Verdens Autisme Dag (+link)

~September~

Gift med forumet
Det er idag, 2. april![:)]
Synes det er flott at autismen og har fått sin egen dag!
Forhåpentligvis blir det et mer belyst tema, og at folk flest får mer kunnskap!
(derfor driver jeg snikreklame her og[;)])

Forekomsten av mennesker med diagnose innen autismespekteret er ca. 3 - 5 pr. 1000 innbyggere.

Tidlige tegn på autisme:  http://autismesiden.no/Page.aspx?id=57
Barneautisme:                   http://autismesiden.no/Page.aspx?id=39
Asperger Syndrom:           http://autismesiden.no/Page.aspx?id=12
Atypisk autisme:                http://autismesiden.no/Page.aspx?id=40
Autismeforeningen:           http://autismeforeningen.no/

veldig mange som har autisme...! Har flere i svigerfamilien som har samme type diagnose.. Skal jeg være helt ærlig har jeg vært livredd for om min lille skulle få autisme hun og, men heldigvis virker det som hun slapp[:)]. Min kjære ville egentlig ikke ha noen barn...[8D]
Dumt å si kanskje?[8|] Vi vil jo kun vårt barns beste og kan vi ungå funksjonshemninger og autisme er vi bare glad.[&o]

Tror svigermor blir sur om jeg skriver mld " gratulerer med autisten!" hehe[:D]

ORIGINAL: blomsten min

veldig mange som har autisme...! Har flere i svigerfamilien som har samme type diagnose.. Skal jeg være helt ærlig har jeg vært livredd for om min lille skulle få autisme hun og, men heldigvis virker det som hun slapp[:)]. Min kjære ville egentlig ikke ha noen barn...[8D]
Dumt å si kanskje?[8|] Vi vil jo kun vårt barns beste og kan vi ungå funksjonshemninger og autisme er vi bare glad.[&o]

Det er klart man er redd for at sitt eget barn skal få en funksjonshemming. Og man vet jo at det ofte går igjen i familier.
Men nå når jeg har fått en så vakker, fantastisk gutt vil jeg ikke hatt han på noen annen måte enn han er!
Vil heller gjøre noen forandringer i samfunnet!
Skulle ønske samfunnet var mer åpen for at det går an å være litt 'anderledes'.
Tenk hvor mye enklere livet hadde blitt for de som har litt ekstra!

Legger denne inn en gang til for dere som ikke har sett den, den er så fin[:)]

Velkommen til Nederland

Av Emily Pearl Kingsley

Jeg blir ofte spurt om å forklare hvordan det er å ha et funksjonshemmet barn, for å prøve og hjelpe de som ikke har delt denne unike opplevelsen til å forstå hvordan det er, slik at de kan forestille seg hvordan det føles. Slik er det:

Når du venter barn, er det som å planlegge en fantastisk ferietur – til Italia. Du kjøper en stabel med guidebøker og legger store planer. Colosseum, Michelangelos David. Gondolene i Venezia. Kanskje lærer du noen nyttige fraser på italiensk. Alt er veldig spennende.

Etter måneder med ivrig forventning kommer endelig dagen. Du pakker kofferten og drar av sted. Flere timer senere lander flyet. Flyvertinnen tar mikrofonen og sier, ”Velkommen til Nederland”.

”Nederland ?!?”,sier du. ”Hva er det du sier; Nederland? Jeg hadde bestilt tur til Italia! Jeg skulle vært i Italia nå. Hele livet har jeg drømt om å få reise til Italia.”

Men det er en endring i flyets rute. De har landet i Nederland og der må du bli. Det viktige er at de ikke har tatt deg med til et forferdelig , skittent sted, fullt av nød og sykdom. Det er bare et annet sted.. Så du må gå ut og kjøpe nye guidebøker. Og du må lære et helt nytt språk. Og du vil bli nødt til å møte en hel mengde nye mennesker som du ellers aldri ville ha møtt.

Det er bare et annerledes sted. Det er roligere enn i Italia, ikke så flott som Italia, men når du har vært der en stund og du får pusten igjen, ser du deg rundt……… og du begynner å legge merke til at Nederland har vindmøller…. Og Nederland har tulipaner. Nederland har til og med Rembrandt.
Men alle de du kjenner er travelt opptatt med å reise til og fra Italia….. og alle skryter av hvor fabelaktig fint de har hatt det der. Og for resten av livet kommer du til å si: ”Ja, det var dit jeg hadde tenkt meg også. Det var det jeg hadde planlagt.”

