"Verdens beste" kake.

Rekekreke

Gift med forumet
VIP
Dette er den beste kaka pappa vet. Han pleide og reise hjem til mamman sin hvert år når han hadde bursdag for å få en slik kake.
Men i år døde mor bare noen dager før....
Jeg får ikke tak i oppskriften til Mor, og ikke har jeg laget det før heller.

Er det vanskelig??

Er det noen som har en skikkelig god oppskrift på den og fremgangsmåte??

Jeg tørr ikke helt bare gå etter en jeg finner på google. Fallhøyden er liksom litt stor her :P

Neida, kvæfjordkake er ikke vanskelig å lage, dette klarer du fint!! :)
(Jeg synes oppskrifta på www.detsoteliv.no er fin jeg! Bare å søke etter "verdens beste" der)
Sender med deg noen tips jeg, som etter min erfaring er greie å vite når en skal bake den:
* jeg bruker alltid 1,5 porsjon jeg.... synes det blir så alt for tynt lag å smøre utover når det er enkel porsjon, får ikke dekt langpanna skikkelig. Det blir da litt lengre steketid, men det sjekker du lett med enten et grillspyd i tre eller strikkepinne e.l.
* synes den blir et par hakk bedre med den vaniljekremen som skal blandes med melk, piskes og settes i kjøleskapet. Tror det er freia som har den. Den er i poser, og står i bakehyllene på butikken. Men, bare min smak det altså...! :)
* går det en stund mellom du skal pynte den og til du skal servere den, kan det være lurt å legge det nederste laget med marengsen ned (slik at det blir marengs, kake, kremfyll, kake, marengs) Om du skjønner? Er bare for at ikke kremfyllet skal gjøre marengsen myk.

Ellers må du bare passe på å piske eggehvitene slik at de blir HELT stive. Bedre med 2 min for lenge i mikseren, enn 2 min for kort.

Lykke til!! Det kommer til å gå kjempebra!!

Back
Topp