Ventetid aid vs. ivf

Krumkak

Første møte med forumet
Hei!

Vi venter på at gynekologen vår skal få sendt i vei søknad til Riksen om assistert befruktning (vi er to damer) og hun sa at hun kom til å skrive at vi søker ivf. Og jeg tenkte at det var da litt underlig, for jeg som skal bære frem barnet er da frisk og rask og burde vel kunne teste ut inseminering i første omgang - eller?

Uansett... Spørsmålet mitt er: er det så farlig hva hun skriver i søknaden sin? Er ventetiden uansett like lang?

Hun sa nemlig at: "Jaja, samma det, det er det uansett Riksen som bestemmer om det blir aid eller ivf"

Jeg tror det er lik ventetid til forsamtale uansett hva man skal, med mindre det er spesielle grunner til at man skal prioriteres raskere (høy alder, uttak av egg før cellegift e.l.), men jeg vet ikke altså. Det blir nok Riksen som vurderer hva slags behandling dere skal ha. :) For tiden ser det ut som de tar inn til forsamtale 2,5 - 3 måneder etter henvisning er mottatt.

Det går an å ringe om 2 uker for å høre om henvisning er mottatt, og om dere er vurdert så dere står i kø. Da kan du også be om å få stå på ringeliste i tilfelle avbestillinger (dersom dere kan komme på kort varsel). Da kan du sikkert spørre om IVF vs AID, og om det spiller noen rolle hva det står frem til forsamtale. :)

Back
Topp