Venter på gleden. Når kommer den?

AØV8

Første møte med forumet
Jeg er i 17.uke, og venter fortsatt på lykkefølelsen som så mange snakker om. Jeg fikk høre fra venner at gleden kommer når du er ferdig med kvalmen. Men etter 3 måneder med oppkast og tap av kilo, har jeg nå gått over til å være trøtt, slapp og svimmel. Kanskje gledesfølelsen over å være gravid kommer når dette går over?
Jeg skammer meg over å ikke stråle av glede, og at jeg må være skuespiller når andre uttrykker glede over min graviditet.
Jeg er redd gleden ikke kommer etter at barnet er født. Er det normalt at disse følelsene kan ta tid etter fødsel?
6 uker etter fødsel skal jeg nemlig operere livmorhalsen for kreft, og jeg tror kanskje dette tar opp litt for mye av mine tanker. Bare 5 dager etter at jeg fikk vite om den raske utviklingen av cellene i underlivet, fant jeg ut at jeg var gravid, uplanlagt. Dilemmaet ble da om jeg skulle operere, og risikere å aldri bli gravid igjen, eller vente med operasjon til etter fødsel. Det var altså "nå eller aldri" barn.
Min samboer sa han gjerne ville bli far nå, og at han synes graviditeten var en god nyhet. Dermed beholdt vi barnet, og jeg utsatt operasjonen. Men enda er jeg ikke sikker på om jeg tok det rette valget, og jeg synes det er ekkelt å ha slike tanker.
Håper noen kan komme med tips til hva jeg kan gjøre, da jeg ikke har time hos jordmor før midten av februar...
 
Høres ut som en vanskelig situasjon! Sliter selv med hypermesis i mine svangerskap ( er i uke 17 med nr 2 nå) og føler meg heller ikke 'glad' over og være gravid, selv om jeg er taknemmelig for at jeg nå skal bli mamma for andre gang :-) følelsene rundt graviditet og fødsel er veldig individuelt, og det finnes vell hverken rett eller galt. Ta det opp med jordmor, og ring dem og spør om å få en time før februar om du trenger noen å snakke med før den tid. Det er jo derfor de er der :-)

Lykke til!
 
Bestill time hos en jordmor privat hvis du ikke får time hos det offentlige tidligere. Alternativt kan du snakke med poliklinikken på sykehuset.
Du kommer til å glede deg, men det er helt normalt å føle det sånn.
Hyperemesis er utmattende, og ikke alles svangerskap består av å sveve på en rosa sky av babyshowers og glød.
Du har mye å tenke på nå, og kan nok ha godt av å snakke med noen, og få sortert tankene litt.
Det er de eksperter på, og du er absolutt ikke den første som føler det sånn.

Prøv å fokusere på å slappe av nå, og finn noe som du kan glede deg over, enten det er en gammel hobby, en bok, et spil, en serie e.l, så skal du se det blir lettere.
<3
 
Er uke 38 og har ennå hypermesis , forstår deg godt hvor utmattende du må ha ang det.
Om du kaster opp mye, er kvalm , får ikke nok mat i deg burde du snakke med legen din, levere urin prøve se om noen ketoner oppi. Og se om han kan henvise deg til sykehuset og få intravenøs. . Den har hjulpet meg masse .
Ang gleden forstår det og, når en er så dårlig så klarer ikke en glede seg, men kommer med tiden. Prøv å ha positive tanker når negative tar over . Jeg skal snart føde og har sånne perioder men det er pga at jeg er dårlig fra dag en. Men har jeg en fin form dag da er glede stor :)
Lykke til, og lykke til med operasjon etterpå <3
 
Vet du, det er ikke alle som syns det er noe kult å gå gravid. Det er tungt, og mange har mange plager og fysiske ubehag. Det kan nok komme som et sjokk på noen, jeg var ikke forberedt på det selv. Men kanskje føler du deg bedre senere, kanskje kommer lykkefølelsen først etter fødsel, eller kanskje tar det enda litt lengre tid. Men om du føler du ikke bare er sliten og ukomfortabel, men nedfor og har kjipe følelser, syns jeg du skal snakke med jordmor om det. Ingenting er unormalt når det gjelder følelser, spesielt relatert til svangerskap. :)

Må bare spørre, har du kreft, eller er du i forstadiene? Jeg var i forstadiene og ble konisert for to år siden, gikk veldig fint i alle fall. :)
 
Det er lov å ikke være glad med en gang, og mye som skjer nå, så gi deg selv tid å ta innover alt;)
 
Er selv i uke 18 og kvalme, trøtthet, sultfølelse, vekttap og oppkast har stort sett "ødelagt" gleden hos meg.. Og når du har ekstra tanker rundt dette med livmorhalsen forstår jeg at du ikke orker å glede deg.. Og det må være greit tenker jeg.. Alle er forskjellige! Om vi ikke er så fornøyd med å gå gravide betyr det ikke at vi er noe mindre glad for barnet vi skal få. Trist at du føler du må være skuespiller..jeg har bare sagt ting som de er jeg "ja, det blir nok koselig etterhvert..men nå er jeg bare dårlig"... Og folk pleier å forstå :)
 
Sender deg mange klemmer❤. Fullt lovlig å ha slike tanker men kan være godt å ha noen å prate med, kanskje jordmor?
 
Gleden og tårene kom hos meg etter første TUL. Jeg hadde den i uke 12. Lettelse å se at lille i magen lever og er frisk :)
 
Back
Topp