Ventetid blodprøvesvar

Hyllrose

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
Jeg var hos legen på tirsdag siden jeg er så slapp og tok da full sjekk av vitaminer og jern og blodprosent.

Noen som vet hvor lang tid det pleier å ta før man får svar? Tror legen skulle sende melding, så jeg trenger ikke vente på brev i posten liksom.

Bør ikke ta mer enn to dager. Du kan logge deg på Fürst sin side selv og se blodprøvesvar der:)

Jeg var hos legen på tirsdag siden jeg er så slapp og tok da full sjekk av vitaminer og jern og blodprosent.

Noen som vet hvor lang tid det pleier å ta før man får svar? Tror legen skulle sende melding, så jeg trenger ikke vente på brev i posten liksom.

Det kommer også litt an på blodprøvelogistikken hos legen din og de som analyserer. Tror dette er forskjellig rundtomkring i landet.

Når jeg har tatt blodprøve rett på sykehuset så har jeg faktisk fått svar bare noen timer senere når jeg var heldig. Men om jeg tar hos legen så sender de bare videre prøvene en gang om dagen. Og de som analyserer sender resultatet tilbake til legen bare på noen gitte tidspunkt i løpet av dagen, så da har det gjerne tatt et par dager. Lenger om legen tilfeldigvis ikke er på jobb når resultatet kommer.

Men vil si at alt var bra da. Hadde nok fått beskjed før dersom noe var galt. Også sa jordmor til meg at vi skulle gå gjennom prøvene sammen på neste time, så jeg var forberedt på at jeg ikke fikk svar med det samme. Hadde nok fått svar tidligere om jeg hadde spurt om det. :-)

Kommer ann på avstand fra legekontor til det de skal analysere prøvene. Og når prøvene er tatt. Er de tatt sent på dagen så er det ikke sikkert de rekker å feks sentrifugeres så de ikke kan sendes, eller de kan være tatt etter transport/posten har gått.
Men de fleste får svar i løpet av 2 dager.

Sniker.

Det kommer nok an på hvor i landet det er og hvor legesenteret analyserer prøvene. Mitt legesenter bruker Fürst, og da kan jeg logge inn og se svaret selv samme dag eller dagen etter :)
Min gamle lege brukte Fürst også. Mulig disse gjør det, men jeg glemte å spørre om tilgang til innlogging. Typisk meg :angelic:

Min gamle lege brukte Fürst også. Mulig disse gjør det, men jeg glemte å spørre om tilgang til innlogging. Typisk meg :angelic:
Du trenger ikke tilgang fra legen lengre om de bruker Fürst. Du går bare på Fürst sine sider og logger inn med bankID:)

Back
Topp