Og smerten ved det vil aldri, aldri bli borte, fordi tapet av en drøm er et veldig, veldig tap.

Men…… hvis du tilbringer livet med å sørge over at du ikke kom deg til Italia, vil du aldri føle deg fri til å nyte de helt spesielle og skjønne sidene…….ved Nederland.

Dytter opp jeg, forhåpentligvis flere som vil lese![:D]

Fint og nyttig å lese dette..[:)] Har jobbet med barn og unge med autsime en stund, og man får aldri lest og lært nok føler jeg..

Nå har ikke jeg et barn med autisme men vet hvordan det er å ha et barn med "spesielle" behov - og hun har visse likhetstrekk til autisme (hun er under utredning). Og jeg kjenner til ei som har en gutt på samme alder som mi jente (6 år) som har asbergers.

Autisme er jo et utrolig vidt begrep som favner mange forskjellige "tilstander" - og det er viktig å belyse at det faktisk er hjelp å få som kan bedre "tilstanden".

ORIGINAL: MiraMor:)

Fint og nyttig å lese dette..[:)] Har jobbet med barn og unge med autsime en stund, og man får aldri lest og lært nok føler jeg..

Så bra! Lærer stadig noe nytt jeg og. Åpner seg jo ofte en helt ny verden når man får barn innen for spekteret og vil tro også når man jobber med disse barna[:)]

ORIGINAL: Lille Bea

Så fint at du la ut dette, alltid bra å oppdatere seg litt "Velkommen til Nederland" er så fint skrevet, veldig tankevekkende.

Jeg har ikke helt fått med meg at det er det gutten din har. Hvor gammel er han? 

Han er nett blitt 5 år[:)] Og hva jeg jeg her enda[8|] Hehe.. Jeg kan jo diskutere bleie typer enda ihvertfall... Han fungerer ikke som en "vanlig" 5 åring. Så føler enda jeg har mye til felles med de som har mindre barn, og så er det jo mange morsomme krangler[:D]

ORIGINAL: Elimor

Nå har ikke jeg et barn med autisme men vet hvordan det er å ha et barn med "spesielle" behov - og hun har visse likhetstrekk til autisme (hun er under utredning). Og jeg kjenner til ei som har en gutt på samme alder som mi jente (6 år) som har asbergers.

Autisme er jo et utrolig vidt begrep som favner mange forskjellige "tilstander" - og det er viktig å belyse at det faktisk er hjelp å få som kan bedre "tilstanden".

Ja, det stemmer, du hadde jo en tråd nett. Jo tidligere man får diagnose, jo bedre er det så man kan sette inn riktig tiltak og hjelp!

Det skal opp til høring i stortinget ang en handlingsplan for autisme i Norge som bl.a sier noe om at
helsestasjoner må gjennomføre CHAT*  på alle barn ved 18 måneders alder for tidlig identifisering og diagnose.

ORIGINAL: Lille Bea

og så er det jo mange morsomme krangler

Ikke sant[:D]

5 år ja, så kos[:)] Jobbet tett på en gutt med autisme, fra han var 3 til han begynte på skolen som 6 åring. Utrolig herlig gutt, og så moro å følge utviklingen hans. Det finnes så mange muligheter for disse barna, veldig givende å få være med på det[:)]

Ja, det tror jeg på! De i bhg sier de kommer til å stortute når han begynner på skolen, spes.peden tror ikke hun klarer å gi slipp på ham så hun vil bli med over i skolen[:D][:D][:D]
Jeg ønsker og å jobbe med funksjonshemmede barn, har så mange kurs og egen erfaring, kunne gått rett inn i en spes.ped stilling[:D]

ORIGINAL: ~September~

Dytter opp jeg, forhåpentligvis flere som vil lese![:D]

[:D]

Det er klart man er redd for at sitt eget barn skal få en funksjonshemming. Og man vet jo at det ofte går igjen i familier.
Men nå når jeg har fått en så vakker, fantastisk gutt vil jeg ikke hatt han på noen annen måte enn han er!

hvilke tiltak da tenker du på? Ser f.eks. på han ene svogeren min som har asberger, eneste han tenker på er data (spille) og pondus.. Åssen skal man tilrettelegge sånt?[8D]

Ene i svigerfamilien driver med funksjonshemmede, de lager sånne dukker til sykehuset bl.a.

hvilke tiltak da tenker du på? Ser f.eks. på han ene svogeren min som har asberger, eneste han tenker på er data (spille) og pondus.. Åssen skal man tilrettelegge sånt?[8D]

Ene i svigerfamilien driver med funksjonshemmede, de lager sånne dukker til sykehuset bl.a.

