Verdens beste kanelsnurrer....

Novembergullene

Glad i forumet
...må bare dele oppskrifta med dere...for dette er verdens aller aller beste kanelsnurrer og såååå lette å lage....Vemund og jeg har akkurat bakt nå[;)]

KANELSNURRER
50g gjær
6 dl melk
1 egg
2,5 dl sukker
1 ts kardemomme
150 g smør
16,5 dl hvetemel

Fyll:
mykt smør
sukker
kanel

Pensling:
1 egg
litt melk

Pynt:
brunt sukker

Løs opp gjæren i 5 dl lunken melk. Tilsett sammenpisket egg. Ha i sukker, kardemomme og det meste av melet. Kjør først i ca 3min på lav hastighet, øk deretter hastigheten og kjør i 5min. Tilsett den siste dl med lunken melk litt og litt i små mengder. Deigen skal nå være smidig og blank overflate. Tilsett romtemperert smør litt og litt og kjør på lav hastighet til smøret er helt blandet inn i deigen. Hev deigen i 1 time. Kjevle den ut til et stort rektangel, 1cm tykk. Smør på et nokså tykt lag med mykt smør og strø på rikelig med sukker og kanel. Rull sammen leiven og skjær rullen i skiver. Sett bollene på stekeplate med bakepapir og etterhev i 30min. Pensle med egg som er pisket sammen med litt melk. Strø over brunt sukker. Stekes midt i ovnen ved 230grader i 10-15 min (jeg brukte 16min)

KOS DERE!!! Anbefales på det sterkeste...er kjempegode[:D]

Da skal jeg bake kanelsnurrer idag ja! [:)] Må ha litt godsaker i fryseren til jeg får besøk [:)]

Back
Topp