)

Ingredienser:
200 gram sukker
200 gram smør
200 gram hvetemel
2 toppede ts bakepulver
3 store egg, helst fra frittgående høner
3 toppede spiseskjeer kakao
en håndfull mandelflak
100 gram kokesjokolade i biter

Sjokoladesaus:
100 gram god kokesjokolade
100 gram melis
100 gram smør
4 spiseskjeer melk

Tilberedning:
Varm opp ovnen til 180 grader celsius. Rør sukker og smør til det blir hvitt og luftig. Sikt melet og bakepulveret inn i smørblandingen. Tilsett eggene og bland alt sammen.

Deretter tar du kakaopulveret og blander med 8 spiseskjeer varmt vann i en kopp eller lignende til det blir glatt og jevnt.

Bland sjokoladeblandingen, mandelflakene, og bitene med kokesjokolade forsiktig inn i kakerøren. Hell røren i en smurt bakeform og fordel den jevnt utover. La den stå i ovnen i 18 til 20 minutter. I mellomtiden lager du sjokoladesausen. Smelt ingrediensene i en bolle som står over småkokende vann i en kjele. Rør til de er godt blandet. Når kaken er ferdig, ta den ut av ovnen og hell over sjokoladesausen mens kaken fremdeles er varm.

Jamies klissete sjokoladekake! Den er utrolig saftig, og sausen på toppen smaker litt karamell. Jeg har aldri smakt en bedre sjokoladekake :)

Ingredienser:
200 gram sukker
200 gram smør
200 gram hvetemel
2 toppede ts bakepulver
en håndfull mandelflak

Sjokoladesaus:
100 gram melis
100 gram smør
4 spiseskjeer melk

Tilberedning:
Varm opp ovnen til 180 grader celsius. Rør sukker og smør til det blir hvitt og luftig. Sikt melet og bakepulveret inn i smørblandingen. Tilsett eggene og bland alt sammen.

Deretter tar du kakaopulveret og blander med 8 spiseskjeer varmt vann i en kopp eller lignende til det blir glatt og jevnt.

Bland sjokoladeblandingen, mandelflakene, og bitene med kokesjokolade forsiktig inn i kakerøren. Hell røren i en smurt bakeform og fordel den jevnt utover. La den stå i ovnen i 18 til 20 minutter. I mellomtiden lager du sjokoladesausen. Smelt ingrediensene i en bolle som står over småkokende vann i en kjele. Rør til de er godt blandet. Når kaken er ferdig, ta den ut av ovnen og hell over sjokoladesausen mens kaken fremdeles er varm.
Takk :)

Jeg pleier å lage kaken i en form der jeg ikke trenger å ta den ut, mye lettere iom at glasuren skal på mens kaken er varm. Som en ekstra bonus tar jeg på litt Sjokoladesaus. Nammenam! :-D
går det an å ta den ut da ? skal ha den med i burdag :P

går det an å ta den ut da ? skal ha den med i burdag :P
Det første stykket er jo litt knotete, men så blir det litt som om du tar et stykke grateng. Men man trenger ikke å gjøre det på den måten. Jeg bare gjør det fordi jeg da slipper å styre med å ta av form på en varm kake. Jeg er ikke så flink til å bake, mine kaker faller sammen 50% av gangene, uansett hvilken oppskrift jeg bruker. Så jeg er langt fra noen ekspert på kaker ^^

Jamies klissete sjokoladekake! Den er utrolig saftig, og sausen på toppen smaker litt karamell. Jeg har aldri smakt en bedre sjokoladekake :)

Ingredienser:
200 gram sukker
200 gram smør
200 gram hvetemel
2 toppede ts bakepulver
en håndfull mandelflak

Sjokoladesaus:
100 gram melis
100 gram smør
4 spiseskjeer melk

Tilberedning:

Er den god dagen etter? Og dagen etter der igjen? ;)
Hvilken form bruker du? Langpanne eller rund?

Er den god dagen etter? Og dagen etter der igjen? ;)
Hvilken form bruker du? Langpanne eller rund?
Det er den :-D personlig lager jeg den i en hjerteformet form, så slipper jeg å ta den ut av formen. Usikker på hvilken form den er ment for :-)

Back
Topp