Det er jo mange ting som må på plass når man har fått en diagnose f.eks ekstra resursser i bhg og skole/sfo, avlastning, hjelpemidler, mange bruker jo supplerende/alternativ kommunikasjon, fritid, ansvarsgruppe, IP og IOP,  fysio/trening osvosv.
Nå tenker jeg jo mest på barn når jeg skriver dette, men forhåpentligvis får svogeren din den hjelpen han trenger[:)]

blir helt på grineren av den Nederland fortellingen jeg[:(]
ikke på en negativ måte,men blir helt rørt.
Ett barn med autisme er en gave på lik linje med andre barn,man vet jo aldrig hva man går til når man får barn....
og jeg tror nok det er like fint i nederland som i Italia,bare mer utfordrende.
klem fra oss[:)]

Det er jo mange ting som må på plass når man har fått en diagnose f.eks ekstra resursser i bhg og skole/sfo, avlastning, hjelpemidler, mange bruker jo supplerende/alternativ kommunikasjon, fritid, ansvarsgruppe, IP og IOP,  fysio/trening osvosv.
Nå tenker jeg jo mest på barn når jeg skriver dette, men forhåpentligvis får svogeren din den hjelpen han trenger[:)]

Tror ikke svogeren min helt er klar over at han er anderledes[8D] derfor det blir litt vanskelig tror jeg.

Forresten finnes slike tiltak fra før og.. min manns nevø har samme diagnose + noen tilleggsdiagnoser, og han har "avlastningshjem". Det er ikke desidert et hjem sånn som oss, men et sted der mange med hemninger er etter skole eller over helga.. Flott for han for han stortrives![:D] Er så mye der at jeg husker ikke alt.
Han er den nerdete som kan svare på alt som man kan lese seg til[&:] Overrasket over hvor mye den lille gutten har lagret i harddisken![8D]

ORIGINAL: astrone

blir helt på grineren av den Nederland fortellingen jeg[:(]
ikke på en negativ måte,men blir helt rørt.
Ett barn med autisme er en gave på lik linje med andre barn,man vet jo aldrig hva man går til når man får barn....
og jeg tror nok det er like fint i nederland som i Italia,bare mer utfordrende.
klem fra oss[:)]

Den fortellingen er kjempe fin! Synes den forklarer så bra[:)]

Så flott at det er kommet en egen autismedag! Det tengs å sette mer fokus på dette i samfunnet.

Jeg jobber selv med voksne autister med utfordrende arferd (seksjon sikkerhet, psykiatrisk klinikk) - kjempespennende og en møter ofte seg selv i døren mtp på forutinntatthet og antagelser en hadde, og innser at et hvert menneske med autimse er unikt, det gjelder bare å finne rett "nøkkel! for vedkommende[:)]

ORIGINAL: MammaOkt

Så flott at det er kommet en egen autismedag! Det tengs å sette mer fokus på dette i samfunnet.

Jeg jobber selv med voksne autister med utfordrende arferd (seksjon sikkerhet, psykiatrisk klinikk) - kjempespennende og en møter ofte seg selv i døren mtp på forutinntatthet og antagelser en hadde, og innser at et hvert menneske med autimse er unikt, det gjelder bare å finne rett "nøkkel! for vedkommende[:)]

Før man har opplevd det på nært hold, er det utrolig lite man vet, det fikk jeg og erfare[:)]
Jeg trodde han hadde adhd, autister var jo noen som bare var inne i en 'glasskule' i sin egen verden... Mitt barn har ihvertfall ikke autisme...
Men det hadde han, og en hel ny verden åpnet seg[:)]
Den riktige "nøkkelen" er viktig ja[:D]

ORIGINAL: Nøstemamsen

Utrolig flott å lese om Nederland vs Italia turen [;)] 

Synes barn med autisme er spennede barn , like søte som alle andre.
Har selv jobbet med en gutt på 7 år i ett år , han er så utrolig søt og en blir like glad i barn med autisme som andre barn- om ikke mer ! [:)]

Samfunnet kan alltid bli bedre [;)] 

Så bra med en slik dag , at flere å flere lukker opp øynene for autistene der ute [;)]

Det er helt sikkert!
Det starter med oss som foreldre, lære barna riktige holdninger, at det skal være lov å være litt 'anderledes'.
Man kan fort skape gale holdninger ubevisst..

Gnager enda jeg[:D]

Back
Topp