Ventetid

*Spireønsket*

Blir kjent med forumet
Hvor lang tid tar det fra man sender søknad om prøverør til det skjer noe?
Hvordan er ventetiden i forhold til å gjøre det privat? Får man dekket noe da? Om ikke, hvor mye kan man da regne med at det koster?

Jeg er SÅ utålmodig.. og lei av å ha sex etter kalenderen. Virker som om alle blir gravide og får barn på Facebook listen min. Blir så trist.

Mannen har time hos legen 9.9 og får da svar på sædprøve. Jeg er så spent og nervøs. Håper alt er bra!

Varierende ventetid i det offentlige. Privat, ingen ventetid:) vi gikk selv på en nysamtale på Hausken, tok et par blodprøver i forkant også fikk vi ila konsultasjonen vite hva som var galt og hva som var behandlingen for oss, igang 2 uker etter samtalen:) nysamtale får du kjapt:) ingen ventetid på de fleste private :) Hausken har også prisliste på nettsiden sin. Du får dekket medikamenter hvis det går over 16000, men ikke noe annet.

Offentlig er det ofte ganske lang ventetid. Spørs hvem klinikk du tilhører, men det kan ta alt fra 2 til 6 mnd før dere er ordentlig i gang. (Vi ble henvist i okt 2014 og kom til forsamtale feb. 2015 og hadde første forsøk mai-2015 på Riksen).

Når dere blir henvist til assistert befruktning får dere etter en stund innkalling til forsamtale. Etter samtalen tar det normalt 1-3 mnd før dere kommer i gang utifra hvor dere er i mens-syklusen og hvor stor pågang det er på klinikken.

Utgifter i det offentlige er medisiner inntill ca 16.000kr (etter dette får dere tilbakebetalt utgifter når dere sender kvitteringer til Helfo). Dere må også betale for legetimene (ca 350kr pr gang) og innsett (ca 1500kr pr gang). Når frikort-grensa er nådd slipper dere å betale mer det året.

Privat koster det ca 30.000kr for ett forsøk og ca 60.000kr for 3 forsøk (pakke-pris). I tillegg kommer medisinutgiftene opp til 16.000kr (etter dette dekker helfo også medisinene privat).

Man kan ofte komme til forsamtale og få forsøk veldig fort privat. Altså i løpet av en mnd eller to ut ifra hvor du er i syklusen.

Økonomisk er det best å ta forsøk i det offentlige, mens dersom man har dårlig tid (f.eks pga alder), kan privat forsøk være ett alternativ. Eventuelt kan man reise til utlandet.

Vi ble henvist i mai og har fått time til samtale i januar!!
(Haugesund Sykehus)

Vi tar forsøk på Hausken i mellomtiden. Der var ventetiden 2 uker til samtale/utredning.
Vi var igang 3 uker etterpå... (Neste syklus)

Vi ble henvist i mai og har fått time til samtale i januar!!
(Haugesund Sykehus)

Vi tar forsøk på Hausken i mellomtiden. Der var ventetiden 2 uker til samtale/utredning.
Vi var igang 3 uker etterpå... (Neste syklus)
Herlighet...! Så lang ventetid?! Er jo værre enn riksen det jo! :o

Henvisningen ble sendt i mai her.. Fikk time i November på Haugesund.
Orker ikke vente så vi ringte Hausken.. Der fikk vi time uken etter at vi ringte. Oppstart neste syklus..men pga ferie hoppa vi over og starta på syklus nr 2. Hadde det ikke vert for at de hadde feriestengt kunne vi starta medisiner samme dag som samtalen..
Er så fornøyd til nå.. Bare det å slippe sykehus og venting,parkeringstrøbbel og venting i triste sykehusganger osv synes jeg gjør det verdt det. Vi regner ca 35-40 000 inkl medisiner,og utredningssamtalen for et forsøk.. Men det kommer an på medisiner og metode.. Prisene ligger på nettsiden.

Henvisningen ble sendt i mai her.. Fikk time i November på Haugesund.
Orker ikke vente så vi ringte Hausken.. Der fikk vi time uken etter at vi ringte. Oppstart neste syklus..men pga ferie hoppa vi over og starta på syklus nr 2. Hadde det ikke vert for at de hadde feriestengt kunne vi starta medisiner samme dag som samtalen..
Er så fornøyd til nå.. Bare det å slippe sykehus og venting,parkeringstrøbbel og venting i triste sykehusganger osv synes jeg gjør det verdt det. Vi regner ca 35-40 000 inkl medisiner,og utredningssamtalen for et forsøk.. Men det kommer an på medisiner og metode.. Prisene ligger på nettsiden.

Fikk dere time "allerede" i november?

Offentlig er det ofte ganske lang ventetid. Spørs hvem klinikk du tilhører, men det kan ta alt fra 2 til 6 mnd før dere er ordentlig i gang. (Vi ble henvist i okt 2014 og kom til forsamtale feb. 2015 og hadde første forsøk mai-2015 på Riksen).

Når dere blir henvist til assistert befruktning får dere etter en stund innkalling til forsamtale. Etter samtalen tar det normalt 1-3 mnd før dere kommer i gang utifra hvor dere er i mens-syklusen og hvor stor pågang det er på klinikken.

Utgifter i det offentlige er medisiner inntill ca 16.000kr (etter dette får dere tilbakebetalt utgifter når dere sender kvitteringer til Helfo). Dere må også betale for legetimene (ca 350kr pr gang) og innsett (ca 1500kr pr gang). Når frikort-grensa er nådd slipper dere å betale mer det året.

Privat koster det ca 30.000kr for ett forsøk og ca 60.000kr for 3 forsøk (pakke-pris). I tillegg kommer medisinutgiftene opp til 16.000kr (etter dette dekker helfo også medisinene privat).

Man kan ofte komme til forsamtale og få forsøk veldig fort privat. Altså i løpet av en mnd eller to ut ifra hvor du er i syklusen.

Økonomisk er det best å ta forsøk i det offentlige, mens dersom man har dårlig tid (f.eks pga alder), kan privat forsøk være ett alternativ. Eventuelt kan man reise til utlandet.
Nesten 5 mnd før vi setter i gang med behandling på riksen ;)

Henvisning sendt Ullevål desember 2015, forsamtale april 2016, planlagt forsøk september/oktober 2016. Ganske "lett" å velge privat da når man i tillegg er 36 år.

Aner ikke...! Ikke som jeg vet hvertfall. Eneste jeg kan tenke er vel alder..men vi er unge så ingen grunn til å "snike" i køen.
Kanskje hvor lenge man har prøvd kan ha noe å si?

Vi hadde prøvd i to år. Hadde hatt utredning og et forsøk ved Hausken da vi ble henvist i mai. Jeg er 28 og mannen min 35

Back
Topp